Már Magyarországon is van ára a vadonatúj Toyota bZ4X-nek
Már hazánkban is foglalható az eddig világszinten közel 20 millió öntöltő hibrid elektromos autót értékesítő, és mára Magyarországon is 60%-ban környezetbarát hibrideket eladó Toyota első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a vadonatúj bZ4X. A Toyota új bZ – beyond Zero – almárkájának első modellje egy kényelmes, tágas és hiteles nagyméretű SUV, amelynek új összkerékhajtási rendszere kiemelkedő képességeket biztosít, amelyhez a Toyota elektrifikált járművekkel szerzett negyed évszázados tapasztalatára alapuló világelső akkumulátor-minőség és tartósság társul. A legfejlettebb technológiákkal, többek között a Toyota T-Mate biztonsági és vezetési segédrendszerekkel felvértezett modell induló ára 18.110.000 Forint.
Nem túlzás kijelenteni, hogy hatalmas várakozás övezi a Toyota első dedikáltan akkumulátoros elektromos autóját, a méretében az önöltő hibrid elektromos és plug-in hibrid elektromos hajtással megrendelhető RAV4 és a kizárólag öntöltő hibrid elektromos hajtással elérhető Highlander SUV-ok közé érkező bZ4X-et. A modell már Magyarországon is foglalható, az első darabok nyáron érkezhetnek Magyarországra, a gazdag felszereltséget kínáló belépő Comfort kivitel 18.110.000 Forinttól, míg a legmagasabb felszereltségi szintet jelentő Premiere Edition kivitel 23.180.000 Forinttól elérhető.
Az új generációs Toyota modellek első példánya
A Toyota híres elektrifikált járműtechnológiáinak továbbfejlesztése mellett a bZ4X a biztonság, a vezetési segédrendszerek, valamint a multimédia és a kapcsolódás területén is előre lép, kibővítve az autó szerepét, amely már túlmutat azon, hogy A-ból B-be szállítson utasokat és inkább új mobilitási megoldásként jelenik meg. A bZ4X egy tágas, kényelmes SUV, amely elérhető egy olyan új összkerékhajtási rendszerrel, ami osztályelső terepképességeket és menettulajdonságokat biztosít a tengelyeket külön-külön hajtó elektromotorok révén. Az első modell, amely a Toyota saját fejlesztésű akkumulátoros elektromos platformjára, az eTNGA-ra (Toyota New Global Architecture) épül, amely az akkumulátort a jármű padlója alá helyezi, a karosszéria szerves részeként. Ez számos előnyt hoz, például alacsony súlypontot, kivételes első-hátsó súlyelosztást és kiemelkedő merevséget, amely pozitívan járul hozzá a biztonsághoz, a rugózáshoz és a menettulajdonságokhoz.
Futurisztikus, lenyűgöző külső formaterv
Letisztult, dinamikus és erőteljes külső formaterve visszatükrözi modern elektromos kialakítását és SUV státuszát. Karakteres jellemvonása az almárkát meghatározó „kalapácsfej” alakzat, amelyet vékony lámpák kereteznek. A sarkok hangsúlyos kidomborítása a járművet különösen szélesnek láttatja. Az oldalnézet dinamikus, amelyből az alacsony magasság, a meredeken dőlő A-oszlopok és az alacsony tengelyvonal is kiveszi a részét, ami az új platform alacsony súlypontját hivatott szemléltetni. Az akár 20 colos átmérőjű keréktárcsákat is befogató kerékjárati ívek a karosszéria sarkaihoz kerültek, miközben a vastag panelek a jármű SUV karakterét hangsúlyozzák ki. Hátulnézetből szintén a sarkok erőteljes jelenléte figyelhető meg, amely a karakteres hátsó lámpákkal együtt fokozza az autó magabiztos kiállását.
Kifinomult aerodinamikai megoldások
A formaterv olyan aktív aerodinamikai megoldásokat is tartalmaz, amelyek hozzájárulnak a nagyvonalú hatótávhoz, mint például az első lökhárító kialakítása, amely lehetővé teszi a levegő kiegyensúlyozottabb áramlását. Emellett teljes alsó borítás, megosztott tető-légterelő és hátsó légterelőajak, hátsó diffúzor és gondosan megválasztott szögben álló hátsó szélvédő segíti a légellenállás csökkentését. Az alacsonyan lévő alsó hűtőrács aktív lamellái tovább mérséklik a légellenállást, ha éppen nincsen szükség az akkumulátor hűtésére.
Letisztult, intelligens belső tér
A hosszú tengelytávolság bőséges helykínálatot nyújt a világos és szellős ötüléses utastérben, emellett a csomagtartó is kiemelkedően tágas. A műszeregység vékony és alacsonyan helyezkedik el, amely fokozza a nyitottság érzetét és jobb kilátást biztosít a vezető számára. A „kezek a kormányon, szemek az úton” elv jegyében az emberközpontú műszerfalra hétcolos TFT központi kijelző került, amely közvetlenül a vezető látóterében helyezkedik el, a kormánykerék vonala felett, így az információkat a vezető minimális figyelem-elterelés mellett olvashatja le. A hosszú tengelytáv osztályelső lábteret nyújt az összes utas számára; az első és a hátsó utas csípője közötti távolság több mint egy méter. Hátul tágas csomagteret találunk, állítható padlóval; a hátsó ülések ledöntése nélkül 452 literes tér áll rendelkezésre.
Meggyőző zéró emissziós menetteljesítmény
Az elsőkerékhajtású bZ4X hajtásáról egy 150 kW-os elektromotor gondoskodik. Mindez 204 lóerőt és 265 Nm nyomatékot biztosít, amelynek eredményeképp a modell 8,4 másodperc alatt képes felgyorsítani álló helyzetből 100 km/órára. A végsebesség 160 km/óra. Az összkerékhajtású változat (további részletek lejjebb) csúcsteljesítménye 217,5 lóerő, amelyhez 336 Nm nyomaték társul. A végsebesség változatlan, de a 0-100-as gyorsulás mindössze 7,7 másodpercig tart. A rendszer lehetővé teszi az „egypedálos” vezetést is: a vezető az energia visszanyerésének fokozása révén egyetlen pedállal gyorsíthat és fékezhet is az adagolás függvényében.
Garantált akkumulátor-minőség
A Toyota felhasználta az elektrifikált járművek gyártása során megszerzett közel 25 éves tapasztalatát annak érdekében, hogy világelső minőségű, tartósságú és megbízhatóságú lítium-ion akkumulátort hozzon létre a bZ4X számára. A gyártó technológiába vetett hitét szemlélteti, hogy a Toyota tízéves vagy egymillió kilométeres garanciát vállal arra, hogy az akkumulátor megőrzi eredeti kapacitásának 70 százalékát, amennyiben az ügyfelek hivatalos Toyota szervizben végzik el az éves ellenőrzéseket. Az akkumulátor egyik fő fejlesztési célja az volt, hogy hosszú távon is csak minimálisan csökkenjen a képessége: tíz és vagy 240.000 kilométer alatt mindössze 10 százalékkal. Az akkumulátor minőségében és tartósságában kulcsszerepet játszik, hogy a rendszer különállóan figyeli az egyes cellák feszültségét, áramellátását és hőmérsékletét. Amennyiben szokatlan hőtermelést észlel, automatikusan reagál, intelligens lépésekkel megelőzve a meghibásodást. Emellett szigorú intézkedések akadályozzák meg a gyártás során az idegen anyagok bekerülését az akkumulátorba. A bZ4X lesz az első Toyota, amely vízhűtéses akkumulátorral rendelkezik.
Megbízható teljesítmény hideg időben is
A hatékony és hatásos hőszivattyús fűtési rendszer révén a megbízhatóság és a hatótáv alacsony hőmérsékletnél is garantált. A bZ4X hőszivattyúja a külső levegő segítségével hatékonyabban és kisebb energiafelhasználás mellett fűt, mint a hagyományos légkondicionáló rendszerek. A belső tér hőérzetének fokozása érdekében a vezető és az első utas infravörös fűtőpanelt kap, amely a kormányoszlop és a műszercsoport alá beépítve melegíti az utazók lábait. Az ülésfűtéssel együtt érkező opció gyorsabban, akár egy perc alatt is átmelegíti a felhasználókat.
Élhető hatótávolság
A nagy sűrűségű lítium-ion akkumulátor kapacitása 71,4 kWh, amely egyetlen feltöltéssel több mint 450 kilométer hatótávot biztosít (WLTP adat). A pontos érték verziófüggő és az adatok még véglegesítésre várnak. Az akkumulátor gyorstöltése is bármiféle kompromisszum nélkül történhet: a 80 százalékos töltöttséget körülbelül 30 perc alatt éri el a rendszer a 150 kW-os gyorstöltőről (CCS2). 2022 negyedik negyedévétől egy új 11 kW-os, háromfázisú fedélzeti töltő is elérhetővé válik a modellhez.
Elképesztő összkerékhajtás
A Toyota a Subaruval közösen fejlesztette az új BEV modellek összkerékhajtási rendszerét, amely mindkét vállalat gazdag hagyományaira alapul. Az összkerékhajtású modell egy-egy 80 kW-os elektromotorral rendelkezik az első és a hátsó tengelyen. Az XMODE üzemmódválasztó havas/sáros beállítással is rendelkezik mély hóban vagy sárban történő, 20 km/h-nál lassabb haladáshoz. A Grip Control üzemmód pedig 10 km/h-s sebesség alatt biztosít maximális terepképességeket. A rendszer fokozott tapadást biztosít rossz útviszonyok között is, emellett pedig valódi, kategóriaelső terepképességekkel ruházza fel a bZ4X-et.
Kimagaslóan környezetbarát választás
A bZ4X környezeti mérlegét nem csupán tisztán elektromos hajtásláncának zéró emissziós teljesítménye befolyásolja pozitívan. A Toyota számos újrahasznosított anyagot használ az autó megalkotásához. A bZ4X hatótávolságát tovább fokozza az opcionális napelemes tető. A megoldás a napenergiával költségmentesen állít elő elektromos áramot az autó akkumulátorának töltéséhez. A be- és kikapcsolt gyújtásnál egyaránt használható rendszer a Toyota számítása szerint egy év alatt akár 1800 kilométerre elegendő elektromos áramot termelhet.
Új generációs T-Mate biztonsági és vezetési segédrendszerek
A bZ4X a Toyota különösen fejlett T-Mate aktív biztonsági és vezetési segédrendszereivel rendelkezik. A modell a Toyota harmadik generációs Safety Sense rendszerét kapja meg, amely továbbfejlesztett funkciókkal kínál védelmet még több fajta baleset ellen. A rendszer a vezetővel összedolgozva képes még közelebb jutni a Toyota abszolút céljához, azaz, hogy senki ne sérüljön meg közlekedési balesetben. A továbbfejlesztett első kamerának, valamint elülső és oldalsó érzékelőknek köszönhetően a felismerési távolság kibővült, emellett pedig a jármű még több vezetési helyzetben képes felismerni a veszélyforrásokat és az akadályokat. Az ütközésmegelőző rendszer felismeri a szemből jövő autókat és motorkerékpárokat. A bekanyarodási asszisztens egy helyett már két sávban is képes felismerni az érkező járműveket, valamint képes a kereszteződésben oldalról érkező járművek felismerésére is. A vészhelyzeti kormányzási asszisztens rendszer képes kiegészítő enyhe fékbeavatkozásra, hogy a sávban tartsa az autót, amikor a vezető akadályt, például gyalogost, kerékpárost vagy leparkolt autót kerül ki. A keresztirányú elülső forgalomra figyelmeztető rendszer jelez, ha jármű érkezik valamilyen irányból a kereszteződésben, valamint az új kiszállássegítő asszisztens segít megakadályozni, hogy kiszállásnál az utazók egy hátulról érkező kerékpárosra vagy autóra nyissák rá az ajtót. A maximális kényelem érdekében a vadonatúj továbbfejlesztett parkolási rendszer a panoráma monitor négy kamerájának, valamint a 12 ultrahangos érzékelőnek a használatával képes beállni a parkolóhelyre és kiállni a parkolóhelyről anélkül, hogy a vezető a járműben ülve – teljes mértékben távirányítással! A Toyota Safety Sense a vezető jóllétét egy belső kamerával ellenőrzi, amely rögzíti a megszokott vezetési helyzetet és figyelmeztetést küld, ha olyan eltérés történik, ami esetleg a figyelem elterelődésére, egészségügyi problémára vagy elalvásra utal.
Lenyűgöző multimédiás rendszer
A bZ4X a Toyota legújabb, legerősebb multimédiás platformját használja egy intuitív, 12 colos érintőképernyő szerepében, amely például felhő alapú navigációhoz, valós idejű közlekedési jelentésekhez és parkolási információkhoz is hozzáférést nyújt. Emellett különböző akkumulátoros elektromos autóspecifikus információkat kínál például a hatótávval, a vezetési segédrendszerekkel és a töltőállomásokkal kapcsolatban. A vezető szinte minden érzékszervével kommunikálhat a járművel. A továbbfejlesztett beszédfelismerés lehetővé teszi az új fedélzeti asszisztens használatát, amely a jármű funkcióinak kibővített körét képes vezérelni, így például a klímaberendezést, az ablakokat vagy különböző multimédiás szolgáltatásokat. A vezeték nélküli, over-the-air frissítések gondoskodnak a szoftverek aktualizálásáról, valamint új szolgáltatások elérhetőségéről.
Hamarosan érkezik a steer-by-wire kormányzási rendszer
E az opció egyelőre még nem elérhető, de a bZ4X lesz az első sorozatgyártású Toyota modell, amely vezetékes, azaz steer-by-wire kormányzási rendszerrel rendelkezik, a One Motion Grip névre hallgató megoldás Európában a későbbiekben mutatkozik majd be. A kormánykerék és az első kerekek közötti mechanikus kapocs eltüntetésével lehetővé válik, hogy az elektromos rendszer a kereket precízen a vezető szándékai szerint állítsa, miközben az utastérben így kialakuló nagyobb lábtér fokozott mozgásszabadságot és könnyebb be- és kiszállást biztosít. A hagyományos kormánykerék helyét átveszi egy One Motion Grip vezérlő, amely lágyabb és könnyebb működtetést garantál anélkül, hogy szükség lenne a kormánykerék átfogására. A rendszer a végállások között csupán 300 fokot fordul. Mivel a rendszer nem rendelkezik mechanikus összeköttetéssel a kerekekkel, a kormánykeréken nem érzni az abroncsok vibrációját, ugyanakkor viszont a vezető értékes visszajelzést kap az útfelület minőségéről. A kormányzási érzetet a kormányzási nyomaték kifinomult szabályozása fokozza, miközben a rendszer képes az üzemmód függvényében változtatni a kormányzás jellegét.