Már végig lehet sétálni a Lánchíd közepén az új acél pályatáblákon
Újabb mérföldkövéhez érkezett a Lánchíd felújítása: december 14-én, kedden a helyére került a medernyílásban az utolsó új acél pályatábla. Az átkelő tavasszal indult korszerűsítése ütemezetten és a tervek szerint halad, a hídpályát várhatóan egy év múlva visszaadják a közúti forgalomnak.
Az elöregedett vasbetont váltó pályaszerkezet beépítése – a bontáshoz hasonlóan – a híd közepétől kezdődött. Az első új acéltáblát még július végén szállították a helyszínre, és toronydaruval emelték a hídra, majd augusztusban helyezték be a Lánchídba. A december 14-én, kedden helyére került elem volt az utolsó a két hídpillér közötti szakaszon, ez a pályatábla csaknem 11 méter hosszú és 3,5 méter széles, a tömege 8 tonna. A városi szóló autóbusz hosszúságú elemet ezúttal is a különleges sínrendszeren közlekedő bakdaruval mozgatták a hídon, amelyet kifejezetten az átkelőre terveztek, és egyedileg gyártottak.
A Lánchíd felújítása során összesen 94 korszerű, trapézbordákkal merevített, úgynevezett ortotróp acél pályatáblát építenek be. Ezek jelentősen könnyebbek az elődeiknél, és már 50 darab került a helyére. A 380 méter hosszúságú Lánchídon 200 méternyi egybefüggő részt alkotnak a behelyezett pályatáblák.
Az új elemek alatt a legfontosabb javításokat már elvégezték, de a bentmaradó szerkezet megújításán a híd alá függesztett állványzatról a következő hónapokban is tovább dolgoznak a szakemberek, gondosan haladva a rendelkezésükre álló, szűk területen. A munkák során csak kereszttartóból 105 darabot vizsgálnak meg, majd kereszttartónként mintegy 30–45 tételt tartalmazó, részletes hibatérképet állítanak össze. Számítások szerint csupán ezeken az elemeken több ezer hibát kell a helyszínen javítani.
A munkafolyamatok összehangolása óriási mérnöki kihívást jelent: módszeresen kell haladni a munkaterületen, az acélszerkezeteket készítő gyárban, valamint a tervezőirodában is. A károsodott elemekre ugyanis egyedi tervek készülnek, ezek alapján legyártják a szükséges acélszerkezeteket, amelyeket aztán a helyszínen beépítenek.
Élhetőbbé tesszük Budapestet:
folyamatosan dolgoznak a hídon és környezetében
• Befejeződött az útpálya július első felében indult bontása, vagyis az elöregedett vasbetonszerkezet felszeletelése és kiemelése is. A még a helyszínen lévő részek már csak az acélszerkezetekkel együtt kerülnek ki a hídról. A munkák változatlanul két irányba haladnak, a szakemberek felváltva közelednek az elemek beépítésével a pesti és a budai Duna-parthoz.
• A Lánchíd járdáinak jelentős részét elbontották már, januárban majd a parti nyílásokban dolgoznak a kivitelező A-Híd Zrt. szakemberei a járdák újjáépítésén.
• Még az idén ellátják valamennyi láncot rozsdásodás elleni védelemmel. A nyolc láncszakasz közül már csak kettőn tart a munka, hamarosan befejezik a fedőréteg festésének minősítését, utána kezdődhet az érintett – fedett és függesztett – láncállványzat lebontása. A tucatnyi lemezből álló láncszemek, valamint a függesztőrudak összesen több mint 23 ezer négyzetméternyi korrózióvédelemre és festésre szoruló felületet jelentenek.
• A hídfőkben lévő aluljárók átépítése szintén az ütemtervnek megfelelően halad. A budai hídfőben az új aluljáró tágasabb, jobban belátható, és így biztonságosabb lesz a régihez képest, a kétirányú kerékpárút mellett egy járda is épülhet benne a gyalog közlekedőknek. A pesti hídfő kör keresztmetszetű gyalogos aluljárójának ugyancsak megváltozik a formája: egyenes falakat építenek, és tágasabb, téglalap alakú keresztmetszetet alakítanak ki.
• Az örökségvédelmi feladatok részeként a pilon körül egy hajóról bontják a mellvédeket és a konzolokat. Nem csak a munkaterületen, valamint az acélszerkezeteket készítő és festő gyárakban folytatódnak a munkák, a kő- és fémrestaurátorok is dolgoznak a műhelyekben az oroszlánszobrok, vagy például a kandeláberek és a korlátok felújításán.
A Széchenyi lánchíd felújításának jelentősebb mérföldkövei 2021-ben
• Február: a Budapesti Közlekedési Központ és a közbeszerzési eljárás nyertese, az A-Híd Zrt. aláírta a vállalkozási szerződést. Ennek köszönhetően elkezdődhetett Magyarország egyik legfontosabb kulturális örökségének és jelképének felújítása.
• Március: a kivitelező részlegesen átvette a munkaterületet, ezzel egy időben lezárta a gyalogosforgalom elől a Lánchíd járdáját és környezetét.
• Április: a kivitelező átvette a teljes munkaterületet, és a pesti oldalon lezárta a gyalogos-aluljárót, közben folytatódtak az előkészítő munkák.
• Május: a hídfelújításhoz kapcsolódóan elkezdődött a Lánchíd vízi környezetének fém- és lőszermentesítése, valamint átépítették a Clark Ádám teret.
• Június: teljesen lezárták az átjárót és annak környezetét a gyalogos és közúti forgalom elől, elindult a tényleges kivitelezés a munkaterületen. Később hatalmas ágyúgolyót emeltek ki a Lánchíd alól, ezzel befejeződött a Duna fém- és lőszermentesítése az átkelő környezeténél.
• Július: látványos szakaszához ért a felújítás, elkezdődött a híd pályaszerkezetének bontása: az elöregedett vasbetont „felszeletelik” és darabonként kiemelik.
• Augusztus: elkezdték a hídfőket díszítő kőoroszlánok elszállítását, továbbá elkezdődött az új pályaszerkezet beépítése: a hónap közepén már helyére került az első új acél pályatábla.
• Szeptember: elkészült az első felújított láncszakasz, amelyen már látszik a híd megújult színe, továbbá elkezdődött a budai aluljáró bontása.
• November: elkezdték betonozni az új budai aluljáró vasbeton szerkezetét, a pesti hídfőben pedig már elbontották az aluljáró felét.
A Lánchíd felújítását idén tavasszal kezdte a kivitelezést elnyerő A-Híd Zrt., és már nem tűrt halasztást. Hazánk egyik legfontosabb kulturális örökségének és jelképének korszerűsítése a tervek szerint 2023-ig tart.
A korszerűsítéssel kapcsolatos hírek, információk és aktualitások a www.lanchid.hu oldalon folyamatosan nyomon követhetők, a felújítás eddigi jelentősebb eseményei pedig ezen a linken, egy idővonalon érhetők el.
Budapesti Közlekedési Központ