Mára is jutott UX infó
A KÜLSŐ ÉS BELSŐ FORMATERVEZÉS TÖKÉLETES HARMÓNIÁJÁT VALÓSÍTJA MEG A LEXUS UX
A vadonatúj UX crossover megalkotásakor a Lexus tervezői olyan harmonikus formát alkottak, amely finoman ötvözi az erőt a stílussal és a funkcionalitással, miközben maga az autó maga az alakot öltött aerodinamika. A mindehhez társuló, a külső és belső terek közötti határt elmosó egyedi belső formaterv és az különleges fényezési színek gondoskodnak arról, hogy akármerre is járjon az autóval a tulajdonosa, a fejek megforduljanak utána.
Az orsó alakú hűtőmaszk, amely alapformájában más Lexus modelleken is felbukkan, egészen egyedülálló a vadonatúj UX-en. A hűtőrács – amelynek központjában a Lexus emblémája áll – a formák változásával érdekes, háromdimenziós hatást hoz létre, így más-más szemszögből nézve folyamatosan változik a megjelenése. A fényszórók formája úgymond befejezi az UX frontészének kialakítását, magabiztossá téve a látványt. A nappali menetfények a fényszórók feletti nyílhegy motívumban helyezkednek el, hangsúlyozva a Lexusokra jellemző L-alakú világítási képet. A fényszórók alaphelyzetben egyprojektoros, kettős fénysugaras (dual-beam) LED, vagy opcionálisan ultravékony, háromprojektoros LED-es egységek lehetnek. A hűtőrácstól induló markáns élek az utastér felé vezetik a tekintetet. Az első és a hátsó sárvédők látványosan szélesednek, miközben az autó alapformáját meghatározó vonalak lendületesen futnak hátrafelé, lágyan körülölelve a kabint. Ezek a gondosan kidolgozott külső felületek egyszerűek, az autó sarkaira kitolt kerekekkel együtt mégis figyelemfelkeltők, imponálóan erőt és dinamizmust sugároznak. A sárvédők műanyag védőelemeinek kialakítása aerodinamikájával (a zavaró áramlások és az emelőhatás csökkentésével) szintén hozzájárul az autó menetstabilitásához. A kombinált hátsó lámpatestek különlegesen szárnyszerű, modern kialakítása nemcsak látványos, de az aerodinamikát, az autó mögötti áramlásokat – és ezzel együtt az autó irányíthatóságát, stabilitását – is javítja. A bal és jobb oldali hátsó lámpatesteket összefüggő fénycsík köti össze, átívelve a csomagtér ajtaján; a 120 LED-ből álló fényvezető elem a legkeskenyebb pontján csupán 3 mm széles. A hátsó szélvédő feletti légterelő a karosszéria alsó, padló alatti, sík burkolataival együtt komolyan csökkenti a légáramlások keltette menetzajokat. A Takumi (azaz japánul kézműves) mesterek a formatervezőkkel és a mérnökökkel közösen dolgozták ki az UX összes külső felületét. Munkájuk kiemelten fontos volt, hiszen 0,01 mm-es értékekről és méretpontosságról beszélünk, ami már az egyes karosszériaelemek préselését is komoly feladattá teszi. Az alapmodellhez járó 17×6,5 colos, ötküllős alumínium keréktárcsák aerodinamikus, úgynevezett Gurney-szárnyas formaterve egyszerre szolgálja a fékek hűtését, és a légellenállás csökkentését. A formaterv kifelé szívja a levegőt a kerék belsejéből, miközben a külső felületi áramlás követi a kerék felületét és csökkenti a légellenállást. Ezek az áramvonalas keréktárcsák válaszhatók ezüstmetál és sötét metálszürke színben is. Az exkluzív F Sport csomag részeként az UX elérhető (nem aerodinamikus) 18 colos alumínium keréktárcsákkal is.
Egyedi autó – egyedi színek
A Lexus UX összesen 13 színben kapható, amelyek mindegyike kiemeli a merész vonalvezetést. Három exkluzív új színt is kifejlesztettek az UX számára: a Ragyogó Karneol élességet és mélységérzet teremt többrétegűségével, a piros alapon sárga interferens csillámréteg teszi egyedivé. A Terrán Khakit az erős fény és a sötét, nyugodt árnyak ellentéte szülte. Sok benne a nagyméretű csillám, de ez nem borítja fel a színek egyensúlyát. Az Égszínkék egyszerű kéknek tűnik, napfényben azonban élénken szikrázik a festékbe kevert üvegszemcsék hatására.
Belső formaterv: a luxus új szintje
Az UX belső tere a dinamikus luxus szedánok hangulatát idézi, de a magasabb üléspozíció és a variálhatóság már egyértelműen a crossovekre jellemző. Az anyagok és a kivitelezés színtiszta Lexus minőség, amely ötvözi a tradicionális japán kézművességet, a vendégszeretetet az innovatív gyártástechnológiákkal. Ugyanakkor az UX belsőépítészeti koncepciója a biztonságról is szól. Az ajtók belső íve robusztus keretet képez, ami növeli a biztonságérzetet. A tradicionális japán építészeti koncepció, az ’Engawa’ által inspirálva – amely elmossa a külső és a belső terek közti határt – a tervezők az UX-en belül is a folytonosság elvét követték. A vezetőülésben ülve úgy tűnik, hogy a műszerfal felső része a szélvédőn túlra nyúlik, és a sárvédőkben folytatódik. Ennek eredménye a kiváló látómező, valamint az autó méreteinek, a kerekek elhelyezkedésének kellemes érzete. A folyamat visszafelé is működik: kívülről szemlélve úgy tűnik, hogy a gépháztető közvetlenül a műszerfalhoz kapcsolódik a szélvédőn keresztül. A be- és kiszállás az UX esetében kényelmes mozdulatsor, a csípőpont ugyanis optimális magasságban van, továbbá speciális kialakítású maga az üléspárna is. Az ember-, illetve vezetőközpontú megközelítést tisztán mutatja az alacsony műszerpult, valamint az A-oszlopok vékony kialakítása, amelyek így nem akadályozzák a kilátást. Bár az üléspozíció magasabb, mint a normál személyautóké, a csípő- és a sarokpont közti szintkülönbség csökkentésével az UX vezetője úgy érzi, közelebb van az úthoz, mint egy hagyományos SUV-ban. Az autó ajtaja a vezető és a jármű első találkozási pontja. Minden apró részletre figyelve – a kifinomult luxus érdekében – a Lexus akusztikai mérnökei idegtudósokkal működtek együtt, hogy az ajtók zárásakor hallható hang a lehető legkellemesebb legyen. A csapat a legmegfelelőbb anyagokat olyan kutatásra alapozva választotta ki, amely a luxusautók ajtóinak zárásakor keletkező agyhullámokat vizsgálta; az ajtók formáját pedig tizedmilliméteres pontossággal úgy alakították ki, hogy azok jóleső, megnyugtató hangot adjanak. Mindezek mellett az összes, a Kyushu üzemben előállított UX modellt egy kimondottan erre a célra szolgáló zajmentes helyiségben vizsgálnak meg a Lexus Takumi mesterei, hogy kiszűrjék, és szükség esetén korrigálják az ajtók csukásakor kiadott zavaró hangokat. Tipikus Lexusként az UX rendkívül csendes vezetési élményt nyújt, nagy szilárdságú vázszerkezetének, valamint a karosszéria különféle pontjain elhelyezett, speciálisan megalkotott hangelnyelő és hangszigetelő anyagoknak köszönhetően. Ugyancsak tipikusan a Lexusra jellemző, hogy a mérnökök egészen a forrásig kutatják a zajokat, hogy kizárhassák azokat a kabinból. Így még a gumiabroncsok által kipréselt víz hangját is hatásosan csökkentették.