Máris megújul az „Év Autója” díjas Toyota Yaris
A Toyota sikermodellje, a hazánkban is toronymagasan szegmenselső, Európában pedig a márka legnépszerűbb modelljének számító, nem mellesleg pedig a ’2021-es Év Autója’ díjjal elismert Yaris modellfrissített változattal jelentkezik, és kibővített hibrid kínálattal, továbbfejlesztett biztonsági funkciókkal és fokozott digitális felhasználói élménnyel újul meg. Az új „Hybrid 130” az ötödik generációs hibrid technológiával, jobb gyorsulással és fokozott vezetési élménnyel csatlakozik a már meglévő „Hybrid 115” változathoz. Az új Premiere Edition és a GR SPORT felszereltségi szintek alapáron a „Hybrid 130” hajtásláncot kínálják majd. Az új és továbbfejlesztett Toyota T-Mate biztonsági és vezetéstámogató rendszerek magukban foglalják a legfrissebb Toyota Safety Sense funkciókat is, a továbbfejlesztett digitális felhasználói élményről pedig a vadonatúj digitális műszeregység, a kategória legnagyobb képernyőit kínáló Toyota Smart Connect rendszer és az új, alkalmazással használható digitális kulcs funkció gondoskodik. Az új Yaris Premiere Edition verzió áll majd a kínálat csúcsán a lehető legmagasabb felszereltséggel és az exkluzív Neptunkék kéttónusú fényezéssel.
A Toyota számos fejlesztést és újdonságot jelentett be a Yaris Hybrid modellhez, amelyek tovább erősítik majd a márka kiemelkedően sikeres típuscsaládjának pozícióját. A frissítéseknek hála jelentősen fejlődött a teljesítmény, a biztonság és a megjelenés is, amelyekkel a modell továbbra is kategóriaelső minőséget képvisel az Európában rendkívül kompetitív B-szegmensben. Amellett, hogy egy erőteljesebb, nagyobb teljesítményű hibrid hajtáslánccal növelték az európai vásárlók választási lehetőségeit és még szélesebb körű, fejlett, aktív biztonsági és asszisztensrendszereket tettek elérhetővé, a Toyota egy teljesen új, digitális dimenziót is adott a modellnek. Az átfogó csomag tartalmaz egy személyre szabható műszeregységet, egy erősebb és intuitívabb multimédiás rendszert kényelmes és stabil csatlakozással, valamint most először egy digitális kulcsot az autó nyitásához és indításához. Az európai vásárlók számára Európában épített új Yaris megerősíti a modell régóta fennálló, a kisautók tervezésében és gyártásában megmutatkozó innováció és kiválóság terén szerzett hírnevét.
Nagyobb teljesítmény és tovább fokozott vezetési élmény
A Yaris öntöltő hibrid elektromos hajtásláncának legújabb frissítései központi szerepet játszanak a Rally Világbajnokságot immár fél évtizede domináló modell vonzerejének növelésében, és nagyobb teljesítményt, valamint szórakoztatóbb vezetési élményt nyújtanak. Ezek a tulajdonságok egyre fontosabbak a B-szegmens leendő vásárlóinak, de különösen azok számára, akik kisebb méretű autóra váltanának. Az új Yaris esetén a vásárlók mostantól két hibrid hajtáslánc közül választhatnak igényeiknek megfelelően, miközben továbbra is élvezhetik a Yaris kategórialeső környezetvédelmi képességeit és hatékonyságát.
Amikor az 1,5 literes rendszer debütált, a média és a felhasználók egyaránt dicsérték kivételesen alacsony üzemanyag-fogyasztásáért és károsanyag-kibocsátásáért, de azt is kiemelték, hogy az autó hosszabb ideig és nagyobb távolságban képes teljesen elektromos, EV üzemmódban működni. A Toyota piacvezető hibrid elektromos technológiájának legújabb, ötödik generációs transaxle egységének használatával a Yaris most nagyobb teljesítményt, nagyobb nyomatékot és élvezetesebb vezethetőséget kínál.
A nagyobb és erősebb villanymotor-generátorral felszerelt új transaxle, valamint a teljesítményvezérlő egység (PCU) szoftverének és hardverének átdolgozása a teljes rendszerteljesítményt 12 százalékkal, 116 lóerőről (85 kW) 130 lóerőre (96 kW) emelte. A forgatónyomatékban is jelentős növekedés tapasztalható, az MG2 elektromotor nyomatékának csúcsértéke 30 százalékkal, 141 Nm-ről 185 Nm-re nőtt a teljes fordulatszám-tartományban.
Ez érezhetően tempósabb gyorsulást eredményezett, ami nem csak a 0-100 km/órás sprintnél mutatkozik meg, hanem – ami még fontosabb – az előzéseknél is rugalmasabb lett az autó. Fél másodperccel csökkent a 0-100 km/órás gyorsulás (9,2 másodperc), és intenzívebben képes 80-ról 120 km/órára (7,5 másodperc) gyorsítani a Yaris. A teljesítmény érezhető fejlődése csupán kismértékben növelte a széndioxid-kibocsátást: a Yaris e tekintetben továbbra is őrzi kategóriaelsőségét 96-116 g/kilométeres értékével. Az extra teljesítmény persze nem minden, hiszen az igazi különbséget az jelenti, hogy az autó vezetője mennyit tud ebből valós körülmények között megtapasztalni. A teljes fordulatszám-tartományban megnövekedett csúcsnyomatéknak köszönhetően pedig érezhető az erőtöbblet, a jobb reakciók és a fokozott dinamizmus is. A környezetbarát öntöltő hibrid elektromos hajtáslánc áll az első helyen azon tényezők tekintetében, amelyek a Yaris mellé állítják a vásárlókat. Azáltal, hogy megnövelt teljesítményt nyújt, a modell vonzereje még nagyobb – kifinomult és fürge a városban, kiegyensúlyozott és magabiztos a városon kívül. A megújult Yaris termékcsalád új, két hibrid hajtásláncot felvonultató kínálatának hála a vásárlók választhatnak a jól bevált, kategórialeső hatékonyságot felvonultató „Hybrid 115” változat és a magasabb teljesítményt, ugyanakkor továbbra is kiemelkedően alacsony károsanyag-kibocsátást kínáló új, „Hybrid 130” hibrid hajtáslánc közül (a 130-as jelölés a 130 lóerős teljesítményt jelöli). Minden Yaris Premiere Edition és GR SPORT modellváltozat alapfelszereltségként a „Hybrid 130” hajtáslánccal rendelkezik majd, míg Európa egyes piacain a nagyobb teljesítményű hajtásláncot csak a magasabb felszereltségi szinten1 kínálják majd.
A Toyota T-Mate egyszerre teszi biztonságosabbá és egyszerűbbé az utazást
Aktív és passzív biztonsági rendszereinek gazdag kínálatával, illetve felépítésével az aktuális Yaris generációt mindig is a világ legbiztonságosabb kisautójának fejlesztették. A Toyota új és továbbfejlesztett biztonsági funkciókat tett elérhetővé a megújult Yarishoz, hogy tovább erősítse a típus vezető szerepét a biztonság terén is. A Toyota T-Mate azon fejlett funkciók sorát takarja, amelyek biztonságosabbá és könnyebbé teszik a vezetést és a parkolást egyaránt. Az új Yarisban ezek a funkciók nem csak kibővültek és továbbfejlődtek, hanem minden eddiginél hatékonyabbak is lettek. Ide tartoznak a legújabb generációs Toyota Safety Sense vezetéstámogató rendszerek. A közúti balesetek kiküszöbölésére irányuló küldetéseként a Toyota már az alapfelszereltség részeként fejlett technológiai funkciókat kínál a Yarishoz – olyan funkciókat, amelyek sok B szegmensben versenyző konkurens esetében csak felár ellenében, vagy nem is elérhetők.
Új multimédiás rendszerének és adatkommunikációs moduljának (DCM) köszönhetően a Toyota az over-the-air, azaz online szoftverfrissítések rugalmasságát és kényelmét biztosítja. Ez azt jelenti, hogy a Toyota Safety Sense és a multimédiás funkciók zökkenőmentesen fejleszthetők anélkül, hogy az autót szervizbe kellene vinni. A letöltések az autó használata közben is megtörténhetnek, hogy készen álljanak a telepítésre, amikor az a felhasználó számára kényelmes és aktuális.
Az új kamera és radar, amely a korábbiaknál távolabb és szélesebb látószögben képes pásztázni, jelentősen növeli a baleseti kockázatok észlelésének hatókörét. Például az ütközést megelőző biztonsági rendszer (PCS) ezentúl felismeri a lehetséges frontális ütközést, valamint az autó útjába kerülő tárgyak és járművek szélesebb körét, beleértve a gyalogosokat, a kerékpárosokat és immár a motorkerékpárokat is.
A kereszteződés asszisztens – ez a biztonsági funkció a jelenlegi Yaris-generációban debütált a Toyota kínálatában – a PCS-hez hasonlóan szélesebb körű működési hatókörrel rendelkezik, és akár két sáv szélességben is képes azonosítani azonosítja a közeledő forgalmat, a keresztező kerékpárosokat és a kereszteződésbe oldalról behajtó járműveket.
A hirtelen gyorsítást megelőző rendszer a Toyota Safety Sense portfóliójának egyik új tagja. Ez visszafogja a hirtelen gyorsulást, amikor úgy észleli, hogy fennáll az elöl haladó járművel való ütközés kockázata.
A proaktív vezetési asszisztens (PDA) egy másik új funkció, amelyet arra terveztek, hogy segítsen elkerülni az ismert veszélyhelyzeteket alacsony sebességű haladás közben. A lassítás asszisztens egyenletes lassítást biztosít, amikor a vezető lelép a gázpedálról, hogy hatékonyan csökkentse az autó sebességét, amikor az egy lassabb járműhöz közeledik, vagy kanyarhoz ér. A PDA másik összetevője a kormányzási asszisztens, amely felismeri a kanyarokat az úton, és úgy állítja be a kormányrásegítés erejét, hogy azzal segítse a vezetőt a finom és stabil kanyarvételben.
Az új vészmegállító rendszer (EDSS) képes támogatni a vezetőt, ha rosszul lenne vagy valamilyen oknál fogva cselekvőképtelenné válna, amennyiben a sávtartó rendszer (LTA) aktív. Ha a rendszer azt észleli, hogy a vezető egy bizonyos ideig nem avatkozott be az autó működésébe – kormányzás, fékezés, gázadás –, figyelmeztető hangot ad. Amennyiben a felhasználó nem reagál, az autót finoman leállítja, bekapcsolja a vészvillogót és kinyitja az ajtózárakat.
A Toyota T-Mate álló helyzetben is védelmet nyújt. Az opcionális biztonságos kiszállást segítő rendszer (SEA) látható és hallható figyelmeztetésekkel akadályozza meg, hogy a hátulról közeledő járművek és kerékpárosok útjába nyissák az ajtókat a bent ülők. A hátsó ülés figyelmeztető rendszer (RSRS) pedig ugyancsak vizuális és akusztikus értesítésekkel figyelmezteti a vezetőt, ha gyermeket vagy háziállatot hagyott a hátsó ülésen, így segítve elkerülni a felforrósodó utastérből adódó balesetek kockázatát.
Ezeken az extra funkciókon túl az új Yaris a már bevált Toyota Safety Sense funkciók továbbfejlesztéséből is profitál. Az adaptív sebességtartó automatika (ACC) átdolgozásra került, hogy gyorsabban reagáljon és természetesebb érzést adjon működés közben. Például, amikor egy másik jármű a Yaris sávjába lép, a lassulás fokozatosabb. A vezető nagyobb jármű-jármű távolság beállítást is választhat a még kényelmesebb távolságtartás érdekében, és a rendszer kanyarsebesség-csökkentő funkciója korábban működésbe lép, így finomabb sebességszabályozást biztosítva.
Új funkciókkal bővült az adaptív sebességtartó automatika is a biztonságosabb előzés érdekében: az előzést megakadályozó asszisztens megakadályozza a nem szándékos, rossz oldalról történő. Emellett az előzetes lassítás/irányjelzővel összekapcsolt asszisztens funkciók segítik a vezetőt, hogy biztonságosan visszatérjen a forgalmi sávba, megfelelő sebességgel és megfelelő távolságban a többi járműtől.
A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDA) immár felismeri, ha a vezető kitér a sávból, miközben megpróbál elkerülni egy akadályt (gyalogost vagy más úthasználót), és ideiglenesen nem aktiválja a sávelhagyásra figyelmeztető jelzést. A sávkövető asszisztens (LTA) sávközépen tartó funkciója is megújult, hogy az autó viselkedése természetesebbnek hasson. A jelzőtábla-felismerő rendszert szintén továbbfejlesztették, így a sebességhatárolót egy érintéssel be lehet állítani a közlekedési táblák által megszabott megfelelő sebességre.
A cikknek még nincs vége!
Lapozz a következő oldalakra!