Maximális vonóerő

A kettős turbófeltöltővel szerelt 2.9 TFSI V6 erőforrás használatával visszatér az Audi Sport GmbH másik legendás hathengeres aggregátjához, 2.7 literes erőforráshoz, amely 1999-től az első RS 4 Avant modellt hajtotta. Akkor a duplaturbós hathengeres motor teljesítménye 279 kW (380 metrikus lóerő) volt. Az új RS 4 Avant most 331 kW (450 metrikus lóerő) teljesítményre képes, amely literenként 155,5 metrikus lóerőt jelent. Ez lehetővé teszi, hogy az RS 4 Avant álló helyzetből mindössze 4,1 másodperc alatt gyorsítson fel 100 km/óra sebességre. A TFSI motor súlya mindössze 182 kilogramm, amely 31 kilogrammal kevesebb, mint a 2012-ben megjelent elődmodell nyolchengeres aggregátjának tömege. Ez kedvezően hat a modell saját tömegére és a tengelyenkénti súlyelosztásra, amelyek meghatározó előfeltételei a kiemelkedő teljesítménynek. A kettős turbófeltöltővel szerelt V6 aggregát elképesztő, 600 Nm nyomatéka pedig igen széles, 1 900 és 5 000 percenkénti fordulatszám közötti tartományban folyamatosan biztosított. Az RS Dinamika csomaggal a modell elektronikusan szabályozott végsebessége 250 km/óra sebességről 280 km/órára nőtt.

A 2.9 TFSI motor két turbófeltöltője egy-egy hengersorhoz van hozzárendelve és akár 1,5 bar töltőnyomás felépítésére is képes. Az Audi minden hathengeres és nyolchengeres motorjához hasonlóan a turbófeltöltők itt is a hengersorok által bezárt 90 fokos szögben kaptak helyet, ezért a hengerfejek kipufogóoldala a motor belső, a szívó oldal pedig a motor külső oldalán található. Ez az elrendezés kompakt szerkezetet tesz lehetővé, rövid gázáramlási utakkal és minimális áramlási veszteséggel, így a 2.9 TFSI különösen spontán reagál a gázpedál mozgására.

A nagyteljesítményű hathengeres erőforrás nem csupán erejével, de magas fokú hatékonyságával is hódít. Az új WLTP menetciklus alapján mindössze 9,2 liter üzemanyagra van szüksége 100 kilométerenként, amely 211 gramm szén-dioxid kibocsátásának felel meg kilométerenként. Ez az elődmodellhez képest 17 százalékos csökkenés a fogyasztást illetően. Ebben kulcsfontosságú szerepe van az új TFSI égésfolyamatának, amely B ciklusként ismert. Ez a megoldás kifejezetten a részterhelés, mint a normál használat során domináns működési mód támogatására jött létre.

A 2.9 TFSI vonóerejét egy sportos hangolású, nyolcsebességes tiptronic váltó továbbítja a quattro állandó összkerékhajtás felé. Normál haladáskor a rendszer több erőt továbbít a hátsó tengely irányába. A tisztán mechanikus működésű differenciálműnek köszönhetően a nyomaték 60 százaléka kerül a hátsó tengelyre, míg 40 százalék az elsőre. Amennyiben az autó bármelyik tengelye nem várt módon megcsúszik, a rendszer az erőt automatikusan és gyorsan a másik tengelyre irányítja. Ekkor az első tengelyre az erő akár 70 százaléka, a hátsó tengelyre pedig 85 százaléka is juthat. A magas zárértékek egy egyértelműen meghatározott nyomatékelosztást tesznek lehetővé illetve az ESC elektronikus menetstabilizáló rendszerével és a kerekenkénti forgatónyomaték szabályzással való kiemelkedően pontos interakció lehetőségét teremtik meg.

A kerekenkénti forgatónyomaték szabályozás minden típusú felületen aktív. Sportos vezetés mellett a kanyar belső ívén gördülő kerekeket fékezi meg enyhén az elektronikus menetstabilizáló rendszerén (ESC) keresztül, ezzel is növelve a kanyar külső ívén haladó, nagyobb kerékterhelésnek kitett kerekekre jutó nyomatékot. A vonóerő különbség bekormányozza az autót a kanyarba, lehetővé téve, hogy az autó tökéletesen kövesse a bekormányzás szögét. Az eredmény pedig pontos, agilis és semleges kezelhetőség. Az opcionálisan elérhető RS specifikus hangolású quattro sport differenciálmű még dinamikusabb választ garantál a kanyarban való kigyorsítások során. Ekkor a nyomatékot a hátsó tengelyen található kerekek között aktívan és célzottan osztja szét, ezzel is javítva a vonóerő-átadást, a stabilitást és a jármű dinamikáját. A kanyarban való elfordulás vagy gyorsítás esetén a nyomatékot túlnyomórészt a kanyar külső ívén haladó hátsó kerékhez irányítja a rendszer, az autót így lényegében az alulkormányzottság legcsekélyebb érzése nélkül beletolja a kanyarba. Túlkormányozottság esetén a differenciálmű a kanyar belső ívén futó kerékhez irányított nyomatékkal stabilizálja a járművet.