• Egyéb

Mazda vezetési élmény – középpontban az ember

A Mazda Jinba-ittai vezetési filozófiájának értelmében az autónak a vezető szándékaival tökéletes összhangban kell működnie, így szavatolva a fokozott biztonságot és magabiztos, megnyugtató irányítást. Ennek kialakítása során a Mazda hű maradt emberközpontú dizájnfilozófiájához.

Az eredmények érdekében továbbfejlesztette a Skyactiv technológiát. Az új Mazda3 az első modell, amely már olyan új technológiát is tartalmaz, amelyek révén még magasabb szinten alkalmazható az emberközpontú dizájn megközelítés. Folyamatosan a Jinba-ittai mind tökéletesebb megvalósítására törekszünk, lehetővé téve a vezető számára, hogy természetes mozdulatokkal élvezze a vezetést, mintha testét tudatos erőfeszítés nélkül volna képes mozgatni.

Az új technológia hátterében kiterjedt emberi kutatások állnak, amelyek a testalkati és mozgás-jellemzőkön túl az érzelmi reakciókat is megvizsgálták. Ahelyett, hogy csupán mechanikusan igyekeznénk modellezni az emberi anatómiát, a Mazda arra törekszik, hogy a velünk született testi képességek kiterjesztése mellett azt is felmérje, hogyan valósítható meg az emberi érzékeléssel legteljesebb mértékben összeegyeztethető vezetési élmény.

Az említett technológiák fejlesztését organikus egységként végezve a Mazda olyan menetdinamikai adottságokat teremtett, amelyben a vezető természetesnek érzi az autó alapvető mozgását (gyorsulás, lassulás, irányváltoztatás).

Az új Mazda3-ast a legújabb generációs Skyactiv motorok (köztük a Mazda új Skyactiv-X erőforrása) hajtják, míg a Skyactiv-járműszerkezet segítségével még könnyebben vezethető az autó.

Hajtásláncok

Az új Mazda3 európai benzinmotor-kínálatában 1,5 és 2,0 literes Skyactiv-G erőforrások kaptak helyet. Mindkét motor optimalizált szívótorok- és dugattyú-kialakítást kapott, a menetdinamikát, az üzemanyag-fogyasztást és a környezeti kompatibilitást osztott üzemanyag-befecskendezéssel és a hűtőfolyadék áramlását szabályozó szeleppel javítják.

Emellett egy 1,8 literes Skyactiv-D dízelmotor is rendelhető. Ennek rendkívül gyorsan reagáló, többlyukú piezo befecskendezői nagy nyomáson, pontosan szabályozva valósítják meg a többfázisú üzemanyag-befecskendezést. Ezzel a kedvezőbb üzemanyag-fogyasztás, a csendes üzem és a visszafogott károsanyag-kibocsátás kedvezőbb egyensúlya érhető el, miközben a motor finomabban, mégis erőteljesebben dolgozik.

Az új Mazda3 első olyan sorozatgyártású Mazda modell, amely megkapta a márka innovatív Skyactiv-X SPCCI (gyertyavezérelt kompressziós gyújtású) erőforrását. A motor kiemelkedő gázreakciót, lenyűgöző forgatónyomatékot és lineáris teljesítmény-kifejtést biztosít, valamint könnyen felpörög. A motort a Mazda intelligens, új M Hybrid rendszere támogatja, amely még tovább csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, miközben fokozott vezetési élményt kínál, és kevésbé terheli a környezetet. Az új M Hybrid rendszer a Skyactiv-G motorokhoz is elérhető.

i-Activ AWD

A Mazda fejlett i-Activ AWD összkerékhajtási rendszere ‘négy kerék függőleges terhelése’ észlelés funkciót kapott, és a G-Vectoring Control Plus (GVC Plus) rendszerrel teljes összhangban működve szabályozza a nyomatékmegosztást az első és hátsó kerekek között. Ennek eredményeként a technológia a menetkörülményektől függetlenül pontosabban képes reagálni a vezető szándékaira. A továbbfejlesztett i-Activ AWD rendszer mintegy 60%-kal csökkenti a mechanikus veszteségeket az elődmodellhez képest, ezzel is mérsékelve az üzemanyag-fogyasztást.

A G-Vectoring Control Plus (GVC Plus) a fékeken keresztül közvetlenül képes szabályozni a perdületi nyomatékot. Így az autó pontosabban képes végrehajtani a vészhelyzeti kikerülő manővereket, és magabiztosabban irányítható a legkülönfélébb forgalmi helyzetekben, a nagysebességű sávváltásoktól kezdve a csúszós útfelületen történő haladásig.

SKYACTIV-JÁRMŰSZERKEZET
Új generációs szerkezeti technológiák

Az ülés különleges alapszerkezete segít fenntartani a gerincoszlop természetes S-alakú görbületét. Az ülőlap és a háttámla alsó része megtámasztja a medence alsó és felső szakaszát, valamint a combot, így függőlegesen tartja a medencét, míg a háttámla felső része a bordakosár tömegközéppontjánál nyújt megtámasztást. A szerkezet lehetővé teszi, hogy a vezető medencéjének és gerincének ösztönös elmozdításával stabilizálja fejét, és fenntartsa az egyensúlyi állapotot.

A karosszéria a Mazda egyenes energiaelvezető szerkezetének és folytonos gyűrűs struktúrájának a továbbfejlesztése. Az előző karosszériánál alkalmazott függőleges és oldalirányú kapcsolatokat az első elemeket a hátsókkal összekötő, új kapcsolódások egészítik ki, többirányú gyűrűs szerkezeteket hozva létre. Ezzel nőtt a vázszerkezet szilárdsága, az energiát késlekedés nélkül adják át egymásnak az elemek, így a lengéscsillapítók és abroncsok maximális hatékonysággal dolgozhatnak. Mivel az útfelület felől érkező energiát precízen programozott pontokon veszi át a karosszéria, elnyeléséről pedig új fejlesztésű csillapító szerkezet gondoskodik, a zajokat keltő rezgéseket a jármű tömegének növelése nélkül lehetett mérsékelni.

Az erőhatásokat a rugózott tömeg felé időben elnyújtva átadó felfüggesztés elöl MacPherson rugóstagokat, hátul frissen kifejlesztett csatolt hosszlengőkarokat alkalmaz. A perselyek belső szerkezeténél alkalmazott új, gömbölyű szerkezet és az új futómű-geometria együttesen az erőhatások késlekedés nélküli átvitelét, illetve lineáris működést tesznek lehetővé.

Zaj- és rezgéscsillapítás

A Mazda felhasználói kutatások eredményeként három olyan hangjellemzőre koncentrált a fejlesztés során, amelyek közvetlenül hatást gyakorolnak az utasokra. Ezek a ‘hangerő’, a ‘hangmagasság és hangszín változásai az idő függvényében’, illetve a ‘hangforrás iránya.’ A mérnökök korlátozták a zajok keletkezését, és csökkentették azok hangerejét, valamint ezzel párhuzamosan szabályozták a hangok fluktuációját és irányát. Ezen módosítások célja nem csak a csendesebb utastéri környezet megvalósítása volt, de az is, hogy olyan “kiváló minőségű csendet” teremtsenek, ami minden bent ülő számára kellemessé teszi az utazást.

A zajok és rezgések csillapításában kulcsfontosságú szerepet játszó szigetelések tökéletesítése érdekében az új Mazda3 fedélzetén a Mazda történetében először olyan kettős falú szerkezetet találunk, amelynél hézag található a padló és az azt borító szőnyeg között. Azáltal, hogy a szőnyeget és a karosszériapanelt két falnak tekintették, majd azokat a szőnyeghez rögzített rostos anyag jellemzőihez igazodva alakították ki, azonos tömeg mellett biztosít hatékonyabb zajcsillapítást. Ahol csak lehetett, a szőnyegeken található lyukak számát is csökkentették, ezzel számottevően javítva a hangszigetelés hatását.

Az útzaj csillapítására irányuló törekvések sorában egyrészt minimalizálták a zajokat és rezgéseket, másrészt elérték, hogy az útfelszínről az utastérben jutó zajok változásait lineárisan tapasztalják meg az utasok. A tetőkárpit és a padlószőnyegek hatékonyabb hangelnyelő tulajdonságai hatékonyan nyomják el a nagyfrekvenciás zajokat. Az optimalizált függőleges rugózási jellemzőjű abroncsok és a lehetséges támadási pontok megerősítése révén mérsékelhető a nem kívánatos rezgések átterjedése az utastérre. A kívánatos hangok és rezgések késlekedéstől mentes átvitele ugyanakkor megnyugtatóbb, kényelmesebb utazási környezetet teremtenek.