Még javában aktuális! Vadgázolásnál az autós húzza a rövidebbet

vadgázolás

A vadgázolás felelősségének kérdése körül komoly jogi gubancok voltak, és sok múlott a bírói gyakorlaton, azaz azon, hogy az adott bíró hogyan értelmezte a jogszabályokat. A 2023. július 1-gyel érvénybe lépett szabályozás azonban átírja, hogy mire számítson a vadat gázoló autós a keletkezett kár rendezése során. Mit érdemes tudni az új törvényről és hogyan lehet megelőzni a baleseteket?

Vadgázolás – hogyan nézett ki az eddigi szabályozás?

Érdemes röviden áttekinteni, hogy mit takart az eddigi szabályozás. Kezdjük azzal, hogy a legtöbb vadgázolás során ideális esetben is (tehát amikor nincsen személyi sérülés) kétféle kár keletkezik. Kár keletkezik az autóban, a jobb sorsra érdemes vad elhullása pedig az illetékes vadásztársaság számára jelent kárt.

Az eddigi szabályozás alapján a bírók sok esetben arra kötelezték a vadásztársaságot, néha pedig a közútkezelőt, hogy megtérítsék az autóban keletkezett kárt. A sofőrnek ebben az esetben nem kellett megtéríteni a vadásztársaság kárát. A helyzet akkor fordult meg, amikor ki volt helyezve a vadveszély tábla, ezekben a szituációkban általában a sofőr vétkességét állapították meg. Tehát a vadásztársaság nem kellett, hogy állja az autó javítását, és ezen felül sokszor még a vadkárt is meg kellett térítenie az autósnak. Ez azonban nemrégiben megváltozott.

Így változott a vadgázolás jogi háttere

A 2023 július 1-től érvénybe lépett 2023. évi XLIV. törvény alapján:

„…nem minősül a vadászatra jogosult felróható magatartásának vagy a tevékenységi körében előálló rendellenességnek, ha a vad az életmódjából, szokásos táplálkozási, szaporodási viselkedéséből következő helyváltoztatása miatt jelenik meg a lakott területen kívül közúton, autóúton, autópályán vagy a település belterületén, kivéve, ha a vad megjelenése a vadászatra jogosult tevékenységével áll okozati összefüggésben.”

Mit is jelent ez magyarra fordítva? Azt, hogy hacsak nem vadászati tevékenység (pl. hajtás) következtében kerül az útra az őz, akkor nem a vadászatra jogosult (az illetékes vadásztársaság) hibája a baleset. Tehát amíg korábban a bíróság, általában a vadásztársaság körében felmerült rendellenességként kezelte a vadgázolást, immár szinte mindig az autós hibája a baleset. Azaz autósként ne számítsunk arra, hogy a vadásztársaság kifizeti az autó javítását, sőt, valószínűleg ők fognak kárigénnyel élni az autós felé. (Mivel friss a szabályozás, érdemes a témának pár hónap múlva is utánanézni, akkor már több tapasztalat fog rendelkezésre állni a vadásztársaságok hozzáállásáról, illetve a bírói gyakorlatról.)

A vadgázolás elkerülése: így óvd magad, a kocsid és a pénztárcád!

A fentiek fényében még fontosabb az elővigyázatosság. Nem mintha az évi mintegy 15 000 (bejelentett) vadgázolás nem lenne intő statisztika. Egy többmillió forintos javítás senki pénztárcájának nem esik jól. Egy ütközés emellett roppant veszélyes is lehet. Gondoljunk bele, milyen 100 km/órával nekicsapódni egy többszáz kilós szarvasbikának, amin másfél méter szélességben meredeznek csontkemény agancsok… Nem egy életbiztosítás. Mit tehetsz, ha el akarod kerülni ezeket a veszélyes helyzeteket?

  • Mindig figyelj oda, ha kint van a vadveszély tábla, és vezess lassabban!
  • Kora reggel és este vezess lassabban, óvatosabban. Ilyenkor aktívabbak a vadak, emellett a látási viszonyok is rosszabbak.
  • A késő őszi és téli időszakban vezess óvatosabban, mert a korábbi sötétség hamarabb aktívvá teszi a nagyvadakat. (Ezért ekkor fordul elő a legtöbb a baleset.)
  • Tartsd észben a nagyvadak párzási időszakait, mert ilyenkor kiszámíthatatlanul és óvatlanabbul viselkednek. A legfontosabb a gímszarvas, illetve az őz párzási ideje. Az előbbi szeptember, október eleje, az utóbbi július második fele, augusztus első fele. Ezzel együtt egész évben figyelni kell, mert mindig van valami: hol territoriális harcok, hol vonulás… A természet sosem alszik, te is légy éber!

Mi a teendő vadgázolás esetén?

  1. Ellenőrizd az utasok testi épségét, lásd el az esetleges sérüléseket!
  2. Győződj meg a vad állapotáról. Ne menj oda sérült vadhoz! Egy gímszarvas vagy vaddisznó életveszélyes lehet, de egy őz is csúnya sérülést okozhat.
  3. Ha nem tetted volna, húzódj le, de oly módon, hogy közelről kitakard a sérült/elhullott vadat, nehogy egy másik autós nekimenjen. Tedd ki az elakadásjelzőt és nyomd be a vészvillogót!
  4. Mindig hívd ki a rendőröket! A vadásztársaság értesítése az ő feladatuk. Eszed ágába ne jusson meglépni a vaddal, az lopásnak minősül!
  5. Alaposan dokumentáld a káresetet fotókkal és videókkal, mert a biztosító felé szükséged lehet rá!
  6. Ha mindennel végeztetek, ellenőrizd, hogy a kocsid alkalmas állapotban van-e a továbbhaladásra, pl. folyik-e valami a motorból. Ha nincsen, hívj segítséget!
  7. Ha van cascód vagy vadkár biztosításod, mihamarabb vedd fel a kapcsolatot a biztosítóval!

Mit takar a vadkár biztosítás?

A casco biztosítások egy része érvényes vadkárra is. Ezzel együtt mivel még friss a szabályozás, mindenképp érdemes utánajárnod a biztosítódnál, hogy pontosan mi a helyzet egy esetleges vadgázolás esetén!

A nem casco vadkár biztosítások (kiegészítő felelősségbiztosítás) jó része csak 500 000 Ft-ig állja a kárt, ami egy totálkáros autó esetén sokszor édeskevés. Remélhetőleg az új szabályozást a biztosítótársaságok is lereagálják és új, nagyobb értékhatárú termékeket is piacra dobnak. Érdemes tehát nyomon követni az elérhető termékek palettáját, ha szeretnéd bevédni magad!

schiller.hu

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!