Még meg sem száradt rajta a festék, de már tuningolják is az új Toyota GR 86-ot
Egy japán rendezvényen már több átalakítást is bemutattak a napokban, de mind közül talán a legjobb a TOM’s Racing autója.
Június első hétvégéjén a híres Fuji Speedway versenypályán rendezték meg a 86 Style találkozót, amely a Toyota AE 86 (Hachiroku) és GT 86 tulajdonosok legfontosabb zarándokhelye 2010 óta minden évben. Idén fokozott várakozás övezte a rangos eseményt, mivel először lehetett élőben látni a GT 86 utódját, a GR 86-ot, ráadásul nemcsak gyáriként, hanem már tuningolva is.
Számtalan cég hozta el a saját, módosított GR 86-osát, a gyári sportrészlegnek tekinthető Gazoo Racingen kívül például még a Cusco, a Blitz, a GReddy és a HKS futóműspecialista is (ők már kompresszor kitet is kínáltak), de a legnagyobb feltűnést kétségkívül a TOM’s Racing narancssárga autója keltette.
A Toyota tesztpilótája, Tacsi Nobuhide és egy Toyota márkakereskedés mérnöke, Ojiwa Kijosi által 1974-ben alapított TOM’s Racing istálló közel fél évszázada készít fel Toyota versenyautókat különböző szériákba (Le Mans-tól a japán Formula-3 és Super GT bajnokságokig), de majdnem ugyanennyi ideje utcai modellek tuningolásával is foglalkozik, vagyis nem éppen kezdők a szakmában.
GR 86-átalakításuk egyik kiemelkedően jól sikerült része a saját fejlesztésű, Barrel elnevezésű sportkipufogó, amelynek lúdbőröztető morajlása a mellékelt videón a boxermotor széles, 7400-ig tartó fordulatszámskáláján szinte végig élvezhető. Az öblös torokhangon szóló rendszer négy kipufogóvége elképesztő hangokat hallat az égéstermékek távozása közben, talán nem olyan mélyeket, amilyeneket a turbós Subaru-boxerektől megszoktunk, de itt a szívómotor pörgőssége miatt még izgalmasabb a hangszín.
Mint ismeretes, a GT 86-ban szolgáló kétliteres boxert az utód GR 86-ban egy jóval erősebb és nyomatékosabb 2.4 literesre cserélték, amelynek 235 lóerős csúcsteljesítménye 7000-es, 250 Nm-es csúcsnyomatéka 3700-as fordulatszámnál jelentkezik. A TOM’S Racing tervezői a négy kipufogóvéget páronként, srégen egymás fölé helyezték el, ami egyértelmű utalás a Lexus F-szériás sportmodelljeire. Ez az elrendezés azonban komoly lökhárító- és a diffúzor-átalakítást igényelt, de a japán mérnökök ezt a feladatot is sikerrel teljesítették.
Természetesen a TOM’s Racing csomagja jóval többet tartalmaz egy sportkipufogónál és egy hátsó lökhárítónál. A GR 86 teljes body kitet kapott, amelyet a csapat Super GT-ben induló GR Supra versenyautója inspirált, – állítólag a fejlesztéskor az aerodinamikai szempontok legalább akkora súllyal estek latba, mint az optikaiak.
Oldalanként 8 milliméteres diszkrét sárvédő-szélesítésekkel, első és oldalsó szplitterekkel, fekete, „kacsafarok” jellegű hátsó légterelővel, hatalmas felnikkel – rajtuk alacsony oldalfalú sportgumikkal – látták el a legújabb Toyota sportmodellt, amely az átalakításoknak köszönhetően jóval vadabb és feltűnőbb lett, mint a gyári verzió. Belül a legizgalmasabb változatás a szintén a Super GT-re utaló, digitális kijelzővel ellátott sportkormány, amely még LED-es fordulatszámmérővel is rendelkezik, hogy a váltásokat a lehető legpontosabban hajthassa végre a szerencsés sofőr.
Fotók: tomscars.tomsracing.co.jp/gr86/