Még mindig a Toyota lenne a villamosítás királya?

Miközben az autóipari és gazdasági szaksajtó tavaly év vége felé a Tesla és a BYD versenyét leste, a küzdelemből egy harmadik szereplő: a Toyota jött ki győztesként.

Jean de La Fontaine, a példamesék nagyszerű írója is ihletet meríthetett volna abból az ádáz küzdelemből, ami az autóiparban zajlott 2023-ban. Két fiatal, ambiciózus szereplő – a mesében alighanem farkaskölykök lettek volna – versenyzett egymással a világ legnagyobb elektromosjármű-gyártója címért. Küzdelmük hangos volt, igyekezetük elismerésre méltó, így mindenki rájuk figyelt –miközben a rutinos, öreg falkavezér szépen csendben mindkettőjüket megelőzve kényelmesen megőrizte vezetői szerepét…

A két farkaskölyök természetesen a BYD és a Tesla: előbbi több mint 1,8 millió villamosított járművet gyártott 2022-ben, ami majdnem pontosan fele-fele arányban oszlott meg az akkumulátoros elektromos és plug-in hibrid járművek között. A Tesla 1,3 millió eladott autóval fordult rá 2023-ra – egytől egyig tisztán elektromosak, természetesen –, és az év végéig csaknem 38 százalékkal növelte forgalmát, miközben a BYD esetében a növekmény megközelítette a 63 százalékot.

A villamosított személyautók piacát ezzel együtt nem ők, hanem a Toyota-csoport vezeti: miután a konszern márkái 2022-ben 2,73 millió akkumulátoros járművet adtak el világszerte, 2023-ban 35 százalékos bővüléssel 3,68 millióra növelték részben vagy teljesen elektrifikált autóik számát.

 20222023változás %
Toyota2 726 2753 679 55734,97%
full hibrid2 603 0193 420 00431,39%
mild hibrid4 52026 859494,23%
plug-in hibrid90 346124 75538,09%
hidrogénüzemanyag-cellás3 9243 921-0,08%
akkumulátoros elektromos24 466104 018325,15%
BYD1 857 3793 012 90662,21%
plug-in hibrid946 238157 482266,43%
akkumulátoros elektromos911 141143 808457,83%
Tesla1 313 8511 808 58137,65%

Szembeötlő, hogy a BYD rendkívüli mértékben növeli eladásait, bár a fejlődés üteme erősen visszaesett azt követően, hogy 2021 és 2022 között gyakorlatilag megháromszorozta forgalmát a kínai állami autógyártás zászlóshajója. A mennyiségi verseny intenzív árversenyt is hozott magával, ami a jövedelmezőség csökkenésével járt. Eközben a tisztán elektromos autók globális piacának elmúlt években tapasztalt, dinamikus növekedése veszíteni látszik a lendületéből. Ha bajba nem is kerül emiatt a két fiatal titán, nehezebb körülmények között kell folytatniuk a fejlődést.

Ebben a helyzetben kifizetődni látszik a Toyota multi-energia-stratégiája: a vállalat, amelyet éveken át kritizáltak azért, mert konzervatívan közelítette meg az akkumulátoros elektromos járművek piacát, most sokkal stabilabb helyzetben várhatja a kereslet változását. A cégóriás az elkövetkező években folyamatosan bővíti tisztán elektromos portfolióját, egyre növelve azok hangsúlyát az eladásokon belül. Eközben ugyanakkor villamosított eladásainak oroszlánrészét továbbra is azok a full hibrid modellek teszik ki, amelyek a helyi töltőinfrastruktúrától, kormányzati incentíváktól és energiaár-változásoktól függetlenül, megfizethető belépővel kínálnak jelentős fogyasztás-csökkentést, és ezzel párhuzamosan a károsanyag-kibocsátás és az üzemeltetési költségek visszaszorítását.

smartermedia
Fotók: Toyota, Drive.com

Leuralta a J. D. Power megbízhatósági felmérését a Toyota-csoport