Még takarékosabb lett az új Toyota Aygo
Az új Toyota AYGO elsősorban vélhetően trendi dizájnjának, az izgalmas felszereltségi szinteknek, változatos opcióknak és egyedi személyre szabhatóságának, valamint a high-tech multimédia rendszernek és teljes okostelefon integrációnak köszönheti, hogy mindössze néhány hónap alatt sikermodellé vált, de kétségkívül az sem utolsó szempont, hogy a Toyota városi kisautója takarékosabb és élvezetesebben vezethető mint valaha. Az Euro 6.2 besorolású egyliteres, háromhengeres erőforrás CO₂-kibocsátása 5 g/km-rel csökkent, fogyasztás tekintetében pedig még meggyőzőbb előrelépést könyvelhet el a modell, így az AYGO kategória legtakarékosabb modellje lett. A jobb gázreakció és pontosabb vezethetőség ráadásul még élvezetesebb vezetési élményt biztosít, miközben a kedvezőbb zaj- és rezgésszint fokozza az utazás kényelmét.
A Toyota többszörösen díjnyertes 998 cm3-es, háromhengeres, 12 szelepes DOHC Dual VVT-i benzinmotorja, amely az új Aygoban is helyet kapott, immár Euro 6.2 besorolású. Az erőforrást alapjaiban dolgozták át, így a teljesítmény és üzemanyag-fogyasztás ideális egyensúlyát nyújtja; kis fordulaton kedvezőbb forgatónyomaték-kifejtéssel biztosít még kedvezőbb városi vezethetőséget. A hengerfej új, kettős üzemanyag-befecskendezőt kapott, ami tovább javítja az üzemi hatásfokot. A szívónyílás alakjának módosításával optimális örvényléssel lép az égéstérbe a levegő. Ez még tovább javította az égési folyamat hatásfokát, ami egyszerre eredményezett kisebb üzemanyag-fogyasztást és kedvezőbb károsanyag-kibocsátást. A kipufogónyílás nagyobb lett, így a leömlőben csökkent a nyomás. Ez nemcsak a teljes fordulatszám-tartományban kedvezőbb nyomaték-kifejtést szavatol, de a motor takarékosságát is javítja. Változó szelepvezérlést kapott a kipufogóoldali vezérműtengely, ami kedvezőbb fogyasztást és károsanyag-kibocsátást eredményezett. Ezen túlmenően a szeleprugók módosítása és a szelepemelők gyémántkeménységű bevonata csökkenti a belső súrlódást, és ezáltal az üzemanyag-fogyasztást. A hengerfuratok közötti hűtőcsatornák alakjának módosításával optimalizálták a hűtési teljesítményt. Ezzel kiválóan kiküszöbölhető a kopogás, miközben a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás is javult.
Az újonnan bevezetett habgumi vízköpeny-távtartó gondoskodik a hengerek optimális hőháztartásáról, csökkenti a dugattyú súrlódását, és javítja az üzemanyag-fogyasztást. Az égéstér alakját optimalizálták, a sűrítési viszony 11,5:1-ről 11,8:1-ra nőtt. A dugattyú és a dugattyúgyűrű súrlódását egyaránt csökkenti az átdolgozott dugattyúköpeny műgyanta bevonata, illetve a dugattyúgyűrű felső részén alkalmazott gyémántkeménységű bevonat (DLC). A kipufogógáz-visszavezetési rendszer (EGR) hűtőt kapott, ami javítja a visszavezetés hatásfokát, és tovább csökkenti az üzemanyag-fogyasztást. A jobb oldali motorbak dinamikus csillapítót kapott, így csökken a zaj- és rezgésszint. Végezetül a továbbfejlesztett kiegyensúlyozó tengely alapjáraton csökkenti a vibrációkat. Mindezen átfogó módosításoknak köszönhetően a motor legnagyobb teljesítménye immár 53 kW (72 LE) percenkénti 6000-es fordulatszámon, a maximális forgatónyomaték 93 Nm 4400/percnél. Az új AYGO 13,8 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, legnagyobb sebessége 160 km/óra. Az új AYGO alap- és Eco kivitelben egyaránt kapható. Utóbbi hosszabb 4. és 5. sebességfokozatot, csekély gördülési ellenállású abroncsokat, Stop & Start rendszert, valamint feljavított aerodinamikát kapott. Az alapverzió átlagos üzemanyag-fogyasztása csupán 4,1 l/100 km, a CO₂-kibocsátás mindössze 93 g/km. Az Eco kivitel a szegmens legtakarékosabb képviselője: legalacsonyabb fogyasztási értéke 3,8 l/100 km, a CO₂-kibocsátása pedig csupán 86 g/km.[1]
x-shift automata váltó
Az x-shift opcióként rendelhető az új AYGO-hoz. Az automatizált manuális sebességváltó teljesen automata üzemmódban használható, nincs tengelykapcsoló pedálja, és számítógépes vezérléssel szinkronizálja a motor, a tengelykapcsoló és a hajtáslánc működését, így valósítva meg a gyors és pontos kapcsolásokat. Az E (Easy), M (manuális) vagy R (hátramenet) üzemmódokat választva az autó ‘kúszik’, mint a hagyományos automata váltók esetében. Az E üzemmódban a rendszer a gázpedál állása, a jármű sebessége és a menetkörülmények függvényében választja ki az ideális fokozatot. Az új AYGO x-shift rendszere az automata sebességváltóknál megszokott kick-down funkciót is kínálja. Emellett a rendszer átmenetileg felülírható a kormánykeréken elhelyezett váltófülekkel. M üzemmódban a vezető kézzel kapcsolhat a fokozatok között, akár a váltókarral, akár a kormányon elhelyezett fülekkel. Az x-shift rendszerrel szerelt új AYGO átlagos üzemanyag-fogyasztása 4,2 l/100 km, CO₂-kibocsátása mindössze 95 g/km.
Meggyőző, gokartos menetdinamika
Az erősebb és takarékosabb motor mellett az új AYGO futóműbeállításait is áthangolták, és frissítették a kormánymű szoftverét. Így a jármű fürgén és pontosan reagál a vezető utasításaira, s a városban még dinamikusabban és élvezetesebben vezethető. Az új AYGO jól bevált MacPherson első és csatolt lengőkaros hátsó felfüggesztésének számos elemét átdolgozták és finomhangolták; így anélkül javult a menetkomfort, hogy az a dinamikus, közvetlen vezethetőség rovására ment volna. A lengéscsillapítók csillapítási erejét elöl és hátul egyaránt optimalizálták, így érve el kiemelkedő vezethetőséget és rugózási komfortot, elöl pedig az alsó csavarrugó elszigetelésével tökéletesítették tovább a menetkényelmet.
Minimálisra csökkentett zajok és rezgések (NVH)
A műszerfalnál, az A-oszlopoknál, az ajtóknál és a csomagtérfedélnél alkalmazott, kiegészítő szigetelések és csillapító anyagok a teljes fordulatszám-tartományban határozottan csökkentették az utastérben a zaj- és rezgésszintet. A műszerfal belső hangszigetelésénél alkalmazott anyagot úgy optimalizálták, hogy minél jobban kiszűrje, illetve elnyelje a zajokat. Felső felületét megnövelték, hatékonyságát szivacstömítés fokozza. A szélvédő előtti szellőzőnyílásoknál 3, a légbevezető rostély és a levegőt a csapadékvíztől elválasztó elem között 2 mm-rel vastagabb szivacstömítést alkalmaztak, ezzel is csökkente a motorzajt és a nagysebességű szélzajt. Az első sárvédőbetétet 1,3 mm-rel vastagabbra méretezték, így az kevesebb motor- és útzajt enged át az utastér felé. A sárvédőlemez és az oldalsó hossztartó között szivacstömítés akadályozza meg a motor- és szélzaj terjedését. A belső ajtópaneleken elhelyezett rögzítőelemek megakadályozzák, hogy az ajtó vízelvezető nyílásain keresztül az útzaj bejusson a belső térbe. Ledugózták a belső ajtópaneleket, illetve az A-oszlop belső borítópaneljét is; ez nagy sebességnél egyaránt mérsékli a motor- és a szélzajt. Az utastérben alkalmazott, további zaj- és rezgéscsillapító megoldások között említést érdemel az A-oszlop burkolatának filc-, illetve etilén-propilén kaucsukból készült gumitömítése, a hátsó ajtópanel mögötti, nagyobb felületű filcborítás, valamint a csomagtérkeretnél alkalmazott filcborítás.
[1] Az EC 2017/1231 rendelettel módosított EC 2017/1153 szabályozás alapján