Meg van benned az, ami a Takumi mesterré váláshoz kellene?

És, van minderre 60.000 órányi szabadidőd?

És, tudod, kik azok a Takumi mesterek?

A Lexus egy új, különleges dokumentumfilmet tesz közzé az Amazon Prime Video csatornán, amely azt a kérdés járja körbe, hogy mennyire számít életképesnek a legmagasabb szintű kézművesség egy olyan világban, amit egyre inkább a mesterséges intelligencia ural, miközben bemutatja a japán kézműves Takumi mesterek lenyűgöző munkáját.

Nyugaton általánosan elterjedt az a vélekedés, hogy egy átlagos képességű ember körülbelül 10.000 órányi gyakorlással válhat szakemberré a saját szakterületén. Japánban viszont csak azt tekintik mesternek, aki legalább 60.000 órát töltött a legmagasabb szintű mesterfogások elsajátításával. Ez azt jelenti, hogy 30 éven keresztül, évente 250 napon át, napi 8 órában tanul és gyakorol. Ezekből az emberekből lesznek Japán legképzettebb kézműves mesterei, a Takumik, akiket most egy érdekfeszítő dokumentumfilmben mutat be a világ vezető környezetbarát luxusautó márkájaként ismert, autóinak legmagasabb szintű kézműves kidolgozásáról elhíresült Lexus. A dokumentumfilmet a Chef’s Table című televíziós sorozat rendezője, Clay Jeter jegyzi, trailere pedig az alábbi linken tekinthető meg:

A Takumi – A kézművesség fennmaradásának 60.000 órányi története címet viselő dokumentumfilm négy japán művészt mutat be, akik mesterségüknek szentelték az életüket: egy két Michelin-csillagos séfet, egy tradicionális papírmetsző művészt, egy autóipari kézműves mestert és egy asztalost a világ egyik legrégebbi építőipari vállalatától. A British Múzeum volt igazgatója, Neil Macgregor narrációjával elkészített, és a kézművesség és a mesterséges intelligencia világhírű szakértőit egyaránt megszólaltató film azt a kérdést feszegeti, hogy képesek leszünk-e megbecsülni és megmenteni az emberi kéz által teremtett művészeti értékeket, miközben olyan gépeket tervezünk, amelyek olyan precízek és gyorsak, amilyen az ember sosem lehet.

“Olyan korban élünk, amit a figyelemhiány és az örök időzavar jellemez.” – mutat rá Nora Atkinson, a Smithsonian American Art Múzeum kézművességre szakosodott kurátora. “Ezért aztán egyre kevesebb művész képes több tízezer órát rászánni arra, hogy tökéletesre csiszolja a tudását.”

Az előrejelzések