Megérkezett az új generációs Ford Ranger (2.)
Jobb rugózás és irányíthatóság
A pickup-használók egyik fontos elvárása volt a rugózás és az irányíthatóság további tökéletesítése, mivel az ilyen autókat a vásárlók ugyanúgy használják munkára, mint családi autóként vagy szabadidős járműként.
“A vevőkörünk nagyon sokszínű,” mondta Pearson. “A skála egyik végén állnak a kisvállalkozások, amelyek kifejezetten üzleti célokra keresnek autót. Nekik hagyományos kétkerékhajtású, szimplakabinos járműre van szükségük, olyan platóval, amin rengeteg dolgot szállíthatnak.”
“A vásárlók egészen más típusa az off-road rajongók tábora, akik a terepezés határait akarják feszegetni a Rangerrel az olyan versenyeken, mint a Dakar Rally. Az új generációs Ranger mindkét vevőkört képes kiszolgálni – és persze mindenki mást is, aki e két véglet közt található.”
A mérnökök 50 mm-rel előbbre hozták az első tengelyt, amivel tovább javult az első terepszög, és ezzel együtt az autó által nyújtott off-road élmény. A hátsó futómű lengéscsillapítóit az alváz hosszanti nyúlványának külső részén rögzítették, terepen és közúton egyaránt javítva ezzel a rugózási kényelmet, függetlenül attól, hogy az autó nehéz rakományt szállít, vagy éppen a családot viszi egy étterembe.
“Az új generációs Rangerben kibővítettük a hangolási határokat, így vevőink egyszerre két legyet ütnek egy csapásra: rendelkezésükre áll a Ford haszongépjárművek közismert használati értéke, keménysége és strapabírása, ugyanakkor az a személyautós komfort és rugózás is, amitől a Ranger ennyire közkedvelt modell lett,” tette hozzá Pearson.
Attól függően, hogy hogyan és mire akarják majd használni a járművet, a vásárlók kétféle négykerékhajtási rendszer közül választhatnak: az egyik az elektronikus vezérlésű, menet közben kapcsolható megoldás, a másik pedig egy új, fejlett, állandó összkerékhajtás. Ha a Ranger vezetője véletlenül elakadna a kemény terepen, a kivontatást nagyban megkönnyíti az első lökhárító kettős vonószeme.
Az utasok kényelmét szolgáló kabin
A vásárlók kívánsága egy sokoldalúan használható, a munkavégzést és a családi célokat egyaránt kiszolgáló, modern cockpit volt. A Rangernek tehát egyszerre kell munkahelyként és kellemes fészekként funkcionálnia, ezért minden eddiginél több intelligens megoldást, kényelmi berendezést és tárolóhelyet kínál.
“Tisztában vagyunk vele, hogy vásárlóink jól átgondolt, praktikus, ugyanakkor komfortos kabinra vágynak. Éppen ezért az utasteret rengeteg beépített technológiával, okosan elhelyezett rakodóhelyekkel és izgalmas vizuális ötletekkel terveztük meg, hogy kényelmes és tágas legyen,” mondta el Tran.
A Ranger konnektivitásának központi eleme egy nagyméretű, 10,1 vagy 12 colos érintőképernyő a középkonzolon. A teljesen digitális műszeregységet kiegészítő képernyőről irányítható többek közt a Ford legújabb, hangvezérléssel is kezelhető SYNC 4 kommunikációs, szórakoztató és tájékoztató rendszere is. A gyárilag beépített FordPass Connect modem4 menet közben stabil kapcsolatot biztosít a FordPass™ alkalmazáshoz5 csatlakoztatva, hogy az utasok mindig összeköttetésben maradjanak a külvilággal. A FordPass emellett olyan funkciókkal javítja a felhasználói élményt, mint a Távoli Indítás6, a Járműállapot Jelentés vagy a távnyitás/zárás, amelyek mobil eszközről érhetők el.
Az eddig a műszerfalon vagy a középkonzolon elhelyezett hagyományos üzemmódkapcsolók többsége most már saját kijelzőfelületén jelenik meg a SYNC™ képernyőn. A Ranger vezetője ezentúl egyetlen gombnyomással beléphet az összes off-road vagy közúti vezetés menübe, beállítva a kívánt üzemmódot és megjelenítve az olyan fontos információkat, mint például a hajtáslánc beállítása, a kormányzási szög, vagy a jármű hosszirányú és oldalirányú dőlése.
A képernyő egy 360 fokos kamerával7 is összeköttetésben áll, hogy a parkolás még a szűk városi beállókban is egyszerű legyen, vagy hogy a vezető jól átlássa az autó környezetét az extrém terepszakaszokon. Emellett az autós az érintőképernyőn vagy a FordPass alkalmazással a Ranger új külső területvilágítását is kezelheti, így nem a sötétben kell dolgoznia, sátrat vernie vagy más fontos feladatot elvégeznie. A Ranger technológiája ráadásul kifejezetten felkészült a jövőbeli fejlesztésekre is, hiszen a FordPass Connect modemnek köszönhetően mindig rendelkezésre állnak a Ford Power-Up vezeték nélküli szoftverfrissítések.
“Az utastér minden kényelmi megoldása ellenére nyilvánvaló, hogy ez az autó ugyanúgy alkalmas a munkavégzésre, mint a szabadidős programokra. A kabin egyik meghatározó megoldása az új e-shifter váltó, ami megint csak jó példa arra, mennyire meghatározták döntéseinket a vásárlói visszajelzések,” mondta Tran. “A vevők túlnyomó része nagyon megszerette az e-shifter váltót; tetszett nekik a szerkezet hi-tech látványa, és az is, hogy milyen ösztönösen kezelhető.”
A tervezőcsapat nagy energiát fektetet az átgondolt tárolóhelyek és a praktikus megoldások kialakításába. A telefonok elhelyezésére és (kompatibilis készülékek esetén8) vezeték nélküli töltésére szolgáló helyeken kívül egy nagyméretű rekeszt is beépítettek a középkonzolba, ami rengeteg dolgot elnyel. Az ajtózsebeket is tágasabbá formálták, a szélesebb műszerfalban pedig egy felső kesztyűtartó is elfért, sőt a hátsó ülések alatt és mögött is találhatók tárolóhelyek.
Könnyebben megközelíthető és praktikusabb plató
“Amikor találkoztunk a pickup-tulajdonosokkal, és megfigyeltük, hogyan kapaszkodnak fel a platóra, eszünkbe villant, hogy itt még komoly fejlesztési lehetőségek lehetnek,” mesélte Anthony Hall, a Ranger projekt mérnök-igazgatója. “Sokan felhágtak a kerékre, majd onnan léptek át az oldalfalon, mások pedig a lenyitott hátfalon keresztül jutottak fel.”
Ez adta az ötletet a beépített oldalfellépő megalkotásához, ami az új generációs Ranger hátsó kereke mögött található, és masszívabb, stabilabb megoldást kínál a plató megközelítéséhez. Emellett a Ranger-csapat azon is sokat dolgozott, hogy az eddiginél is többféle rakományrögzítési megoldást tervezzenek.
“A pickup 50 mm-rel megnövel szélessége talán nem tűnik soknak, pedig komoly változást jelent, különösen a plató esetében, ahol ezentúl síkba fektethetők a forgácslemez lapok, és elférnek a teljes méretű raklapok is,” magyarázta el Hall.9
A praktikus, felhasználó-központú megoldások közt megtalálható még egy új, strapabíró műanyagöntvényből készült platóbélés is, ami egyrészt megóvja a lemezfelületeket a karcolásoktól, az autóst pedig attól, hogy az acéllemezre kelljen térdelnie. Az erős acélcső síneken elhelyezett extra lekötőpontokkal kényelmesebben rögzíthető a rakomány. A plató oldalfalának felső peremén és a lenyitható hátfal tetején kialakított csatlakozásokhoz biztonságosan rögzíthetők a platótetők és más utángyártott kiegészítők.
Mindemellett a Ranger egy új rakományrendező rendszert is kínál, amellyel különválaszthatók a különféle méretű tárgyak, például a pallók és a szerszámosládák. A plató oldalfának sínjeibe kapaszkodó, rendkívül erős rugós rögzítőkapcsok segítségével az autós akár kisebb rekeszeket is kialakíthat az olyan eszközök számára, amelyeket egyébként a kabinban kellene magával vinnie. A platóhátfal mobil munkapadként is funkcionálhat; erre szolgál a beépített vonalzó és a pillanatszorítók, amelyek megkönnyítik az építőanyagok lemérését, rögzítését és méretre vágását.
A kabinban található SYNC™ képernyőről vagy a FordPass alkalmazással kapcsolható külső területvilágítás a pickup teljes környezetét fénybe boríthatja, így a felhasználók jobban látnak az autó körül. A jobb és bal oldali sínek alá beépített platóvilágítás segítségével akkor is befejezhető a munka, ha közben besötétedett, ráadásul éjjel is könnyen megtalálhatók a platón kallódó apróbb tárgyak.
Tartozékok, amelyekkel mindenki személyre szabhatja a Rangert
Már az új generációs Ranger bemutatásakor rendelkezésre áll az a több mint 150 gyári tartozék, amelyekkel még praktikusabbá varázsolható az autó, legyen szó akár munkavégzésről, akár városi használatról vagy kalandtúrákról. A tartozékkínálatban olyan kiegészítők is szerepelnek, amelyeket a világszerte off-road ikonnak számító ARB 4×4 Accessories márkával közösen fejlesztett ki a Ford.
Az ARB 4×4 Accessories és a Ford közös termékei kezdetben csak néhány kiválasztott piacon lesznek kaphatók.
Az új generációs Ranger gyártása 2022-ben kezdődik a Ford thaiföldi és dél-afrikai üzemeiben.