Megérkezett az új generációs Lexus RX

Összetéveszthetetlenül Lexus, bár a felismerhető stíluselemeket minden eddiginél merészebben alkalmazza a Lexus RX most bemutatott, ötödik generációja. Az elődjénél könnyebb és kompaktabb, mégis tágasabb modell soha nem látott vezetőtámogató és online szolgáltatásokkal, továbbá példátlanul széles hibrid hajtáslánc-kínálattal állít új mércét a nagy prémium szabadidőjárművek globális piacán.

Ötödik fejezetéhez érkezett a Lexus műfajteremtő nagy szabadidőjárművének története. A világ első önhordó karosszériás prémium crossovere (Lexus RX 300, 1998) és a világ első prémium hibrid gépkocsija (Lexus RX 400h, 2005) után most itt a világ első olyan prémium szabadidőjárműve, amely három teljesen különböző karakterű (két öntöltő és egy plug-in) hibrid hajtáslánccal kínál minden eddiginél szélesebb választékot ügyfeleinek.

Formaterv

A Lexus villamosítási jövőképe és az RX modellcsalád tradíciói ötvöződnek az ötödik generáció dizájnjában. A hagyományos orsó alakú hűtőmaszk korábbi markáns határvonalait elmosva, a karosszéria szerves részeként válik a típus meghatározó stíluselemévé, a lemez- és rácsfelületek között a hangsúlyos márkalogó biztosít kézzel fogható kapcsolatot. Az egységesebb megjelenést szélesebb nyomtáv, kisebb, mégis hangsúlyosabb rajzolatú lámpatestek, illetve az optikai és fizikai tömegközéppontot egyaránt mélyebbre helyező, alacsonyabb tetővonal teremti meg.

A közelmúltban bevezetett, tisztán elektromos Lexus RZ, valamint a márka hamarosan érkező további akkumulátoros elektromos típusai újraértelmezik mindazt, amit a Lexusok formatervéről tudunk. A vadonatúj Lexus RX ezekhez a módosított arányokhoz igazodva 60 mm-rel hosszabb tengelytávot társít a változatlan karosszériahosszhoz.

Ez a hátratolt A-oszlop ellenére tágasabb férőhelyet biztosít az utasok számára, míg a hosszú motorházfedél és az alacsonyabban húzódó tetővonal szinte kupés eleganciával ruházza fel a 489 centiméteres szabadidőjárművet. A dinamikus vonalvezetést a korábbinál lendületesebb, lebegő tetőgrafika, az akár 21 colos keréktárcsák, valamint a hátsó tengelyre nehezedő optikai tömeg erősíti. Ehhez járul hozzá a 60 mm-rel csökkentett hátsó túlnyúlás is.

A hátul még határozottabban kiszélesített nyomtáv, a hátsó rész teljes szélességét kitöltő, az oldalfalakban megkapaszkodó lámpatestek, valamint az alsó lökhárító terepjárókat és sportautókat egyaránt idéző rajzolata – amely a diffúzor grafikáját az előnyösebb hátsó terepszöget biztosító, felhúzott kialakítással kombinálja – egyértelművé teszi a kupés hivatkozást. A csúcsmodell a Lexus F sportautók legfontosabb ismertető jegyére: a függőlegesen elrendezett, dupla kipufogóvégekre emlékeztető rácsbetétekkel erősít rá erre a hatásra.

Futómű

A Lexus ES és NX modellekkel közös GA-K platform intelligens szerkezetének és fejlett alkotóelemeinek (2GPa szakítószilárdságú acélból készült B-oszlopok, alumínium kerékívek és motorházfedél, 1180, illetve 1470 MPa szakítószilárdságú acélból gyártott küszöbmerevítések, illetve tetőkeret) köszönhetően az új generációs RX két téren is érdemben fejlődött elődjéhez képest. Az áttervezett hátsó vázszerkezet megnövelt szilárdsága pontosabb futóműhangolást tett lehetővé, így az autó egyszerre sportosabb és kényelmesebb. Ehhez szorosan kapcsolódik, hogy 90 kilogrammal csökkent a jármű tömege.

Ez az alacsonyabb teljes magassággal kombinálva a tömegközéppont 15 mm-es süllyesztését eredményezte, ami csekélyebb oldaldőlést, pontosabb irányíthatóságot, semlegesebb vezethetőséget eredményez. Hasonló előnyöket hoz az új hátsó felfüggesztés fokozott oldalirányú szilárdsága, illetve a gyorsításkor és fékezéskor tapasztalható függőleges elmozdulást (térdeplést és ágaskodást) minimalizáló kialakítása.

A Lexus RX már eddig is példa értékűen csendes volt, ám a mérnökök ezen a téren is előrébb tudtak lépni: a merevebb vázszerkezetből adódó, helyzeti előnyüket fejlett hangtompító és rezgéscsillapító anyagok alkalmazásával használták ki, az akusztikai élményt az ajtók záródását kísérő hang kifinomult hangolásával fokozták.

Motorok

A Lexus RX egyik legfontosabb újdonsága, hogy háromféle hibrid hajtáslánccal rendelhető. A negyedik generációs öntöltő hibrid technológiát alkalmazó RX 350h a márka más, új generációs típusaiból ismert konfigurációt alkalmazza. A 2,5 literes, soros négyhengeres motort alkalmazó konfiguráció 245 lóerős csúcsteljesítményt, 8,0 mp-es 0-100 km/óra gyorsulást, és akár 6,4 l/100km átlagos üzemanyag-fogyasztást biztosít. Ezek az értékek az eddigi RX 450h képességeit idézik.

Fontos újdonság az RX 450h+, amely a modell történetnek első plug-in hibrid változata. Az NX 450h+ modellből ismerős, 2,5 literes benzinmotorra és 18,1 kWh kapacitású akkumulátorra épülő hajtáslánc legnagyobb rendszerteljesítménye 306 lóerő, az akár 65 kilométeres tisztán elektromos hatótávolság jóvoltából pedig rendkívül kedvező, 1,2 l/100km átlagfogyasztással számolhatunk vegyes használatban.

Míg a plug-in hibrid modell 7,0 másodperces 0-100 km/óra gyorsulása elismerésre méltó, a széria sportfelelőse a vadonatúj RX 500h modell. A Lexus első turbómotoros öntöltő hibrid modelljeként kiemelkedő menetdinamikát kínál: a 371 lóerős maximális motorteljesítmény álló helyzetből 6,0 másodperc körül gyorsítja 100 km/órára az autót, a szabványos átlagfogyasztás 8,2-8,8 l/100km körül alakul. A modell dinamizmusának a titka az RZ 450e modellnél bevezetett, intelligens Direct4 összkerék-hajtás.

A 80 kW teljesítményű hátsó villanymotort alkalmazó rendszer minden menethelyzetben villámgyorsan képes módosítani a két tengely közötti nyomatékmegosztást, amivel nem csak állandó, optimális erőátvitelt biztosít, de a karosszéria hosszirányú billenését is képes ellensúlyozni. Az RX 500h menetdinamikáját nagyteljesítményű első fékek, valamint aktív hátsókerék-kormányzás emeli még magasabb szintre.

Míg a háromféle hibrid hajtáslánc maradéktalanul lefedi a globális kereslet oroszlánrészét, egyes piacokon, így Kelet-Európában a 2,5 literes turbómotor megnövelt teljesítményű változatával szerelt benzines sportmodell: a nyolcfokozatú automata váltóval szerelt RX 350 is elérhető lesz. A 279 lóerős négyhengeres erőforrás 7,1 másodperces gyorsulást ígér nulláról 100 km/órára, fejlett összkerékhajtása a bármely pillanatban a nyomaték 25-50 százalékát juttatja a hátsó tengelyre.

Fotók és videó: Lexus