Megérkezett az új Kia e-Niro is
485 km-es hatótáv, tisztán elektromos hajtás, crossoveres értékek
– Nagy kapacitású, 64 KWh-s lítiumion-polimer akkumulátorával az e-Niro hatótávja akár 485 km is lehet egyetlen feltöltéssel
– Tiszta, elektromos hajtás a crossoverekre jellemző tágassággal
– Innovatív technológiák a veszteségenergiák akkumulátorba gyűjtésére
– Fejlett vezetéstámogató rendszerek
– A Niro Hybrid és a Plug-in Hybrid után itt a tisztán elektromos változat is
– 2016 óta 200 000 Niro talált gazdára világszerte, ebből 65 000 Európában
A vadonatúj Kia e-Niro a márka első tisztán elektromos hajtású crossovere. 485 km-es hatótávolságával (a vegyes WLTP ciklus alapján) az e-Niro egyesíti magában a vezetés élményét, a látványos formákat, és a crossoverek praktikusságát, ugyanakkor hajtáslánca teljesen emisszió-mentes.
Az e-Niro egyedülálló helyet tölt be a piacon – mint tisztán elektromos crossover – magas használati értékével, hosszú hatótávolságával, kimondottan az elektromos hajtáslánchoz kidolgozott technológiai megoldásaival, és új biztonsági szolgáltatásaival.
Emilio Herrera, a Kia Motors Europe ügyvezetője szerint: “A látványos crossover dizájn és a fejlett hajtásláncok kombinációja 2017-ben több mint 33 000, 2018-ban pedig ez idáig több mint 30 000 Niro eladását eredményezte Európa-szerte. Így a Niro az egyik legsikeresebb modellünk. Európában az elektromos autók éves eladása idén várhatóan eléri a 200 000 példányt, 2022 végére pedig közel egymilliós értékesítéssel számolhatunk. A crossover piac előreláthatóan szintén növekedni fog. Az e-Niro tökéletes példája a Kia azon törekvéseinek, amelyek eredményeként praktikus és élvezettel vezethető járművek készülnek, olyanok, amik élen járnak az emisszió-mentes közlekedés fejlesztésében is.”
Az új e-Niro a modell hibrid és plug-in hibrid változatait követi, amelyekből világszerte eddig több mint 200 000 kelt el a Niro 2016-os bemutatása óta. Európában ez idáig több mint 65 000 Niro talált gazdára.
Az e-Niro a Kia második globálisan is értékesített elektromos modellje, a Soul EV után. Az újdonság európai bemutatójára a 2018-as Párizsi Autószalonon kerül sor, értékesítése pedig egyes európai piacokon még 2018-ban elkezdődik.
Formaterv
Futurisztikus dizájn a 2018-as Niro EV tanulmány nyomán
A Kia kaliforniai (USA) és Namyang-ban (Korea) működő formatervező központjaiban született e-Nirót a gyakorlatiasság és a crossover megjelenés jegyeit egyaránt magán viselő, finoman kidolgozott áramvonalas karosszéria jellemzi. A modell kiváló példa arra, hogy az elektromos autók vásárlóinak egyáltalán nem kell lemondaniuk az érzelmileg megragadó dizájnról, és a crossover sokoldalúságról a nagyobb hatékonyság és a hosszú hatótáv érdekében.
Az e-Nirót a Niro Hybrid és a Niro Plug-in Hybrid modellektől számos exkluzív formaelem is megkülönbözteti. A 2018-as Las Vegas-i Consumer Electronics Show-n bemutatott Niro EV tanulmányautót véve inspirációul, a külső tiszta vonalú és high-tech koncepción alapul. A Niro logós töltőcsatlakozó a futurisztikus és áramvonalas tigrisorr maszk mögött kapott helyet. Az újratervezett légbeömlő nyílások és az új, nyílhegy alakú LED-es nappali menetfények mellett élénk világoskék díszítőelemek teszik még látványosabbá a megjelenést.
A tigrisorr maszk újonnan tervezett első lökhárítóba ágyazódik, meghatározott identitást adva az autónak, egyúttal csökkentve a légellenállást és karakteressé téve a megjelenést.
Oldalnézetben a karcsú karaktervonal, a felfelé keskenyedő hátsó ablakok és a határozott küszöbvonal hangsúlyozza, és szinte meghosszabbítja az autó profilját több helyet hagyva az izmos sárvédőíveknek. Az e-Niro kéttónusú, gyémántvágott könnyűfém keréktárcsái 17 colosak.
Az újratervezett hátsó lökhárítót ugyanolyan az élénk kék díszítőelemek jellemzik, mint amilyeneket az első részen is láthatunk. A feltűnő hátsó LED-es fények könnyen megkülönböztethető jellegzetességei az autónak.
Az e-Niro tíz színben lesz választható – a paletta a merészebb árnyalatoktól a semlegesebbekig terjed, utóbbiak jól illeszkednek a környezetbarát formatervezéshez és kiválóan kiegészítik a karosszéria díszítőelemeinek élénk kékjét.
Belső
Modern beltér az elektromos hajtáslánchoz kapcsolódó technológiákkal
A Kia e-Niro utasterét a modern formaterv mellett nagyvonalú tér és az emisszió-mentes hajtásláncot kiegészítő technológiák is jellemzik. A belső teret számos új szolgáltatás és dizájnelem különbözteti meg a többi Niro modellétől.
A legnagyobb változást az eddigiekhez képest a középkonzol formaterve jelenti: miután a tisztán elektromos hajtáslánchoz nem tartozik sebességváltó, az e-Niróban a váltókar helyett üzemmódváltó forgókapcsoló dolgozik, a központi könyöktámaszig húzódó panelen. Itt kapott helyet az elektromos rögzítőfék, az ülésfűtés- és szellőztetés, a kormányfűtés, a menetmód-választó, és a parkolóradar gombja is, valamint az “Auto Hold” kapcsolója. Az új hajtáslánc nem igényel terjedelmes váltóalagutat, így a Kia tervezői nagyobb tárolót tudtak kialakítani.
A műszerfal szellőzőnyílásai körüli díszítőelemek a külsőkhöz hasonlóan élénk világoskékek. Az utastér kárpitozása lehet szövet és műbőr kombináció, teljesen műbőr vagy valódi bőr, mindegyik változat elérhető feketében és sötétszürkében vagy az új e-Niro színsémában, amely fekete kárpitozást jelent élénk kék öltésekkel – a külső díszítőelemek árnyalatában. A bőr és műbőr kárpitok szintén élénk világoskék berakást kapnak, a külső és az utastér kék részleteire rímelve.
Újfajta hangulatvilágítás vet finom fényt a központi konzolra és az irányváltó kapcsolóra a hat szín valamelyikében: fehér, szürke, bronz, vörös, zöld vagy kék. Az ajtóburkolatok magasfényű fekete és kék elemei tovább fokozzák az utastér futurisztikus atmoszféráját. A műszerfal alapzatánál lévő jól tapadó gumírozott felszínű kis polc okostelefon tárolására szolgál és vezeték nélküli mobiltöltővel is megrendelhető.
A műszerfal középpontjában lévő hétcolos érintőképernyős HMI (human-machine interface) kezelői felület számos olyan szolgáltatást nyújt, amelyek a Kia új elektromos autójának egyedi jellemzői: a töltöttségi szinten és a még megtehető távolságon kívül azt is megtudhatjuk, merre találhatók a közeli töltőpontok. A HMI-n keresztül egy-egy út, és az autó teljes élettartama alatti CO2-kibocsátás megtakarítása is nyomon követhető, a rendszer a számításokhoz egy az e-Niróval azonos méretű benzinüzemű autót vesz alapul. A felületen megadhatjuk következő utunk hozzávetőleges indulási időpontját, s addigra az autó a beállított hőmérsékletre melegíti fel az utasteret. A töltéskövető funkció a villamos energia áramlását követve úgy szabályozza a töltést, hogy az az akku élettartama szempontjából a lehető legjobb legyen.
A szintén hétcolos színes LCD fedélzeti számítógép-kijelző (DIC) a menet közbeni vezetési és akkumulátor-töltöttségi adatokat mutatja, és értékeli a volánnál ülő vezetési stílusát is, százalékban meghatározva a “gazdaságos” vezetés arányát. Azok a vezetők, akik az autó alacsony tömegközéppontját valamint különleges rugalmasságát és gyorsulását élvezik inkább, a kijelzőről megtudhatják, hogy az út hány százalékát tették meg dinamikus vezetéssel.
A műszerfal tetejébe süllyesztett jelzőfény segítségével egy szempillantás alatt kívülről is ellenőrizhető, hogy az akkumulátor töltése még folyamatban van-e vagy, már teljesen feltöltődött a telep.
Mikor a Nirót 2016-ban útjára bocsátották, új padlólemezének terveit már úgy készítették el, hogy többfajta hajtáslánc befogadására is alkalmas legyen. Az akkumulátoros-elektromos hajtáslánc bevezetése minimális hatást gyakorolt az autó belső elrendezésére. A 2700 mm-es tengelytáv eleve a nagyvonalú lábtér biztosítéka, s a tágasság érzetét a crossover dizájn is tovább fokozza. Az e-Niro 1805 m széles és 1,56 m magas, így a fej- és a válltér egyaránt tágas, a 4.375 m-es hossz pedig nagyobb (451 literes) rakodóteret kínál, mint több más plug-in hibrid és elektromos autó. A csomagtartóban a padló alatt külön helye van a töltőkábelnek.
Hajtáslánc
Az újgenerációs tisztán elektromos hajtás 485 km-es hatótávval
A Kia e-Niro egyesíti a crossover-inspirálta formatervet a hosszú távú, emisszió-mentes haladás lehetőségével és az élvezhető teljesítménnyel. Ezeket az előnyöket az új generációs elektromos hajtáslánc, valamint a speciálisan a Kia elektromos autói számára kifejlesztett technológiák biztosítják.
Az e-Niro meggyőző alternatívát jelent a hagyományos benzines vagy dízelmotorok hajtotta kompakt crossoverek helyett, hiszen mind a nagyobb utak megtétele, mind a napi munkába járás emisszió-mentesen és igen alacsony üzemeltetési költségekkel megoldható vele.
Európában a Niro nagykapacitású 64 kWh-s lítiumion-polimer akkumulátorcsomaggal kerül forgalomba. A vegyes WLTP ciklus alapján ez több mint 485 km-es hatótávolságot jelent egyetlen töltéssel, CO2-kibocsátás nélkül. A WLTP városi ciklusa alapján 615 km tehető meg egyetlen feltöltéssel. Az e-Niro egy kisebb, 39,2 kWh-s lítiumion-polimer akkumulátorcsomaggal is megrendelhető, ez a WLTP kombinált ciklus alapján 312 km megtételét teszi lehetővé egyetlen töltéssel. 100 kW-os töltéssel csupán 42 percet vesz igénybe az akkumulátor feltöltése 20-ról 80%-ra.
A hosszú hatótávú 64 kWh-s akkucsomag 150 kW-os (204 LE-s, 395 Nm) villanymotorral dolgozik együtt, így 0-ról 100 km/h-ra csupán 7,8 s alatt gyorsul az autó. A 39,2 kWh-s akkuhoz 100 kW-os (136 LE-s) motor tartozik szintén 395 Nm forgatónyomatékkal, de ez esetben az állrajtos 100 km/h-s gyorsulás szintideje 9,8 mp. A Niro Hybrid és Plug-in Hybrid változataihoz hasonlóan az új e-Niro is elsőkerék-hajtású.
Technológiák és szolgáltatások
Energiagazdálkodás és prediktív asszisztens technológiák
Az e-Niro számos hatótáv növelő technológiával is szolgál.
Az e-Niro számos technológiát használ hatótávja növelésére: ilyen a hajtó villanymotort motorféküzemben generátorként működtető regeneratív fékezés, a vitorlázó üzemmód szabályozója (Coasting Guide Control, CGC), és a Predictive Energy Control (PEC) is. Utóbbi kettő a navigációs rendszerrel együttműködve figyelembe veszi az út vonalvezetését és a domborzati viszonyokat is, ezek alapján tesz javaslatot a vitorlázó (szabadon guruló) üzemmód használatára. Az Eco vezetéstámogató rendszer (Eco DAS) útmutatóként szolgál a vezető számára, a még hatékonyabb autózáshoz, és a hatótávolság maximalizálásában is segít azzal, hogy javaslatot tesz vitorlázó (szabadon guruló) üzemmód és a fék használati módjára.
Az e-Nirónak nincs sebességváltója, ennek ellenére a vezető a kormánykerék mögötti léptetőfülekkel három energia-visszatáplálási (motorfék-erősségi) fokozat közül választhat. Minél magasabb a választott szint, annál több energiát lehet akkuba gyűjteni a fékezés alatt.
A Niro elektromechanikus rögzítőfékje az új középkonzol gombjával működtethető. A vezető manuálisan is használhatja a rögzítőféket megálláskor, induláskor azonban az EPB automatikusan kiold, így az indulás zökkenőmentes.
Az akkumulátorfűtő rendszer felmelegíti a töltés alatt lévő akkumulátort minimumra csökkentve ezzel a hideg káros hatását.
Az e-Niro hőszivattyúja hőt von el a légkondicionálótól és egyéb üzemszerűen melegedő elektromos rendszerektől. Így az utastér felfűtéséért nem pusztán az akkumulátor felel. A rendszer egy kompresszorból, párologtatóból és kondenzátorból áll, így az utastér hatásosabban felfűthető az akkumulátor minimális igénybevételével.
A Drive Mode Select három beállítása – Normal, Eco és Sport – a kormányzásra és a hajtáslánc karakterére is hat. Az Eco mód a takarékos üzemet célozza a maximális forgatónyomaték, a teljesítmény és a gázreakció visszafogásával. A Normal leginkább a mindennapi vezetésnél hasznos, Sportban pedig javul a gázreakció és a gyorsulás is, miközben a kormány rásegítő ereje csökken. Így a vezetés élvezete kerül előtérbe.
Vezethetőség, kezelhetőség, zaj és vibráció
Alacsony tömegközéppont független felfüggesztéssel a vezethetőség és kezelhetőség kedvéért
A Kia Nirót úgy tervezték, hogy különböző hibrid és tisztán elektromos hajtásláncok befogadására is alkalmas legyen, így a vezethetőség és a kezelhetőség szempontjából nem jelent kompromisszumot a teljesen elektromos hajtás beépítése sem.
Az akkumulátorcsomag mélyen ül a két tengely között így a crossover tömegközéppont magassága leginkább egy hagyományos hajtású szedánéhoz vagy ferdehátúéhoz hasonlítható. Viszonylag széles nyomtávjainak köszönhetően a Niro maximális stabilitást és kimagasló vezetési élményt kínál kanyargós utakon. Teljesen független hátsó felfüggesztésével az e-Niro kanyargós utakon is élvezetesen irányítható.
Az e-Niro – elől 305 mm, hátul 300 mm átmérőjű – féktárcsái lineáris lassulást tesznek lehetővé, miközben a regeneratív rendszer a hajtó villanymotort generátorként használva mozgási energiát gyűjt a hajtáslánci akkumulátorba. Alacsony sebességeknél az e-Niro kifinomult és csendes, és mivel légellenállási együtthatója (Cd: 0.29) alacsonyabb a Niro Hybridénél és a Plug-in Hybridénél is, ez a hatótáv növelésén kívül a menetzajok csökkentésére is jótékonyan hat. A menetzajokat tovább csökkenti a többrétegű szélvédő az első ablaktörlők feletti légterelő burkolat, a külső visszapillantók speciális formája és a tetősínek mélyedései feletti borítások, amelyek így a karosszériával egy szintben helyezkednek el. A gördülés zajait tovább csökkentik a futómű első segédvázának szilentjei és a nagyszilárdságú acélbetét a hátsó sárvédőkben, mellyel a hátsó rész nagyfrekvenciájú vibrációja csökken, valamint az A- és B-oszlopok hangszigetelő anyagai is.
Biztonság
Haladó vezetéstámogató rendszerek
Valamennyi e-Niróban alapfelszerelés a Kia Vehicle Stability Management (VSM), mely fékezés és kanyarodás közben garantálja a stabilitást: ha a VSM tapadáscsökkenést észlel, az ESC segítségével – és szükség esetén az elektromos kormányszervón keresztül is beavatkozva – segít a menetstabilitás megőrzésében.
Mindezeken kívül ráfutásos ütközésre figyelmeztető rendszer (Forward Collision Warning), ütközésmegelőző (Forward Collision-Avoidance Assist), dugóban araszolni is képes adaptív sebességtartó automatika (Smart Cruise Control with Stop & Go), fényszóróasszisztens (High Beam Assist), éberségfigyelő rendszer (Driver Attention Warning) és a sávkövető (Lane Following Assist) is növeli a biztonságot. A sávkövető automatika már második szintű önvezető rendszer, amely figyeli az autó előtt haladó járműveket, és az útburkolati jeleket is, így tartja a sávon belül az autót. A rendszer a gázt, a féket és a kormányzást is kezeli, a követési távolságot szenzorok segítségével tartja. A sávkövető automatika 0 és 130 km/h közötti sebességtartományban működik.
Garancia és gyártás
Az európai értékesítés még idén elindul, a Kia egyedülálló, 7 éves, 150 000 km-es garanciájával
Az új Kia e-Niro gyártása 2018 második negyedévében kezdődött meg a Kia Hwasung-i (Korea) üzemében. Bizonyos európai piacokon a modell 2018 végén már kapható lesz, a Kia általános, hétéves, 150 000 km-es garanciával, mely az akkumulátorra és a villanymotorra is kiterjed.