Megkezdődik az M8-as gyorsforgalmi út tervezése
Megkezdődik az M8-as gyorsforgalmi út előkészítése, az M7-es autópálya és a 710-es főút új csomópontjától a dunaújvárosi Pentelei-hídig, onnan Kecskemétig tartó út tervezésére, hatástanulmányok készítésére, a szükséges engedélyek beszerzésére több mint 10 milliárd forint áll rendelkezésre.
A témában tartott csütörtöki sárbogárdi sajtótájékoztatón Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta, hogy a 2×2 sávos út előkészítő szakasza 2022-ig tart. Addigra olyan tervdokumentáció áll majd rendelkezésre, amely alapján 2023-ban megindulhat a nagyberuházás – tette hozzá.
Az államtitkár az M8-as megépítését az egész ország számára kiemelt fejlesztésnek nevezte. A három meglévő autópálya (M7, M6, M5) haránt irányú összekötésével és a most épülő – Kecskemét és Békéscsaba közötti – M44-es úthoz való csatlakozásával létrejön egy kelet-nyugat irányú közlekedési útvonal – emelte ki.
Az MTI kérdésére közölte, hogy a M7-es autópálya és Kecskemét közötti út mintegy 110-120 kilométeres hosszú lesz.
Homolya Róbert szerint a fejlesztés a Balaton megközelíthetőségét könnyebbé teszi az ország délkeleti részén élőknek, továbbá tehermentesítheti a Budapest környéki M0-s forgalmát. Megjegyezte, hogy a kormányzati döntés értelmében a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. az előkészítő munkálatokra hamarosan kiírja a közbeszerzést.
Az államtitkár emlékeztetett arra, hogy 2500 milliárd forintból 900 kilométernyi új gyorsforgalmi út épül Magyarországon a következő időszakban, az év végéig a fejlesztések 80-90 százalékát megkezdik. Az úthálózati fejlesztések 2022-ig megvalósulnak, így valamennyi megyeszékhely elérhetővé válik gyorsforgalmi úton, illetve minden autópálya az országhatárig ér majd.
Homolya Róbert beszélt arról is, hogy a kormány a 2022 utáni útfejlesztéseknél már a gyűrű- és haránt irányú útfejlesztéseket, a nagy ipari teljesítménnyel vagy nagy idegenforgalmi potenciállal rendelkező városok gyorsforgalmi összekötését helyezi előtérbe. Ennek értelmében az M8-as út mellett megépülhet a Szeged-Debrecen közötti út, vagy elkészülhet az M1-es autópálya Budapest-Győr közötti háromsávosítása.
Varga Gábor, Sárbogárd fideszes országgyűlési képviselője hangsúlyozta, hogy az M8-as út megépítése 1994 óta folyamatos választási kampánytéma, de a politika mindig adós maradt még az előkészítéssel is.
Rámutatott, hogy az M7-es autópálya gazdasági szempontból is kettéosztja Fejér megyét, egy fejlettebb északi és egy fejletlenebb déli térségre. Szerinte az M8-as orvosolhatja a déli térség problémáit, amelyet a munkahelyek hiánya idéz elő.
Dorkota Lajos, a Fidesz dunaújvárosi választókerületi elnöke, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal vezetője kiemelte, hogy a kereskedelem és az ipar azokat a területeket részesíti előnyben, amelyek gyorsan és olcsón megközelíthetők. Megjegyezte, hogy Sárbogárd térsége ettől szenved hosszú évek óta, de a fejlesztés révén munkahelyek jöhetnek létre a városban.
Emlékeztetett arra, hogy a közeljövőben a Modern városok program keretében négymilliárd forintból négy számjegyű utak újulnak meg, így a Dunaújváros-Sárbogárd közötti és a Paks irányába tartó is.
Galambos Dénes, Dunaújváros fideszes parlamenti képviselője szerint az M8-as megépülésével ismét fókuszba kerülhet a dunai vízi szállítási útvonal. Másik fontos szempontnak nevezte, hogy a beruházással Dunaújváros valódi logisztikai csomóponttá válhat.