Megújult a Toyota crossover zászlóshajója


Technológiáját és formavilágát tekintve az új generációs RAV4 példáját követi a Toyota Highlander, a márka legnagyobb önhordó karosszériás szabadidőjárműve – vajon Európába is megérkezik?

TNGA-K padlólemez, különösen fejlett hibrid hajtáslánc, kiemelkedő helykínálat és menetstabilitás, valamint teljes körű biztonsági arzenál: címszavakban ezek a negyedik generációs Toyota Highlander legfontosabb jellemzői.

Ahogy valamivel több mint két évtizede a RAV4 új kategóriát teremtett, bevezetve a kompakt szabadidőjármű addig ismeretlen fogalmát, úgy újította meg az ezredfordulón a középkategóriás szabadidőjárművek műfaját a Highlander. Az addig alvázas konstrukciók uralta szegmensben üdítő újdonságként jelent meg az önhordó karosszériával szerelt modell: kényelmesebb, jobban vezethető, és nem utolsósorban biztonságosabb volt bármely ellenfelénél. A felsőkategóriás Toyota Avalon szedán padlólemezére épülő Highlander második generációja már hibrid hajtáslánccal is elérhető volt. A 2005-ben bevezetett benzin-elektromos típus több szempontból is szenzációnak számított. Ez volt a világ első tömegpiaci hibrid crossovere, valamint a világ első hétszemélyes hibrid szabadidőjárműve, ráadásul a technológia alkalmazása önmagában is példa nélküli volt, hiszen azt késleltetés nélkül emelték át a luxuspiaci Lexus RX400h modellből.

A Highlander több mint másfél évtizedes pályafutását autótörténeti mérföldkövek szegélyezik tehát, és a most bevezetett, negyedik generációs modell felnőtt az ezzel járó elvárásokhoz. Fejlődésének alapját az a TNGA-K padlólemez határozza meg, amelyen ugyanúgy a felső kategóriás Avalon szedánnal osztozik, mint a kezdet kezdetén. Az új generációs architektúra mélyebbre helyezett hajtáslánc-komponenseinek és megnövelt szerkezeti szilárdságának köszönhetően pontosabb és élvezetesebb vezethetőséget, mérsékelt oldaldőlést, jobb körkörös kilátást, kedvezőbb aerodinamikát és tágasabb férőhelyet biztosít; nem mellékesen az új gyártási technológiáknak köszönhetően kevesebb energia felhasználásával, minimális hulladék keletkezése mellett zajlik a termelés.

Nem csak műszakilag, de dizájn szempontjából is a RAV4 által kijelölt úton halad a Highlander. A karosszéria nem csak határozottabb, de áramvonalasabb is lett, a 60 mm-rel megnövelt teljes hosszúság tágasabb csomagtartót eredményezett, a második sori ülések (akár a háromszemélyes üléspadot, akár a két különálló ülést választjuk) az eddiginél 30 mm-rel nagyobb úton tolhatók előre, ami a széles ajtónyílással együtt még inkább megkönnyíti a beszállást az alapfelszerelésként kínált, háromszemélyes harmadik üléssorra. Az utazás minőségét a TNGA platformból adódó, mérsékelt zajszint mellett a Takumi mesterek által kidolgozott részletek, a fejlett multimédiás és csatlakozási funkciók, valamint a minden kivitelen szériatartozékként kínált, háromzónás klímaberendezés javítja; védelmükről második generációs Toyota Safety Sense utasbiztonsági csomag gondoskodik. A csomagtartó három üléssorral 456, kettővel 1150 literes.

Ami a hajtáslánc-választékot illeti, megújult a 295 lóerős, ultra finom járású 3.5 V6-os benzinmotor, ennél nagyobb jelentőséggel bír azonban az, hogy a vadonatúj Highlander minden idők legfejlettebb THS (Toyota Hybrid System) opcióját kínálja. A rendszer egyik nagy újdonsága, hogy az eddigiekkel ellentétben tisztán elsőkerék-hajtással is rendelhető; ezzel összefüggésben az összkerékhajtású hibrid verzió nem mechanikusan, hanem egy kiegészítő villanymotor segítségével hajtja meg a hátsó tengelyt. A 2,5 literes benzinmotorhoz kapcsolódó hibrid egységet átdolgozták, annak két villanymotorját (az indítómotor/generátort, és a generátor/hajtómotort) immár nem egymás mögött, hanem koaxiálisan helyezték el, ami nem csupán jóval kompaktabbá és könnyebbé tette az erőátviteli egységet, de a súrlódási veszteségeket is mérsékelte. Mint minden Toyota hibrid, ez a 240 lóerős rendszer is folyamatosan tanítja a felhasználót az energiatudatos közlekedés rejtelmeire, ám a Toyota mérnökei új megoldásokat is bevezettek: a prediktív PED technológia például a vezető szokásait, valamint a pillanatnyi út- és forgalmi viszonyokat figyelembe véve optimálisan tölti és süti ki a hátsó ülések alatt elhelyezett, sem a csomagteret, sem a lábteret nem csorbító, kisméretű akkumulátorokat. Minél többet használják az autót, annál „okosabbá” válik a PED rendszer, és annál inkább kézzel fogható a megtakarítás: a Highlander negyedik kiadása átlagosan 6,9 litert fogyaszt 100 kilométeren, ezzel 17 százalékkal takarékosabb, mint közvetlen elődje.

A Toyota Highlander európai forgalmazása továbbra sincs napirenden, ám a modell óvilági exportjának soha nem voltak ilyen jók az elméleti esélyei. Egyrészről a globális padlólemez nyújtotta, magas szintű törésbiztonsági és emissziós teljesítmény, valamint a fejlett hibrid hajtáslánc révén minden eddiginél költséghatékonyabban lehetne az európai piacokra homologizálni a modellt (ahogy az a kontinensre idén visszatérő, új generációs Toyota Camry-vel is megtörtént). Másrészt a szabadidőjárművek iránti, egyre fokozódó kereslet miatt nem volna ésszerűtlen döntés bővíteni a Toyota európai crossover-kínálatát.

A vadonatúj Toyota Highlanderről az alábbi videóból többet is megtudhat: https://youtu.be/820Hn–eDr8

Fotók: Toyota