Megvalósult az INKA2 projekt
Lezárult az „Infrastruktúra és gördülőállomány-karbantartó szoftver és IT alkalmazás konszolidáció II. ütem” (INKA2) elnevezésű közlekedésfejlesztési projekt, amely Magyarország egyik legnagyobb vállalatirányítási szoftverfejlesztési beruházása. A fejlesztés alapvetően meghatározza a MÁV-Volán-csoport működését és eredményességét. Az INKA2 projekt a cégcsoport-szintű gördülőállomány-karbantartás és az erőforrás-tervezés újrastrukturált üzleti folyamatait támogató integrált és konszolidált informatikai rendszer bevezetését jelenti. Elősegíti, hogy a járművek és a személyzet rendelkezésre állása megfelelő helyen és időben adott legyen. A MÁV-csoport ezzel hozzájárul ahhoz, hogy az utasok hamarabb érjék el úticéljukat, a vasút versenyképes alternatívát nyújtson a közúttal szemben, javuljon a menetrendszerűség, a megbízhatóság és a biztonság, ezek mellett az utazási környezet (kényelem, tisztaság, esztétika, akadálymentesítés) minősége is korunk igényeinek, elvárásainak megfelelő színvonalat érjen el.
A MÁV-START Zrt. és a MÁV Zrt. alkotta konzorcium még 2018. augusztusban kötött Támogatási Szerződést az Innovációs és Technológiai Minisztériummal, ennek köszönhetően a vasúttársaság nekiláthatott az INKA projekt második ütemének a megvalósításához. A Támogatási Szerződés értelmében a Széchenyi 2020 program révén 3,6 milliárd forint EU támogatást lehetett erre a beruházásra elkölteni, melyet 354 millió Ft önrész egészített ki. A műszaki tartalom későbbi bővülése alapján a projekt költségvetése további 636 millió Ft saját forrással egészült ki 2020. évben. A konzorcium a DXC Technology Magyarország Kft.-vel szerződött.
Az INKA1 projekt az új SAP-szoftverek révén megvalósította a gazdálkodási és alapvető pénzügyi folyamatok rendszerét. Az INKA2 feladata a termelési folyamatok fizikai megvalósításának támogatása. Az első ütemben az infrastruktúra, így a vasúti pálya és az épületek karbantartására és az ezekhez szükséges pénzügyi keret megállapítására összpontosítottak a fejlesztők. Ennek a beruházásnak a célja a hosszú- és rövid távú tervezhetőség javítása volt. Az INKA2 projekt célja, hogy a javítás, karbantartás és gyártás informatikai támogatásával javuljon a szolgáltatási színvonal, így a vasúti járművek műszaki állapota, azok rendelkezésre állási szintje, ezáltal a menetrendszerűség és a kapacitások értékesítési lehetősége jobb legyen. Hosszú távú igény, hogy az új rendszer a jelenleginél kisebb ráfordításokkal, hatékonyabban támogassa a MÁV-csoport céljainak elérését: csökkenjenek a folyamatokhoz kapcsolódó adminisztrációs terhek és a manuális munka mennyisége, egyben növekedjen a járművek üzemkészsége, javuljon a munkavállalói hatékonyság. Fontos követelmény volt az is, hogy az INKA1-ben bevezetett IT és kapcsolódó rendszerekre építve adattárház legyen kialakítva cégcsoporton belül.
A MÁV-csoport stratégiai célja, hogy a vasút gyorsabb legyen, versenyképes alternatívát nyújtva ezzel az egyéni mobilitással, az autós közlekedéssel szemben, javuljon a menetrendszerűség, a pontosság, a megbízhatóság és a biztonság, az utazási környezet (kényelem, tisztaság, esztétika, akadálymentesítés) minősége korunk igényeinek, elvárásainak megfelelő színvonalat érjen el.
Az INKA2 projekt tartalmilag – a MÁV-csoport 2017 januárjában bevezetett egységes vállalatirányítási rendszeréhez illeszkedően – az alábbi egységekből áll:
- Járműállomány műszaki folyamatait támogató megoldás (a pályavasút műszaki tevékenységeit támogató integrált alaprendszerhez hasonló, ahhoz illeszkedő, illetve illeszthető informatikai rendszer bevezetése a járműállomány műszaki feladatainak támogatására);
- Az erőforrások (személyzet és jármű) tervezését támogató informatikai megoldás, ami segíti a személyzet munkaidő-beosztásának elkészítését és a vasúti járművek beosztásának tervezését, akár azonnali beavatkozást is lehetővé téve;
- Logisztikai funkciókat támogató informatikai megoldás (a logisztikai folyamatokhoz kapcsolódó igénykezelés a MÁV-cégcsoport beszerzési és számla feldolgozási rendszerének felhasználói számára, valamint az INKA1 megoldáshoz illeszkedő műszaki területre kiterjesztett raktári funkciók);
- Adattárház jellegű funkciókat (rugalmas riportkészítő) támogató informatikai megoldás: ez olyan riportrendszer kialakítását jelenti, amely naprakész, hiteles adatokat, információkat szolgáltat megfelelő időben és helyen, feldolgozottsággal, mennyiségben és formában, könnyen kezelhető, gyorselemző eszközt ad a szakmai felhasználók kezébe. Továbbá segíti a felső- és operatív vezetést, valamint a belső ellenőrzéssel foglalkozó munkatársakat a döntések megalapozásában és a tájékozódásban, illetve támogatja a kapacitás-tervezést és az erőforrások felhasználásának optimalizálását, ezzel a szükséges strukturális fejlesztési lehetőségek feltárását és a minőség javítását.