Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE (6.)
AMG 2,0 literes motor elektromos rásegítésű kipufogógáz-turbófeltöltővel
Az AMG 2,0 literes négyhengeres motort teljes egészében Affalterbachban fejlesztették ki. Tapasztalt szerelők gyártják ott manufaktúra minőségben az „Egy ember, egy motor” elv szerint. Ennek során a Mercedes-AMG ötvözi magasan képzett munkatársainak mesterségbeli tudását az Ipar 4.0 legmodernebb gyártási módszereivel és a magas fokú digitalizálással.
A belső elnevezésű M139l motor (hosszirányú beépítés esetén l) a világ első olyan sorozatgyártású motorja, amelyet elektromos kipufogógáz-turbófeltöltővel töltenek fel. Ez az innovatív rendszer közvetlenül abból a technológiából származik, amelyet a Mercedes-AMG Petronas F1 Team már évek óta olyan sikeresen alkalmaz a motorsport első osztályában. A turbófeltöltés új formája különösen spontán reakciót garantál a teljes fordulatszám-tartományban. Ez még dinamikusabb vezetési élményhez vezet, ugyanakkor növeli a hatékonyságot. A C 43 4MATIC és SL 43 testvéreihez képest azonban a C 63 S turbófeltöltője lényegesen nagyobb. Ez nagyobb légáramlást és ezáltal nagyobb teljesítményt tesz lehetővé. Ezenkívül az integrált villanymotort a 400 voltos nagyfeszültségű rendszer hajtja meg (48 volt a 43 modellben).
Az elektromos kipufogógáz-turbófeltöltő működési elve részletesen
Egy körülbelül négy centiméter vékony villanymotor közvetlenül a turbófeltöltő tengelyére van beépítve a kipufogóoldali turbinakerék és a szívóoldali kompresszorkerék közé. Elektronikusan vezérelve ez közvetlenül meghajtja a turbófeltöltő tengelyét, és így felgyorsítja a kompresszor kerekét, mielőtt a kipufogógáz áramlása a hagyományos módon átvenné a hajtást.
Ez jelentősen javítja a reakciót az alapjárati fordulatszámtól és a teljes fordulatszám-tartományban. A belsőégésű motor még spontánabban reagál a gázpedál parancsaira, és az általános vezetési élmény sokkal dinamikusabb. Ráadásul a turbófeltöltő villamosítása nagyobb nyomatékot tesz lehetővé alacsony fordulatszámon. Ez növeli az agilitást és optimalizálja a gyorsulást álló helyzetből. Még akkor is, ha a vezető leveszi a lábát a gázpedálról vagy fékez, a technológia folyamatosan képes fenntartani a töltőnyomást. Ez biztosítja a folyamatos és azonnali reagálást.
A 400 voltos fedélzeti elektromos rendszerrel meghajtott elektromos kipufogógáz-turbófeltöltő akár 150 000 ford./perc fordulatszámon is működik. A turbófeltöltő, a villanymotor és a teljesítményelektronika a belső égésű motor hűtőköréhez csatlakozik, hogy mindig ideális hőmérsékletű környezetet biztosítsanak.
Az M139 zárt fedélzetű kialakítása – motorsport kivitel – nagy merevséget és kis súlyt biztosít, és akár 160 bar égési csúcsnyomást tesz lehetővé. A hengerek körüli területek többnyire szilárdak, a fedőlemezen csak kisebb csatornák hatolnak át a hűtőfolyadék és a motorolaj számára. Egy másik kiemelkedő tulajdonsága a kétfokozatú benzinbefecskendezés. Az első szakaszban különösen gyors és precíz piezo befecskendezők juttatják az üzemanyagot az égésterekbe, akár 200 bar nyomással. A második fokozatban a szívócsonk befecskendezése mágnesszelepekkel történik, ami a motor nagy fajlagos teljesítményének eléréséhez szükséges.
A nagy teljesítményhez kifinomult hűtőrendszerre is szükség van, amely a hengerfejet és a forgattyúházat különböző hőmérsékleti szintekre tudja hűteni. Ez az intézkedés lehetővé teszi a hideg hengerfej fenntartását a maximális teljesítmény érdekében, hatékony gyújtási időzítés mellett, valamint meleg forgattyúházat a motor belső súrlódásának csökkentése érdekében. A hengerfejet mechanikus, nagy teljesítményű vízszivattyú hűti; a forgattyúházat egy második, elektromos meghajtású vízszivattyú hűti. Hidegindítás után ez a szivattyú passzív marad, amíg a motor fel nem melegszik. Működés közben a motorvezérlő egység szabályozza, így a forgattyúház mindig igény szerint hűt.
A legerősebb sorozatgyártású négyhengeres a világon
A C 63 S-ben a négyhengeres egység 350 kW (476 LE) teljesítményt fejleszt 6725 fordulat/perc mellett. Ezzel a világ legerősebb sorozatgyártású négyhengeres motorja. Az 545 Nm maximális nyomaték 5250-5500 ford./percnél érhető el. A szíjhajtású indítógenerátor (RSG) egy alkatrészben egyesíti a generátort és az önindítót. Az RSG beindítja a belső égésű motort, és biztosítja a kiegészítő alkatrészek, például a légkondicionáló vagy a menetlámpák alapvető ellátását. Ez akkor is érvényes, ha a jármű közlekedési lámpánál áll, és a nagyfeszültségű akkumulátor töltöttségi szintje már nem elegendő a kisfeszültségű fedélzeti elektromos rendszer támogatásához. Az RSG be van építve a 400 voltos nagyfeszültségű hálózatba.
Az erőátvitel az AMG SPEEDSHIFT MCT 9G sebességváltón (MCT = Multi-Clutch Transmission) keresztül történik, amelyben a nedves indító tengelykapcsoló helyettesíti a nyomatékváltót. Csökkenti a súlyt, és alacsonyabb tehetetlenségének köszönhetően optimalizálja a gázpedál bevitelére adott reakciót, különösen spurtek és terhelésváltások során. Az igényesen kalibrált szoftver rendkívül rövid váltási időket, valamint szükség esetén gyors többszöri visszakapcsolást biztosít. Ezen kívül a „Sport” és „Sport+” vezetési módok közbenső fojtószelep funkciója érzelmileg különösen vonzó váltási élményt nyújt. A RACE START funkció optimális gyorsulást garantál álló helyzetből.