Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE – Egy új kor hajnala (harmadszor)
Új hangélmény minden vezetési módban: tisztán elektromos, hibrid és benzines hajtás esetén is
Tisztán elektromos hajtás esetén a törvényileg előírt akusztikus jármű-figyelmeztető rendszer hívja fel a környezet figyelmét a Performance hibrid közeledtére. Az elülső hangszóró és a hátsó, két hangszóróval ellátott hangprojektor speciálisan megkomponált, alacsony frekvenciájú és sebességmodulált AMG-hangot bocsát ki. Ez a hang visszafogottan az utastérben is hallható, visszajelzésként szolgálva a bent ülők számára. Az Európai Unióban a rendszer 20 km/óráig, az Egyesül Államokban kb. 30 km/óráig működik. Ezeket a sebességhatárokat átlépve az elektromos hajtás hangja harmonikusan elhalványul. Aki akarja, nagyobb sebességtartományban is megtapasztalhatja az elektromos hajtáshoz alkotott hangélményt. Mindössze annyit kell tennie, hogy kiválasztja a hangot a kormánykeréken található megfelelő gombbal (amelyen a frekvenciahullám szimbólum található).
Ezenkívül az AMG fejlesztői fejlettebb hangélményt is kínálnak a vásárlóknak. Ennek elérése érdekében rögzítik a belsőégésű motor tényleges hangját a kipufogórendszerben lévő nyomásérzékelőn keresztül, és mielőtt az utastér hangrendszerén keresztül bejátsszák a bent ülőknek, még tovább javítják, hogy mindig első kézből tapasztalhassák meg az utasok a jellegzetes AMG hanghatásokat. Ezenkívül a vérpezsdítő hangzást a külső hangszórók is kibocsátják, természetesen az adott piacokon érvényes törvényi előírások keretein belül. A hangok intenzitása a kiválasztott vezetési módtól függ, de egyénileg is beállítható a középkonzolon lévő kijelzőn vagy a kormányon található gomb segítségével. Egy dolog azonban minden esetben biztos: a Performance hibrid a hangjáról minden körülmények között azonnal AMG modellként azonosítható.
A Performance hibrid hajtás képes akár egy kerék tapadását is szabályozni az ESP helyett
A hibrid hajtás a dinamikus vezetési élmény szempontjából is előnyös. Az ESP® fékezéssel történő beavatkozása helyett az elektromotor a kerekek tapadását is képes szabályozni tudja, ha valamelyik keréknél tapadásvesztést észlel a rendszer. Ennek érdekében az intelligens vezérlőrendszer csökkenti az elektromotor hajtónyomatékát, amely a részlegesen önzáró hátsó differenciálművön keresztül jut a kerékre. Ennek eredményeként az ESP® rendszernek egyáltalán nem, vagy csak később kell beavatkoznia. Ennek előnyei pedig kézzelfoghatók: a belsőégésű motor nagyobb nyomatékot tud nyújtani, ami javítja a rugalmasságot és növeli a hatékonyságot is. Ráadásul a fékezés közben egyébként „elvesző” energiát az akkumulátor töltésére lehet használni.
Négy fokozatban állítható rekuperáció
Mivel a nagy teljesítményű akkumulátor a közvetlen hűtésnek köszönhetően mindig az optimális, 45° körüli hőmérséklettartományban van, a rekuperáció is optimalizálható – általában az akkumulátor nagy rekuperáció mellett erősen felmelegszik, így az energiavisszanyerést korlátozni kell.
A rekuperáció akkor aktiválódik, amikor a vezető leveszi a lábát a gázpedálról, azaz kigurul az autóval, a fékpedál érintése nélkül. Ez tölti az akkumulátort és erős fékhatást biztosít – a tárcsafékek így kevésbé kopnak, vagy a rekuperációs szinttől és a forgalmi helyzettől függően szinte egyáltalán nem is kell őket használni. A fékenergia visszanyerésének másik előnye az, hogy a jármű nem gyorsul fel meredek lejtőkön sem. A rendszer tehát motorfékként működik, de eközben energiát táplál az akkumulátorba.
A vezető négy különböző rekuperációs fokozat közül választhat az AMG kormány jobb oldalán található gombbal. Ez a „Slippery” vezetési módot leszámítva minden program esetében lehetséges, de az energia-visszanyerés alaphelyzetben minden üzemmódban eltérően van beállítva.
AMG 2,0 literes motor elektromos rásegítésű turbófeltöltővel
Az AMG 2,0 literes négyhengeres motorját teljes egészében a cég affalterbachi központjában fejlesztették ki. Tapasztalt technikusok készítik őket kézzel készített minőségben az „egy ember, egy motor” elvet követve. Ennek során a Mercedes-AMG ötvözi a magasan képzett munkatársainak szakmai tudását az Industry 4.0 legmodernebb gyártási módszereivel és a magas fokú digitalizációval.
A gyáriak által M139l (az „l” betű a hosszirányú beépítést jelzi) kódnévvel illetett motor a világ első olyan sorozatgyártású egysége, amelyet elektromos turbófeltöltővel láttak el. Ez az innovatív rendszer közvetlenül abból a technológiából fejlődött ki, amelyet a Mercedes-AMG Petronas F1 Team már évek óta olyan sikeresen alkalmaz a motorsport legfelsőbb szintjén. A turbófeltöltés új formája különösen spontán reakciót garantál a teljes fordulatszám-tartományban. Ez még dinamikusabb vezetési élményt kínál, ugyanakkor növeli a hatékonyságot is. A C 43 4MATIC és SL 43 testvéreihez képest azonban a C 63 S turbófeltöltője lényegesen nagyobb. Ez fokozott légáramlást és ezáltal nagyobb teljesítményt tesz lehetővé. Ezenkívül az integrált elektromotort egy 400 voltos nagyfeszültségű rendszer hajtja meg (a 43 jelölésű modellekben 48 voltos rendszer van).
Az elektromos turbófeltöltő működési elve részletesen
Az előtöltést biztosító, körülbelül négy centiméter vastag villanymotor közvetlenül a turbófeltöltő tengelyén helyezkedik el, a kipufogóoldali turbinakerék és a szívóoldali kompresszorkerék között. Ez elektronikusan vezérelve, közvetlenül hajtja meg a turbófeltöltő tengelyét, és így felgyorsítja a kompresszor kerekét, mielőtt a kipufogógáz áramlása a hagyományos módon átvenné a kerék hajtását.
A megoldás a teljes fordulatszám-tartományban, már közvetlenül az alapjárattól jelentősen javítja a reakciókat. A belső égésű motor így még spontánabban reagál a gázadásra, miközben a teljes vezetési élmény jóval dinamikusabb. Ráadásul a turbófeltöltő elektrifikációja nagyobb nyomatékot tesz lehetővé alacsony fordulatszámon. Ez növeli az agilitást és optimalizálja a gyorsulást álló helyzetből. Ez a technológia folyamatosan képes fenntartani a töltőnyomást, még akkor is, ha a vezető leveszi a lábát a gázpedálról vagy fékez, így biztosítva folyamatosan a közvetlen reakciót.
A 400 voltos fedélzeti elektromos rendszerrel meghajtott elektromos kipufogógáz-turbófeltöltő akár 150 000 ford./perces fordulatszámon is működhet. A turbófeltöltő, az elektromotor és a hajtás elektronikája a belső égésű motor hűtőköréhez csatlakozik, hogy mindig biztosítva legyen az ideális hőmérséklet.
Az M139 zárt kialakítása – ami a motorsportból származik – nagy merevséget és kis tömeget biztosít, illetve akár 160 bar égési csúcsnyomást tesz lehetővé. A hengerek körüli területek többnyire szilárdak, a fedélen csak kisebb csatornák hatolnak át, melyeken keresztül a hűtőfolyadék és a motorolaj be tud jutni. Az erőforrás egy másik kiemelkedő tulajdonsága a kettős benzinbefecskendezés. Az első szakaszban különösen gyors és precíz piezo befecskendezők juttatják az üzemanyagot az égésterekbe, akár 200 bar nyomással. A második fokozatban a szívócsonk befecskendezése mágnesszelepekkel történik, ami a motor nagy fajlagos teljesítményének eléréséhez szükséges.
A nagy teljesítményhez kifinomult hűtőrendszerre is szükség van, amely a hengerfejet és a forgattyúsházat eltérő hőmérsékleti szinteken tudja tartani. Ez lehetővé teszi, hogy a hengerfejet hidegen tartsa a maximális teljesítményhez a hatékony gyújtási időzítéssel, és mindeközben melegen tartsa a forgattyúsházat a motor belső súrlódásának csökkentése érdekében. A hengerfejet mechanikus, nagy teljesítményű vízpumpa hűti, a forgattyúsház hőháztartásáról pedig egy második, elektromos meghajtású vízpumpa gondoskodik. Hidegindítás után ez a pumpa passzív marad, amíg a motor fel nem melegszik. Működés közben a motorvezérlő egység szabályozza, így a forgattyúsház mindig optimális hőmérsékletű lesz.
GYERE ÉS HALLGASS SEHOL MÁSHOL EL NEM ÉRHETŐ PODCASTOKAT ITT ÉS ITT!
A világ legerősebb sorozatgyártású négyhengerese
A C 63 S-ben a négyhengeres erőforrás 476 lóerős (350 kW) teljesítményre képes 6725 fordulat/perces fordulatszámon, ezzel pedig a világ legerősebb sorozatgyártású négyhengeres motorja. Az 545 Nm csúcsnyomaték 5250-5500 ford./perc között áll rendelkezésre. A szíjhajtású indítógenerátor (RSG) egy alkatrészben egyesíti a generátort és az önindítót. Az RSG beindítja a belső égésű motort és biztosítja a kiegészítő alkatrészek, például a légkondicionáló vagy a fényszórók alapvető energiaellátását. Ez akkor is így van, ha a jármű például egy közlekedési lámpánál áll, és a nagyfeszültségű akkumulátor töltöttségi szintje már nem elegendő a kisfeszültségű fedélzeti elektromos rendszer támogatásához. Az RSG beépítésre került a 400 voltos nagyfeszültségű hálózatba.
Az erőátvitel az AMG SPEEDSHIFT MCT 9G sebességváltón (MCT = Multi-Clutch Transmission) keresztül történik, amelyben egy nedves tengelykapcsoló helyettesíti a bolygóművet. Mindez csökkenti a tömeget, és alacsonyabb tehetetlenségének köszönhetően optimalizálja a gázpedál lenyomására adott reakciót, különösen a hirtelen gázadások és terhelésváltások során. A gondosan kalibrált szoftver rendkívül rövid váltási időket, valamint szükség esetén gyors többszöri visszakapcsolást biztosít. Ezen kívül a „Sport” és „Sport+” vezetési módok közbenső fojtószelep funkciója különösen jó váltási élményt nyújt, a pilóta érzelmeivel összhangban. A váltó továbbá rendelkezik egy RACE START funkcióval is, amely álló helyzetből biztosítja az optimális gyorsulást.
https://egyszermarlattamautot.hu/?s=C+63+S+E+PERFORMANCE&submit=Search