Mercedes-AMG S-osztály (3.)
Négy fokozatban választható regeneráció
Mivel a nagy teljesítményű akkumulátor mindig az optimális, 45 fok körüli hőmérsékleti ablakban van, a regeneráció is optimalizálható: Általában az akkumulátor nagy regenerációs kapacitás mellett erősen felmelegszik, ezért az energia-visszanyerést korlátozni kell.
A felépülés akkor kezdődik, amikor a vezető leveszi a lábát a gázpedálról, azaz túlfutás üzemmódban a fékpedál megérintése nélkül. Ez tölti az akkumulátort, és fékezőnyomatékot hoz létre. Ez pedig megkíméli a kerékfékek terhelését: a regenerációs szinttől és a forgalmi helyzettől függően egyáltalán nem kell működtetni őket. A regeneráció másik előnye: meredek lejtőn a rendszer motorfékként működik, és energiát táplál az akkumulátorba. A vezető a jobb oldali AMG kormánygombbal négy különböző gyógyulási fokozatot választhat. A „Slippery” kivételével ez minden vezetési módra vonatkozik, valamint „ESP Sport Handling” vagy „ESP Off” üzemmódra, és az energiavisszanyerés a vezetési módtól függően eltérően konfigurálható.
- 0. szint: A jármű hasonló módon viselkedik, mint egy hagyományos belső égésű motor, kézi sebességváltóval, ahol a tengelykapcsoló ki van kapcsolva. Ha a sofőr leveszi a gázpedált, az autó a legkisebb ellenállással szabadon mozog. A regenerációs szint nagyon alacsony, és csak a jármű áramellátásának fenntartására szolgál. Kikapcsolt belső égésű motor mellett a hajtáslánc súrlódási veszteségei minimálisra csökkennek.
- 1. szint: Ez az alapértelmezett beállítás. A regeneráció észrevehető a vezető számára. Ez megközelítőleg egy hagyományos belső égésű motor lassításának felel meg bekapcsolt tengelykapcsoló mellett.
- 2. szint: Erősebb regeneráció. Ha haladunk a forgalommal, alig kell lenyomni a fékpedált.
- 3. szint: A legmagasabb energia-visszanyerés. Itt szinte úgymond „egypedálos” vezetés lehetséges, akárcsak egy teljesen elektromos autóban. A vezetési helyzettől függően több mint 90 kW teljesítmény táplálható vissza az akkumulátorba.
Működési stratégia: elektromos áram mindig rendelkezésre áll
Az alapvető működési stratégia a Mercedes-AMG Petronas Forma-1-es versenyautó hibrid erőforrásából származik. Akárcsak a motorsport csúcskategóriájában, a maximális meghajtás mindig elérhető, ha a pilóta kick-downnal hívja fel – a kanyarokból való erőteljes kigyorsításhoz vagy a gyors előzéshez. Az elektromos energia mindig igénybe vehető és gyakran újratermelhető a nagy regenerációs teljesítmény és az igény szerinti újratöltés révén. Az autó sajátos akkumulátor-koncepciója optimális kompromisszumot tesz lehetővé a maximális menetdinamika és a kortárs hatékonyság között. Minden komponens intelligensen összehangolt egymással: a teljesítménynövekedés közvetlenül tapasztalható.
Hét AMG vezetési mód
A hét AMG DYNAMIC SELECT „Elektromos”, „Komfort”, „Akkumulátortartás”, „Sport”, „Sport+”, „Slippery” és „Egyedi” vezetési mód pontosan az új hajtástechnológiához igazodik. Így széles körű vezetési élményt kínálnak – a hatékonytól a dinamikusig. A vezetési módok fontos paramétereket állítanak be: a hajtás és a sebességváltó reakcióját, a kormányzási karakterisztikát, az alváz csillapítását vagy a hangot. Az elektromos motor hajtóereje az adott vezetési módtól is függ. Kiválasztható a középkonzol kijelzőjén vagy az AMG kormánykerék gombjaival. Egy dolog azonban minden üzemmódban ugyanaz: a villanymotor csúcsteljesítménye könnyen előhívható a kick-down funkción keresztül. A haptikus gázpedál kézzelfogható nyomáspontot biztosít, amelyet a vezető lábának le kell győznie.
A teljesítményhibrid alapfelszereltségként hangtalanul („Silent Mode”) indul a „Comfort” vezetési módban (USA: „Elektromos”), amikor az elektromos motort bekapcsolják. A műszercsoportban a „Kész” ikon jelzi, hogy a jármű készen áll a vezetésre. Ezenkívül az AMG-re jellemző erőteljes, hangzatos indítási hang hallatszik a belső térben a jármű hangszóróin keresztül, akusztikus visszajelzésként, amely jelzi az indulásra készséget. Az AMG Performance hibrid mozgásba hozásához csak enyhe nyomásra van szükség a gázpedálra.
- „Elektromos”: a hangsúly az elektromos vezetési élményen van. A jármű álló helyzettől maximum 140 km/h-ig tisztán elektromosan hajt. A belső égésű motor mindig kikapcsolt marad. Az AMG Performance 4MATIC+ alkatrészeihez való mechanikus csatlakozás azt jelenti, hogy az összkerékhajtás mindig rendelkezésre áll: ha a hátsó kerekeken hirtelen túl nagy a csúszás, a villanymotor teljesítménye a kardántengelyen és a hajtótengelyeken keresztül az első kerekekre is átkerül. Amikor az akkumulátor lemerült, vagy a vezető nagyobb teljesítményt kér, az intelligens vezérlés automatikusan „Komfort” vezetési módba kapcsol: A belső égésű motor beindul, és szinte észrevétlenül átveszi a hajtási erőt.
- „Kényelem”: az indulás többnyire elektromos üzemmódban történik. A belsőégésű motor és a villanymotor ezután a helyzetnek megfelelően működik – elektromos hajtással alacsony fordulatszámon, például lakott területeken vagy a városközpontban. Országúton és autópályán általában hibridként közlekedik a jármű.
- Összességében az eredmény harmonikus és fogyasztás-optimalizált vezetési benyomást kelt, ami részben az AMG SPEEDSHIFT MCT-9G sebességváltó korai magasabb fokozatba kapcsolásának köszönhető. A felfüggesztést és a kormányzást úgy alakították ki, hogy a kényelemre helyezzék a hangsúlyt. A vezérlőrendszer középpontjában az energiahatékonyság áll, ami csökkenti az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. Megmarad az AMG jellegzetes sportossága és mozgékonysága.
- „Akkumulátortartás”: A belső égésű motor és az elektromos motor helyzettől függően működik, mint a „Komfort” vezetési módban. A legnagyobb különbség az, hogy a működési stratégia állandóan tartja az akkumulátor töltöttségi állapotát. Például, ha az akkumulátor töltöttsége 75 százalék, akkor az „Akkumulátortartás”-ban ebben a tartományban marad. A villanymotor használata ekkor korlátozott és alacsony energiafogyasztásra optimalizálva, amit például visszanyeréssel kompenzálnak. Előny a vezetők számára: egyszerűen a vezetési mód megváltoztatásával eldönthetik, mikor használják ki újra az akkumulátor töltöttségét.
- „Sport”: Indítás belső égésű motorral és villanymotorral, valamint a két hajtás állandó kölcsönhatása. Újabb lendületet ad az elektromos motor. Sportos vezetési benyomást kelt az agilisabb gázreakciónak, rövidebb váltási időknek és korábbi visszakapcsolásoknak köszönhetően. Dinamikusabb felfüggesztés és kormányzás.
- „Sport+”: Indítás belső égésű motorral és villanymotorral, valamint a két hajtás állandó kölcsönhatása. Még nagyobb teljesítménynövelés. Rendkívül sportos karakter a még agilisabb fojtószelep-reakciónak és a nagyobb váltásoknál a célzott nyomatékbeavatkozásnak, valamint a hengerlekapcsolásnak köszönhetően az optimális váltási idők érdekében. Megnövelt alapjárati fordulatszám a gyorsabb indítás érdekében. Még dinamikusabb beállítás a felfüggesztéshez, a kormányzáshoz és a hajtáslánchoz.
- „Csúszós”: Optimálisan csúszós utakra van hangolva, csökkentett teljesítményfelvétellel és -növeléssel, valamint lapos nyomatékgörbével. A csak elektromos vezetés és a regeneráció beállítása ki van kapcsolva.
- „Egyedi”: a hajtás, a sebességváltó, az AMG DYNAMICS, a felfüggesztés, a kormányzás és a kipufogórendszer egyedi testreszabása.