Mercedes-AMG S-osztály (4.)
A dinamikus vezérlés a mozgékonyságot a stabilitással ötvözi
Az integrált AMG DYNAMICS dinamikus vezérlőrendszer is az alapfelszereltség része. Befolyásolja az ESP® (elektronikus menetstabilizáló program), az összkerékhajtás és az elektronikusan vezérelt, korlátozott csúszású hátsó differenciálmű szabályozási stratégiáit. Ez növeli a mozgékonyságot anélkül, hogy veszélyeztetné a jármű stabilitását. Különösen figyelemre méltó: az AMG DYNAMICS határozza meg, hogyan reagáljon a jármű. A rendszer a rendelkezésre álló szenzorok segítségével többek között a sebességet, az oldalgyorsulást, a kormányzási szöget és az elfordulási sebességet határozza meg. Az intelligens elővezérlés révén a jármű viselkedése előre jelezhető a vezető tevékenysége és az érzékelők adatai alapján. A szabályozás a vezető dinamikus vezetési képességeihez igazodik – a rendszer észrevehető vagy zavaró beavatkozása nélkül. Az eredmény egy hiteles vezetési élmény magas kanyardinamikával és optimális tapadást, nagy stabilitást és kiszámítható kezelhetőséget. Még a tapasztalt illesztőprogramok is optimálisan támogatottak anélkül, hogy a rendszer pártfogolná őket.
- Az „Alap” a „Komfort” és az „Elektromos” vezetési módokhoz van hozzárendelve. A dizájn nagyon stabil futást eredményez, magas lengési csillapítással.
- Az „Advanced” funkció „Sport” módban aktiválódik. A jármű semlegesen kiegyensúlyozott marad. A csökkentett lengéscsillapítás és a fokozott agilitás támogatja a dinamikus manővereket, például a kanyargós országutakon való vezetést.
- A „Pro” (a „Professional” rövidítése) a „Sport+” mód része. A „Pro”-ban a vezető még több segítséget kap a dinamikus vezetési manőverekhez, miközben a mozgékonyság és az útról érkező visszajelzések kanyarodáskor tovább fokozódnak.
Az „Egyéni” vezetési módban a vezető személyesen állíthatja be az AMG DYNAMICS „Basic”, „Advanced” és „Pro” szintjeit.
Belső hangélmény elektromos vezetés közben
Teljesen elektromos hajtás esetén a törvényileg előírt akusztikus járműriasztó rendszer figyelmezteti a környezetet, hogy a teljesítményhibrid közeledik. Speciálisan megkomponált, alacsony frekvenciájú és sebességmodulált AMG hangot bocsátanak ki. Ezt hangszórókon keresztül sugározzák kifelé. A hang a belső térben is visszafogottan hallható, akusztikus visszajelzésként az utasok számára. Az Európai Unióban a rendszer 20 km/h-ig, az USA-ban kb. 30 km/h. Ezután az elektromos hajtás jele harmonikusan elhalványul. Aki akarja, nagyobb sebességtartományban is megtapasztalhatja az elektromos vezetési hangot. Mindössze annyit kell tenniük, hogy kiválasztják a hangot a kormánykeréken található megfelelő gombbal (a frekvenciahullám szimbólummal azonosítható).
Magabiztos erőforrás: AMG 4,0 literes V8-as biturbó motor
A P3 hibrid hajtáslánc központi eleme az AMG 4.0 V8 biturbó motor, amely jelen esetben 450 kW (612 LE) teljesít. Maximális nyomatéka 900 Nm, amely széles fordulatszám-tartományban elérhető. A motor legfontosabb tervezési jellemzői közé tartozik a két dupla görgős turbófeltöltő, amelyek a forró belső V-ben találhatók. A két hengersor közötti helyzet lerövidíti a kipufogógázok útját a turbófeltöltőhöz és a sűrített friss levegőt az égéstérbe. Az eredmény egy nagyon azonnali válasz. Egy másik fontos funkció a 400 voltos elektromos rendszerbe integrált szíjhajtású indító-generátor (RSG). Ez egy egységben egyesíti az önindítót és a generátort, és elegendő erővel rendelkezik ahhoz, hogy mindig egyszerre indítsa el a V8-at.
Az S-osztályban először kapott aktív motort
Az S 63 E PERFORMANCE az egyetlen olyan modell a piaci szegmensben, amely aktív motortartókkal van felszerelve. A csapágyak feloldják a konfliktust a hajtáslánc lágy csatlakozása között a nagy kényelem érdekében és a kemény csatlakozás között az optimális menetdinamikáért: Fokozatmentesen állíthatják merevségüket az aktuális vezetési körülményekhez. A jármű érzékelői érzékelik az adott vezetési helyzetet, valamint a motor ebből eredő vibrációs viselkedését, és továbbítják ezt az információt a vezérlőegységnek. Ez szabályozza azt az erőt, amellyel a motor a karosszériához kapcsolódik. A legnagyobb előny a teljesítmény és a kényelem közötti további nagyobb különbség.
Rövid váltási idők, nagy hatékonyság: az AMG SPEEDSHIFT MCT 9G sebességváltó
Az AMG SPEEDSHIFT MCT 9G sebességváltóban (MCT = Multi-Clutch Transmission) a nedves indító tengelykapcsoló helyettesíti a nyomatékváltót. Csökkenti a súlyt, és alacsonyabb tehetetlenségének köszönhetően optimalizálja a gázpedál bevitelére adott reakciót, különösen spurtek és terhelésváltások során. Az igényesen hangolt szoftver rövid váltási időket, valamint szükség esetén gyors többszöri visszakapcsolást biztosít. A „Sport” és „Sport+” vezetési módok kettős kioldó funkciójának köszönhetően különösen érzelmes váltási élményt nyújt. A meghatározott gyújtási beavatkozások lehetővé teszik a sebességváltást még gyorsabban, mint a többi üzemmódban. Minden vezetési programban az indulás az első sebességfokozatban történik, hogy mindig dinamikus vezetési élményt biztosítson. Rendelkezik még a RACE START funkcióval, amely álló helyzetből biztosítja az optimális gyorsulást. Kézi „M” üzemmódban a sebességváltó azonnal és pontosan reagál a vezető kézi sebességváltási parancsaira, és villámgyorsan végrehajtja a parancsokat.
Teljesen változtatható összkerékhajtás AMG Performance 4MATIC+
Az AMG Performance 4MATIC+ összkerékhajtás egyesíti a különböző hajtási koncepciók előnyeit: A teljesen változó nyomatékeloszlás az első és a hátsó tengelyre optimális tapadást biztosít a fizikai határon. A vezetők minden körülmények között számíthatnak a magas vezetési stabilitásra és biztonságra: szárazon, nedvesen vagy havas úton. A hátsókerék-hajtásról az összkerékhajtásra és fordítva az átmenet folyamatosan egy kifinomult mátrix alapján történik, amely integrálja az intelligens vezérlést a jármű teljes rendszer-architektúrájába.
Az állandó hajtású hátsó tengelyt egy elektromechanikusan vezérelt tengelykapcsoló köti össze változtathatóan az első tengelyhez. A lehető legjobb nyomaték-megosztást a rendszer folyamatosan számítja a vezetési körülményeknek és a vezető bemeneti adatainak megfelelően. A vonóerő és az oldaldinamika mellett az összkerékhajtás a hosszirányú dinamikát is javítja a még erőteljesebb gyorsulás érdekében.
Magas torziós merevség: nagymértékben megerősített karosszéria
A magas menetdinamika és a kiemelkedő kényelem alapja az AMG S-osztály stabil karosszériája. Elöl egy alumínium stabilizátor kapott helyet a V8-as biturbó motor alatt. Növeli az elülső rész torziós merevségét, és ezáltal javítja a visszajelzést a vezető felé – különösen kanyarokban. A felfüggesztés rögzítési pontjain található keresztmerevítő szintén merevíti a karosszéria szerkezetét.
Hátul erős, könnyű alumíniumból készült átlós rugóstagok találhatók az alvázban, amelyek észrevehetően növelik a vezetési pontosságot. A könnyű, szálerősítésű műanyagból (FRP) készült speciális raktérmélyedés befogadja a nagy teljesítményű AMG akkumulátort, és egyúttal növeli a karosszéria merevségét ezen a területen.
AMG RIDE CONTROL+ felfüggesztés adaptív lengéscsillapítással alapfelszereltségként
Az AMG RIDE CONTROL+ felfüggesztés légrugózáson alapul, automatikus szintszabályozással, adaptív állítható lengéscsillapítással kombinálva. A légrugós rugóstagok a helyzetnek megfelelően levegővel vannak feltöltve, így puhább vagy keményebb beállítást tesznek lehetővé. További jellemző a szintszabályzó rendszer, amely 120 km/h feletti sebességnél automatikusan 10 milliméterrel lejjebb engedi az S-osztályt.
Két fokozatmentesen változtatható szabályozószelep segítségével a csillapítóerő nagyon pontosan állítható a különböző vezetési körülményekhez és vezetési módokhoz: az egyik szelep a visszapattanó csillapítást, azaz a kerék visszapattanásakor fellépő erőt, a másik pedig a kompressziós csillapítást szabályozza. amikor a kerék összenyomódik. A visszapattanási és kompressziós fázist egymástól függetlenül szabályozzák. Az AMG fejlesztőcsapata jelentősen növelni tudta a sportosság és a kényelem közötti különbséget, többek között a minimális és maximális csillapítóerő karakterisztika közötti különbség növelésével, valamint a karakterisztikás feltérképezés még nagyobb rugalmasságának biztosításával. A szelepek speciális kialakításának köszönhetően a lengéscsillapító gyorsan és érzékenyen reagál a változó útfelületekre és vezetési körülményekre.
A vezető az AMG DYNAMIC SELECT vezetési módokon keresztül előre kiválaszthatja az alapbeállításokat: egy gombnyomásra a kezelhetőségi jellemzők megváltoznak, például a „Sport+” üzemmód teljes dinamikájáról a „Komfort” beállításban sima cirkálásra. Ezenkívül a hangolás a vezetési módoktól függetlenül, három fokozatban („Comfort”, „Sport” és „Sport+”) állítható egy erre a célra szolgáló gomb segítségével. A rendszer vezérlőszoftvere folyamatosan figyeli az üzemi adatokat, például a kormánykerék dőlésszögét, a jármű sebességét, a gyorsulást és a karosszéria mozgását. Ily módon a lengéscsillapítók vezérlése ezredmásodperceken belül a helyzetnek megfelelően történik. Az eredmény az, hogy még extrém vezetési manővereknél vagy rossz utakon is a kerekek mindig szilárdan a talajon vannak. Három különböző lengéscsillapító-karakterisztika közül választhat.
Aktív gördülésstabilizátor alapfelszereltségként
Egy másik funkció döntő mértékben hozzájárul a magas menetdinamikát biztosító AMG-specifikus beállításhoz: az AMG ACTIVE RIDE CONTROL aktív dőlésstabilizálás. A hagyományos, merev bukókeretek használata helyett a rendszer elektromechanikusan kompenzálja a karosszéria mozgásait. Ebből a célból az első és a hátsó tengelyen lévő bukókeretek két részre vannak osztva. Középen egy elektromechanikus hajtómű található, amelybe háromfokozatú bolygókerekes hajtómű van beépítve. Ha az útfelület egyenetlen vagy a vezetési stílus mérsékelt, a működtető aktívan szétválasztja a stabilizátor feleket, ami növeli a vezetési kényelmet. Dinamikus használat során, például kanyargós úton, a felek összeérnek és egymáshoz csavaródnak.
Sőt, a rendszer nemcsak a gördülési mozgásokat csökkenti kanyarodáskor, hanem lehetővé teszi a kormányzás és a terhelési ciklus viselkedésének pontosabb beállítását is. Ezen túlmenően növeli a vezetési kényelmet egyenes vonalban, mert például kiegyenlíti az egyoldalú útegyensúlyok okozta ingereket. A test mozgásai aktívan és optimálisan a vezetési körülményekhez igazíthatók. Ez lehetővé teszi a vezető számára, hogy még intenzívebben tapasztalja meg az AMG-re jellemző menettulajdonságokat a dinamika, a precizitás és a visszajelzés tekintetében.
A nagy teljesítményigények kielégítése érdekében a rendszer egy további 48 voltos fedélzeti alhálózaton alapul. Egy másik előny a szokásos hidraulikus alapú rendszerekhez képest a lényegesen gyorsabb reakció. Az AMG vezérlőrendszer másodpercenként akár 500-szor is módosíthatja a jármű állapotát. Ehhez járul még az alkatrészek kisebb súlya a hidraulikus megoldásokhoz képest.