Mercedes-Benz Classic Motorsport Hírlevél 1/2023
1963: Ewy Rosqvist és Ursula Wirth (60 éves) sikere a Monte Carlo Rallyn
1938: Rudolf Caracciola 7 km/h sebességi világrekordja (85 év)
1928: Hans Herrmann 2023-ban ünnepli 95. születésnapját
1998: Kettős győzelem az Ausztrál Nagydíjon a McLaren-Mercedes (25 év)
1993: Sauber a Forma-1-ben „Concept by Mercedes-Benz” motorokkal (30 év)
A Mercedes-Benz, a világ legrégebbi autógyártója közel 130 éve foglalkozik motorsporttal. A Forma-1-től a rallyig a pilóták a sztár jele alatt vannak az úton. A cég történetének ez a fejezete ennek megfelelően változatos. Itt röviden megjegyezve: fontos évfordulók és mérföldkövek a motorsport krónikájából.
1963. január 26. – 60 éve
Ewy Rosqvist és Ursula Wirth nyerte a 32. Monte Carlo-ralin a Női Kupát
- Gracia Patricia monacói hercegnő tisztelte
- Az argentin győztesek további sikerei a Mercedes-Benz 220 SE rallyautóval
- Háromszoros osztálygyőzelem a Mercedes-Benznek
Az 1963. január 20. és 24. között zajló, fárasztó 32. Monte Carlo Rallyn a Mercedes-Benz megnyeri az ilyenkor szokásos női besorolást. A győztesek Ewy Rosqvist és Ursula Wirth megkapják az úgynevezett „női kupát”. Ezenkívül a 7-es osztályban háromszoros győzelmet arattak a 2-3 literes lökettérfogatú járművek. A csapat 1963-ban Stockholmban áll rajthoz. Ewy Rosqvist és Ursula Wirth a Mercedes-Benz 220 SE „fintail” rallyautójával a 16. helyen végzett a monte-carlói utolsó futam szoros döntése után, és megnyeri a „Coupe des Dames”-t, ami 1927 óta ítélik oda. Gracia Patricia monacói hercegnő 1963. január 28-án adja át a díjat a két svéd raliversenyzőnek. A Rosqvist/Wirth csapat 1962. októberi és novemberi Argentin Túraautó Nagydíjon aratott összesített győzelme után a figyelem középpontjában az áll. az „Argentína győztesei” a következő januári Monte Carlo Rallyn. Az összesen 296 indulóból csak 27 csapat végez. Ebben a mezőnyben a Mercedes-Benz uralja a 7-es osztályt egy-két-három győzelemmel (Eugen Böhringer/Peter Lang, Onni Vilkas/Esko Vainola és Ewy Rosqvist/Ursula Wirth) és ötödik helyével (Rolf Knoll/Rolf Kreder) egy Mercedes-Benz 220 SE.
1938. január 28. – 85 éve
Világrekord: Rudolf Caracciola eléri a 432,7 km/órát a Frankfurt–Darmstadt autópályán
- Mercedes-Benz V12 kompresszoros motor 541 kW (736 LE) teljesítménnyel
- A légellenállási együttható mindössze cW= 157
- A gyorsasági világrekord 79 éve áll fenn
Az 1930-as években a világrekordok ugyanolyan fontosak, mint a Grand Prix versenyek. A Mercedes-Benz és más vezető gyártók új rekordokat kergetnek. 1938. január 28-án van a csúcspont: a Mercedes-Benz és az Auto Union rekordot döntő autói versenyeznek egymással a Frankfurt–Darmstadt autópálya egy szakaszán. Rudolf Caracciola, egy egész korszak legsikeresebb versenyzője a háromágú csillaggal indul a márkánál. Az 1930-as években háromszor lett Európa-bajnok. A cím a mai Forma-1-es világbajnokéhoz hasonlítható. A közúti sebességi világrekordhoz a repülő kilométeren át az oda- és visszaút átlagértékét határozzák meg. Caracciola eléri a 432,7 km/órát. Ez a rekord 79 éve tart: 2017-ig nem lesz gyorsabb egy másik jármű. A W 125 Grand Prix versenyautón alapuló rekordot döntõ Mercedes-Benz autó légellenállási együtthatója mindössze cW = 0,157. 5,6 literes, tizenkét hengeres motor hajtja. A két Roots feltöltő 541 kW-ra (736 LE) növeli a teljesítményt. A rekordot döntõ autó ma a Mercedes-Benz Múzeum állandó kiállításának része. A rekordkísérletek során tragikus baleset történik: Bernd Rosemeyer a versenyző Auto Union rajtvonalához áll – és rekordkísérlete közben végzetes balesetet szenved.
1938. február 23. – 95 éve
Hans Herrmann ünnepli 95. születésnapját
- A Mercedes-Benz márka nagykövete ma is az autóversenyzéshez kötődik.
- Rekordkör 1954-ben: Az Ezüst Nyíl segítségével a versenyző elindul a Forma-1-ben
- Emlékezés az 1955-ös Mille Migliára a 300-as SLR versenyautóban
Aktív pályafutása befejezése után több mint 50 évvel Hans Herrmann nagyon szívesen látott vendég a motorsport rendezvényeken. Szívében a nagyszerű versenyző a mai napig kötődik a sportágához. A Mercedes-Benz Classic márkanagykövete mindig barátságos, megközelíthető és ékesszóló. A stuttgarti pilóta 1953 júliusában kerül először kapcsolatba a Mercedes-Benz versenycsapattal. A legendás versenyigazgató, Alfred Neubauer megkérdezi tőle: „Szeretne vezetni valamelyik autónkat?” Herrmann biztosan megtenné – annak ellenére, hogy még csak egy éve van versenypályán. A fiatal tehetségek felkutatása egyenesen az Ezüstnyilak csapatához vezeti. 1954. július 4-én Németország labdarúgó világbajnok lesz – a Mercedes-Benz pedig Juan Manuel Fangionak köszönhetően megnyeri a Francia Nagydíjat Reimsben Karl Kling előtt. Hans Herrmann visszavonul, de először a leggyorsabb kört teszi meg 195,463 km/órás átlagsebességgel a W 196 Forma-1-es versenyautójával. 1954-ben két dobogós helyezést ér el a Forma-1-ben. 1955-ben egyedüliként követte márkatársát, Stirling Mosst a Mille Migliánál a 300-as tükörreflexes tükörreflexes géppel, egészen addig, amíg a nem megfelelően zárt üzemanyag-betöltősapka meghibásodáshoz vezet. Pályafutását 1970-ben fejezi be, miután a Porschéval aratott összesített győzelmet a Le Mans-i 24 órás versenyen. Ezután egy második sikeres karrierbe kezd az autótartozékok értékesítésével foglalkozó cégénél.
1998. március 8. – 25 éve
Az Ezüstnyilak kettős győzelme az Ausztrál Nagydíjon
- Mika Häkkinen lesz a Forma-1-es világbajnok a szezon végén
- Sikeres együttműködés a Mercedes-Benz és a McLaren között
- A McLaren-Mercedes csapata világbajnoki címet nyert 1998-ban, 1999-ben és 2008-ban
1998. március 8-án Mika Häkkinen és David Coulthard kettős győzelmet ünnepel az Ausztrál Nagydíjon. Ezzel a McLaren-Mercedes nagyon sikeres Forma-1-es éve kezdődik. A német-brit csapat 1997-ben versenyez először ezüstben, amely az 1930-as és 1950-es évek legendás Ezüstnyilai színe. A csapat az 1995-ös szezonra áll össze. A szerepek egyértelműen ki vannak osztva: a McLaren gondoskodik a versenyautóról; A Mercedes-Benz hozzájárul a motorhoz. A brixworthi Ilmor fejleszti és gyártja. Egy kis mérnökcsapat Untertürkheimben Mario Illien irányításával alapkutatásokat és teszteket végez egy akkoriban egyedülálló high-tech motortesztpadon. 25 éve használták a McLaren-Mercedes MP4/13-at, az első versenyautót, amelyet Adrian Newey sztártervező tervezett a McLaren számára. A nagy fordulatszámú, háromliteres szívó V10-es, FO110G-V10 motor 350 km/h feletti végsebességet tesz lehetővé. 1998-ban Häkkinen a 16 Nagydíjból nyolcat nyer; Coulthard újabb győzelmet aratott. Mika Häkkinen két világbajnoki címet nyer 1998-ban és 1999-ben. 2008-ban Lewis Hamilton világbajnok lesz a McLaren-Mercedes csapatában.
1993. március 14. – 30 éve
A Sauber csapat kiemelkedő belépője a Forma-1-be
- JJ Lehto az ötödik helyen végzett a Dél-afrikai Nagydíjon
- A Mercedes-Benz motorokkal támogatja a svájci csapatot
- A negyedik legidősebb Forma-1-es csapat a Ferrari, a McLaren és a Williams után
Az 1993-as Dél-afrikai Nagydíjon Kyalamiban a svájci Peter Sauber csapata beveszi a Grand Prix szakaszt, és azonnal sikeres: JJ Lehto az ötödik helyen végzett Sauber C12-vel. Peter Sauber így emlékszik vissza: „És ez a boxkiállás ellenére, mert az elektronikus sebességváltó vezérlését meg kellett változtatni.” A szezon végén a nagy múltú Mercedes-Benz Junior Karl Wendlinger a tizenkettedik helyen végzett a világbajnoki tabellán Lehto előtt. A Mercedes-Benz és a Sauber között 1988 óta létezik hivatalos partnerség. A Sauber-Mercedes csapat 1989-ben és 1990-ben megnyeri a C csoportos sportkocsi-világbajnokságot, 1989-ben pedig a 24 órás Le Mans-i versenyt. 1991. november 28-án a Mercedes-Benz bejelenti, hogy a vállalat kivonul a nemzetközi motorsportból. Ennek ellenére Peter Sauber mer ugrani a Forma-1-be a „Concept by Mercedes-Benz” feliratú Ilmor motorokkal – akárcsak a versenyautó oldalain a szezon során. 1994-ben Peter Saubert hivatalosan is támogatják a Mercedes-Benz motorjai. Az év végén elválnak útjaik, amikor megszületik a McLaren-Mercedes csapata. A Forma-1-be harminc éve, Mercedes-Benz támogatásával bekerült csapat ma a negyedik legidősebb a motorsportok első osztályában a Ferrari, a McLaren és a Williams után.