Mercedes-Benz Classic Motorsport Hírlevél 3/2023

Mercedes-Simplex 60 PS Gordon-Bennett-Rennwagen. Mit einem Fahrzeug dieses Typs gewinnt Hermann Braun am 17. September 1903 das Semmering-Bergrennen in Österreich. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: R16335) Mercedes-Simplex 60 hp Gordon Bennett racing car. Hermann Braun won the Semmering hill climb in Austria with a vehicle of this model on 17 September 1903. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archive: R16335)
  • 1963. augusztus 27. és 31. között: Eugen Böhringer megnyeri a Spa-Sofia-Liège Rallyt (60 éves)
  • 1903. szeptember 17.: Semmering győzelem Simplex 60 LE-vel (120 év)
  • 1998. október 25.: Klaus Ludwig / Ricardo Zonta megnyerte az FIA GT bajnokságot (25 év)
  • 1998. november 1.: Mika Häkkinen Forma-1-es világbajnok a McLaren-Mercedesszel (25 év)
  • 1913. december 22.: Világrekordok Brooklandsban 200 LE-s Benz versenyautóval (110 év)
  • Születésnapok: Jean-Louis Schlesser, Mika Häkkinen, Peter Sauber, Camille Jenatzy, Keke Rosberg és Karl Wendlinger

A Mercedes-Benz, a világ legrégebbi járműgyártója közel 130 éve foglalkozik motorsporttal. A háromágú csillag jegyében vállalt kötelezettségek a Forma-1-től a rallyig terjednek. A cég történetének ez a fejezete ennek megfelelően változatos. Íme egy rövid összefoglaló a motorsport történetének néhány fontos évfordulójáról és mérföldkövéről.

1963. augusztus 27-31. – 60 évvel ezelőtt

  • Eugen Böhringer nyerte a Spa-Szófia-Liège terepversenyt
  • Az új Mercedes-Benz 230 SL „Pagoda” nagy sikere
  • 90 óra vezetési idő szinte szünetek nélkül”Csak le kell tennie a lábát, és nem kell túl fékeznie.”

Ez a rali ma már elképzelhetetlen: az 1963-as Spa-Sofia-Liège Rallyn a pilóta és a segédpilóta 90 óra alatt 5500 kilométert tett meg közutakon. Belgiumból Bulgáriába és vissza az Alpok és a Karszt gyakran burkolatlan útjain vezetett az út Németországon, Ausztrián, Olaszországon, Jugoszlávián és Románián keresztül. Ez volt az egyetlen törés pontja az útikönyvben – 60 percre elnémultak a motorok. Eugen Böhringer (1922-2013) 1963 augusztusában az egyik kedvenc volt; elvégre 1962-ben már nyert Hermann Egerrel együtt egy Mercedes-Benz 220 SE-vel (W 111). 1963-ban került forgalomba a vadonatúj 230 SL (W 113). Böhringer „Pagodáját” – a befelé hajlított keménytető miatt így nevezték – rally használatra alakították át. A munka kiterjedt a nagyobb üzemanyagtartályokra, a megerősített alvázra és egy módosított motorra, amely a szokásos 110 kW (150 LE) helyett körülbelül 125 kW (170 LE) teljesítménnyel rendelkezik. Böhringer Spában indult, és az új sportautó erősségeit kihasználva kamatoztatta vezetési képességeit, hűen mottójához: „Csak le kell tenni a lábát, és nem kell sokat fékezni.” Ez egy olyan stílus, amely lehetővé tette számára, hogy társpilótájával, Klaus Kaiserrel 1963-ban megnyerjék az összesített besorolást. A kudarcok aránya mutatja, milyen kemény a rally: a 129 indulóból mindössze 20 csapat ért célba. Böhringer zsinórban a harmadik győzelmét is esélyesnek tartotta 1964-ben, amikor Klaus Kaiserrel a harmadik helyen végzett. Csak egy kicsit túl sok időt veszítettek a győzelemért, egy hibás generátor és két defekt miatt. A „Marathon de la Route”-t 1931-től 1964-ig hosszú távú rallyként rendezték meg. Ennek folytatásaként 1971-ig versenyeket rendeztek a Nürburgringen, 82-96 órán keresztül. De Böhringer ekkor már pályafutása végéhez ért.

1903. szeptember 17. – 120 éve

  • Egy 60 LE-s Mercedes-Simplex nyeri a semmeringi versenyt
  • Az autó az akkoriban elterjedt jármű fuvarstílusától való eltérést jelzi
  • Az 1899-es semmeringi futam a motorsport születését jelenti Ausztriában
  • Hermann Braun négyszer győzött ezen a hegyi versenyen

1900 körül a motorsport események egyre népszerűbbé váltak, és egyre több országban kezdtek versenyeket rendezni. Ausztria 1899-ben csatlakozott ehhez a körhöz a Semmering hegymászással, amelyet a Jellinek család jelentősen népszerűsített. 1900-ban Emil Jellinek lendületet adott Gottlieb Daimlernek és Wilhelm Maybachnak a ma ismert autó fejlesztéséhez, és megnyitotta az utat a Mercedes márka előtt. A Semmeringen az autó műszaki fejlődését be kellett mutatni a nagyközönségnek. A hegyi verseny Schottwienből (Alsó-Ausztria) tíz kilométeren át vezet a 984 méter magas Semmering-hágóig. Az átlagos lejtő tíz százalék volt, és a járműveknek kilenc ívet kellett elsajátítaniuk. 1899 és 1933 között ezt a hegyi versenyt 60 000 néző követte. Hermann Braun megnyerte az ötödik versenyt 1903. szeptember 17-én egy Mercedes-Simplex 60 LE Gordon Bennett versenyautójával. 1874-ben született Cannstattban, kezdetben a Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) technikusaként dolgozott. 1898-tól az autórajongók, például Emil Jellinek alkalmazták sofőrként. 120 évvel ezelőtt, Semmeringen aratott első győzelmét 8:47,6 percre, átlagosan 68,3 km/órára. Sorozatban negyedik győzelmével 1906-ban ezt a mutatót 7:47,0 percre (80,5 km/h) csökkentette a 120 LE-s Mercedesszel. Összehasonlításképpen: Rudolf Caracciola 1928-ban nyert Mercedes-Benz SSK-val 6:40.29 perc alatt. Itt már 90 km/h volt az átlag. A Mercedes-Simplex-szel az autó az 1900-as évek elején végre kilépett a kocsiból. Jellegzetes jellemzői közé tartozott a hosszúkás forma, a könnyű, nagy teljesítményű, mélyen a vázba épített motor és az elejébe szervesen integrált méhsejt-hűtő, amely a márka meghatározó jellegzetességévé vált.

1998. október 25. – 25 év

  • Ludwig és Zonta FIA GT bajnokok lettek a Mercedes-Benz CLK-LM-mel
  • A döntés a szezon utolsó versenyére esik
  • Az AMG Mercedes csapat tíz körből tízet nyer
  • Az egykori AMG Mercedes DTM csapat fejleszti a rendkívül megbízható, limitált szériás szériaautók alapján készült szupersportkocsikat.

Az FIA GT bajnokság pilótáinak címe a szezon utolsó, Laguna Secában zajló versenyén dől el. Ebben a döntőben Klaus Ludwig és Ricardo Zonta legyőzte csapattársát, Bernd Schneidert és Marc Webbert a Mercedes-Benz CLK-LM-mel (C 298). Döntetlenek, öt-öt győzelemmel, de Ludwig és Zonta pontszerzéssel megelőzték, így egy erős GT sorozat bajnokai lettek. A márkarangsor döntése már rég megszületett: a nemzetközi versenypályákon tíz futamon aratott tíz győzelem révén az AMG Mercedes lett a Porsche előtt a címgyőztes. Az affalterbachi csapat 1997-ben lépett be ebbe a még fiatal sorozatba. Az 1996-os szezon végén a DTM/ITC hirtelen vége után az AMG műszaki igazgatója, Gerhard Ungar és a DTM technikai csapata kifejlesztette a Mercedes-Benz CLK-GTR-t (C 297) tizenkét hengeres motorral. Az év végén Bernd Schneider nyerte a pilóták, az AMG Mercedes a csapatbajnokságot. 1998-ban, a második Silverstone-i fordulóban a CLK-GTR-t a CLK-LM váltotta fel, amelyet egy 5 literes V8-as motor hajtott, körülbelül 441 kW (600 LE) teljesítménnyel. Ez a versenyautó veretlen maradt az egész FIA GT szezonban. A Mercedes-Benz Classic márka mai nagykövete, Klaus Ludwig pályafutása során háromszor nyerte meg a DTM-et és háromszor a Le Mans-i 24 órás versenyt. Ricardo Zonta 1999 és 2005 között versenyzett a Forma-1-ben.

1998. november 1. – 25 éve

  • Mika Häkkinen lett a Forma-1 világbajnoka az Ezüst Nyílával
  • Sikeres együttműködés a Mercedes-Benz és a McLaren között
  • Izgalmas finálé Suzukában
  • A Häkkinen és a McLaren-Mercedes zsinórban második címe az 1999-es szezonban

A Forma-1-es szezonzáró 1998. november 1-i Japán Nagydíjon rendkívül izgalmasnak bizonyult. A McLaren-Mercedes MP4/13-as Mika Häkkinennek és a Ferrariban Michael Schumachernek is jó esélye volt a cím megszerzésére. A motor leállása miatt a németnek a mezőny végéről kellett megküzdenie, Häkkinen viszont vezetett. Sok előzési manőver és a leggyorsabb versenykör után egy defekt kiütötte Schumachert a versenyből. Bár az 51 körből még 20 volt hátra, a címet a finn már bebiztosította. Ez volt az első kiemelkedő sikere annak a partnerségnek, amely 1995-ben jött létre a német motorgyártó és a hagyományokkal átitatott brit versenycsapat között. Az 1997-es szezontól a McLaren-Mercedes ezüstnyilakként indult, az első futamot, az Ausztrál Nagydíjat 1997. március 9-én, Melbourne-ben David Coulthard azonnal megnyerte az új színvilágban. 1999-ben Mika Häkkinen második bajnoki címét ünnepelte a McLaren-Mercedes csapatával, 2008-ban pedig Lewis Hamilton szerezte meg az első helyet az összes motorsport-osztály közül. A Mercedes-Benz és a McLaren sikeres együttműködése 2010-ben ért véget, amikor a Mercedes GP a járműgyártó saját Forma-1-es csapataként rajtolt el. A 2023-as szezonban a Mercedes AMG High Performance Powertrains szállítja a hajtásláncból és elektromos gépekből álló hajtásegységet a Team McLarennek, valamint a Williamsnek és az Aston Martinnak.

1913. december 22. – 110 éve

  • Világrekordok a Benz 200 LE-vel Brooklandsben
  • A Benz 200 LE rekordtörténetének csúcspontja
  • Világrekordok akár 118,8 km/h átlagsebességgelA modell összesen hat járműve közül a harmadik épült

1913. december 22-én a brit téli időjárás kegyes volt hozzánk, és Brooklandsben száraz maradt. Ez a Londontól délnyugatra fekvő pálya ideális volt a rekordversenyek lebonyolítására: az ovális teljes hossza 5,2 kilométer (3,25 mérföld) volt, és két lejtős ívet egyenesek kapcsoltak össze. Ezen 1913. december 22-én a brit autóversenyző, Lydston Granville Hornsted, ismertebb kezdőbetűiről, L. G.-ről vagy „Cupid” becenevéről, két új világrekordot állított fel 200 LE-s Benzével: Hornsted átlagsebessége 113,8 km/h volt a félidőben. -mérföld (804,67 méter) és 118,8 km/h egy kilométerre, mindkettő állórajtból. Mindkét világrekord a Benz 200 LE-s versenyautó hatalmas gyorsulási képességét dokumentálja, amely 1910 és 1913 között az Egyesült Államokban „Blitzen-Benz” (Lightning Benz) néven vált ismertté. Hornsted rekordot döntõ autója a harmadik volt az összesített versenyautóból. hat darab Benz 200 LE-s autót építettek 1909-től. Az angol autóversenyző ekkor már a Benz & Cie. képviselőjeként dolgozott Nagy-Britanniában. Az eredeti változathoz képest módosított hűtőrácsot, felhelyezhető szélterelőt és műszaki módosításokat kapott az autó. A legenda szerint a 21,5 literes, négyhengeres motor hatalmas kipufogóját egy kályhacsővel bővítették a jármű hátsó részéig. 1914-ben Hornsted további hét rekordot ért el ezzel az autóval. Ugyanebben az évben a rekordautó visszakerült a Benz & Cie-hez.A háború befejeztével a Hornsted autó alváza új, klasszikus fehérre festett karosszériát kapott. Az autó 1921-ben a berlini Avus nyitóversenyén, 1922-ben pedig a scheveningeni (Hollandia) kilométeres versenyén indult.

Születésnapok
75 éve – Jean-Louis Schlesser, 1948. szeptember 12-én született. 1989-ben és 1990-ben sportkocsi-világbajnok lett a Sauber-Mercedesszel.
55 éve – Mika Häkkinen, 1968. szeptember 28-án született. 1998-ban és 1999-ben megnyerte a Forma-1-es világbajnokságot a McLaren-Mercedesszel.
80 éve – Peter Sauber, 1943. október 13-án született. 1988 és 1991 között a Sauber-Mercedes csapatmenedzsere volt.
155 éve – Camille Jenatzy, 1868. november 4-én született. A versenyző 1903-ban megnyerte a Gordon Bennett Kupát a Mercedesszel. 1913. december 7-én halt meg.
75 éve – Keke Rosberg, 1948. december 6-án született. Az 1982-es Forma-1-es világbajnok az AMG-Mercedes csapatában vezetett a DTM-ben 1992 és 1993 között.
55 éve – Karl Wendlinger, 1968. december 20-án született. A Mercedes-Benz Junior 1990 és 1991 között a Forma-1-ben, a Sportkocsi-világbajnokságban és a DTM-ben versenyzett. 2012 óta a Mercedes-AMG Brand Ambassador és az AMG Driving Academy oktatója.