Mercedes-Benz Classic Notes 3/2023

Weltrekordfahrt auf der Hochgeschwindigkeitsstrecke in Nardò/Italien mit dem Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 (W 201), 13. bis 21. August 1983. Das Fahrzeug absolviert 50.000 Kilometer und stellt insgesamt drei Weltrekorde und neun Klassenrekorde auf. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: 83F152) World record drive on the high-speed track in Nardò/Italy with the Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 (W 201), 13 to 21 August 1983. The vehicle covered 50,000 kilometres and set a total of three world records and nine class records. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archives: 83F152)
  • Egy autó a saját osztályában: Maybach (240-es modellsorozat)
  • Nardò: három világrekord és kilenc osztályrekord a 190 E 2.3-16 (W 201) számára
  • Három legendás AMG nagy teljesítményű jármű 1993 őszétől
  • Lenyűgöző premierek a Mercedes-Benztől: Vision CLS és SLR McLaren
  • A világ első négyhengeres motorja: Daimler „Phoenix”
  • Mercedes-Benz 600: „A legjobb autó a világon”
  • Születésnapok: Prof. Dr. Friedrich Nallinger, Prof. Dr. Dr. Werner Niefer, Prof. Dr. Peter Pfeiffer

A Mercedes-Benz, a világ legrégebbi autógyártója 1886 óta újra és újra feltalálja az autót. Ennek során a márka folyamatosan új mércéket állít fel, miközben lépést tart a társadalmi változásokkal. A cég története ennek megfelelően gazdag eseményekben és történetekben. Íme egy rövid összefoglaló a történetének néhány fontos évfordulójáról és mérföldkövéről.

1998. július 18. – 25 éve

Egy autó a saját osztályában: Maybach (240-es modellsorozat)

  • Egy olyan jármű, amely új mércét határozott meg a személygépkocsi-piac csúcsán
  • Dönthető ülések, elektrokróm üvegtető, Active Body Control (ABC) és V12-es motor

A projekt menedzsere a tapasztalt autóipari fejlesztő, Prof. Hermann Gaus volt2002-ben az akkori DaimlerChrysler AG egy abszolút csúcsterméket mutatott be: a Maybach-ot (240-es modellsorozat). Ez a tekintélyes luxusautó új mércét állított fel szegmensében – a személygépkocsi-piac abszolút csúcsán. Ugyanakkor visszanyúlt a Maybach autók 1920-as és 1930-as évekbeli történetéhez. A fejlesztés kiinduló jelzését az Igazgatóság 1998. július 18-i határozatában adta meg. Mindössze nyolc hónappal azelőtt, a 32. Tokiói Autószalonon a cég bemutatta a tanulmányt egy új luxusautóról egy saját osztályában, még mindig Mercedes-Benz Maybach néven. A megfelelő piackutatás megerősítette a jármű megépítésére vonatkozó döntést. A projekt vezetője Hermann Gaus professzor lett. „A fontos felszereltségről már korán döntöttek: ezek közé tartozott a dönthető ülések, a hátsó rúd és a kommunikációs rendszer, az elektrokróm üvegtető, az érintésérzékeny képernyők, az Active Body Control (ABC) váz és a V12-es motor” – emlékszik vissza. Gaus széleskörű tapasztalataira támaszkodott: a gyors fejlődés elősegítése érdekében mintegy 100 fős csapatot hozott létre. A gyors döntéshozatal érdekében beköltöztek egy projektirodába a Sindelfingen gyár területén kívül. Az ütemezést és a költségeket érintő döntések mindig nagyon átláthatóak voltak. Sikeresen tudatosította a csapatban az igényes ügyfélkör elvárásait is. Mindezeknek köszönhetően a jármű mindössze öt év fejlesztés után került a piacra. Két változat készült, amelyek 2013-ig készültek: a Maybach 57 és a hosszabb tengelytávú Maybach 62.

1983. augusztus 13. és 21. között – 40 éve

Nardò: Három világrekord és kilenc osztályrekord a Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 (W 201) esetében

  • Teljes terheléssel több mint 50 000 kilométert tesz meg alig nyolc és fél nap alatt
  • Lenyűgöző bizonyíték a „Baby Benz” sportváltozat megbízhatóságára

A nappali hőmérséklet 40 Celsius fok, a járművek belsejében több mint 50 fokA Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 1983 sztárja volt, és egyszerre több világrekordot is felállított a dél-olaszországi Nardòban, augusztus 13. és 21. között a gyorsasági pályán. 201 óra 39 perc 43 másodperc alatt 50 000 kilométeres távot tett meg. Az átlagsebesség 247,9 km/h volt. Ezen a teljesítményen kívül további két 25 000 kilométer feletti világrekord és kilenc osztályrekord született. A 12,6 kilométeres körkörös tesztpályán a rekordot döntõ futások napközben 40 Celsius-fokos külsõ, a jármûveken belül több mint 50 Celsius-fokos hõmérséklet mellett zajlottak. Lenyűgöző bizonyítékot nyújtottak a megbízhatóságra extrém hosszú távon az autóknál – és különösen az akkor új, négyszelepes motornál. A Mercedes-Benz 190 (W 201) sportos változatának három egyforma járművét használták Nardòban, amelyeket négy héttel később, az 1983-as Frankfurt am Mainban megrendezett Nemzetközi Autószalonon (IAA) mutattak be először a nagyközönségnek. A standard 2,3 literes, 136 kW-os (185 LE) négyhengeres motorok a közmondásos óraműként működtek a csaknem nyolc és fél napos teljes terhelés alatt.

1993. szeptember 9-től 19-ig – 30 éve

Három legendás AMG nagy teljesítményű jármű 1993 őszétől

  • C 36 AMG: Új csúcsmodell a C-osztályban
  • E 36 AMG: Nagy teljesítményű E-osztályú járművek
  • E 60 AMG és SL 60 AMG: átdolgozott motor nagyobb teljesítménnyel és nyomatékkal

A C-osztály új csúcsmodellje az 1993-as Nemzetközi Autószalonon (IAA) vonzotta a szemet: a C 36 AMG (202-es modellsorozat). Ez volt az első jármű, amelyet a Mercedes-Benz és az AMG közösen fejlesztett ki, és egy C 280-ra épült a „Sport” felszerelési sorozatban. Az AMG a 2,8 literes soros hathengeres motor furatát és löketét 3,6 literre növelte. A speciális dugattyúk, a módosított főtengely és a nagyobb kompressziós arány 206 kW (280 LE) teljesítményt eredményezett. Az alváz összesen 35 milliméterrel süllyedt. Módosított első és hátsó kötény, oldalsó szoknyák és nagyobb kerekek különböztették meg vizuálisan a C 36 AMG-t. Nagy sikert aratott: 1993 ősze és 1997 júniusa között figyelemre méltó, 5221 példány készült a C 36 AMG-ből. A nagy teljesítményű M 104 E 36 AMG motor az E-osztály (124-es modellsorozat) kombi, kupé és kabrió változataiban is elérhető volt. Ezek az E 36 AMG típusjelzést viselték. 1993 őszétől két további AMG-modell gazdagította a modellkínálatot: az E 60 AMG és az SL 60 AMG. Az itt használt továbbfejlesztett motor 280 kW (381 LE) teljesítményt és 580 Nm nyomatékot fejlesztett ki. Ennek érdekében új befecskendező rendszert és módosított szívócsöveket és időzítést, valamint könnyebb, nagyobb átmérőjű dugattyúkat és nagyobb löketű főtengelyt kapott.

2003. 9-től szeptember 21-ig – 20 évvel ezelőtt

Lenyűgöző premierek a Mercedes-Benztől: Vision CLS és SLR McLaren

  • Vision CLS: Négyajtós kupé, mint a márka formatervezése
  • Nagy teljesítményű sportautó Mercedes-Benz SLR McLaren Forma-1-es dizájnnal
  • A márka érzelmesítése és dinamizálása

Két Mercedes-Benz jármű volt az IAA 2003 abszolút csúcspontja: a Vision CLS tanulmány és az SLR McLaren szupersportkocsi. A Vision CLS az akkori főtervező, Prof. Peter Pfeiffer kitartó ösztönzésére jött létre. Célja: a dizájn segítségével erőteljesebben töltse fel a márkát lenyűgözéssel és érzelmi vonzerővel, valamint megkomponált kitartással és önbizalommal. Amikor a Mercedes-Benz leemelte a borítót a metál borvörös Vision CLS-ről az IAA-n, a nagyközönség számára azonnal világossá vált, hogy egy dizájn ikont látnak – egy négyajtós kupét, rendkívül elegáns, kifejező vonalakkal. A rendkívül pozitív visszhangnak köszönhetően a 219-es modellsorozat gyártása alig egy évvel később kezdődött meg. Jelentősen hozzájárult a márka dinamizálásához. A karosszéria formája megadta az alaphangot az egész iparágban, és hamarosan más autógyártók is átvették. A Mercedes-Benz SLR McLaren nagy teljesítményű sportautó a cég akkori Forma-1-es partnerével, a McLarennel együttműködésben készült. Dizájnja sirályszárnyas ajtókkal és a Formula–1 ezüstnyilak stíluselemeivel összekapcsolta a kétüléseset az 1950-es évek legendás SLR versenysportjaival és a modern kor formulaautóival. Ezen felül jött a versenyautó-technológiája. Az 5,5 literes V8-as kompresszoros motort 460 kW (626 LE) teljesítménnyel és 780 Nm nyomatékkal a Mercedes-AMG fejlesztette ki, csakúgy, mint az AMG Speedshift sebességváltót. A menetteljesítmény lenyűgöző volt: a sprint 0-ról 100 km/h-ra 3,8 másodpercig tartott, míg a végsebesség 334 km/óra volt.

1898. szeptember 12. – 125 éve

A világ első négyhengeres motorja: Daimler „Phoenix”

  • Az első járművet a Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) szállította Emil Jellineknek
  • A cső alakú hűtő döntő fontosságú újítás volt a meghajtásban a nagyobb motorteljesítmény érdekében

Wilhelm Maybach négyhengeres motorok egész családját tervezteVisszatekintés az autó korai napjaiba: a világ első négyhengeres motorja a Daimler „Phoenix” volt. 1898. szeptember 12-én a Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) átadta a legelső modellt Emil Jellinek üzletembernek, aki Nizzában élt. Nemcsak az akkoriban új technológiai terméknek számító autókat adott el a legmagasabb társadalmi körökben, hanem időről időre olyan visszajelzéseket is adott a DMG-nek, amelyek fejlesztésekhez, így kiválóan eladható új járművekhez vezettek. Nagyobb teljesítményt kért – így a Wilhelm Maybach által tervezett „Phoenix” motor 2,1 literes lökettérfogat mellett 5,9 kW-ot (8 LE) fejlesztett ki 720-as fordulatszámon. 1898 és 1899 között négyhengeres, akár 16,9 kW (23 LE) motorcsaládot hoztak létre. Mindegyikük két pár öntött hengert tartalmazott egy forgattyúházon. 1897-ben a DMG bemutatta a kéthengeres motorral szerelt „Phoenix” motorkocsikat, amelyeket először szereltek fel elöl. A szíjhajtású motorkocsikhoz képest ez volt az első döntő lépés a modern autózás felé. A jelentősen megnövekedett motorteljesítmény kulcstényezője a Maybach által kifejlesztett csőhűtő volt, amelyet 1897 decemberében vettek nyilvántartásba német használati modellként, és először a „Phoenix”-ben használtak. Sok kis csőből állt, amelyek körül a hűtővíz és a levegő áramlott át. Ez az innovatív kialakítás megnyitotta az utat a nagy teljesítményű autók felé, és jelentős mérföldkövet jelent az autóipar fejlesztésében.

1963. szeptember 12-től 22-ig – 60 éve

Mercedes-Benz 600: „A legjobb autó a világon”

  • Világpremier a Frankfurt am Main-i Nemzetközi Autószalonon (IAA).
  • Kiváló technológia, kiváló kényelem, kiváló kezelhetőség, lenyűgöző megjelenés
  • A sindelfingeni székhelyű manufaktúra egyéni és szokatlan vásárlói kívánságokat teljesített.

Az autó szenzációnak bizonyult az IAA-n 1963 szeptemberében: a Mercedes-Benz új presztízsjárműként mutatta be a 600-as modellt, és hamarosan széles körben a világ legjobb autójaként tartották számon. A Mercedes-Benz 600-at (W 100) 1964 szeptemberétől gyártották. Kezdettől fogva a kínálatban szerepelt a limuzin standard 3200 milliméteres tengelytávval és a Pullman limuzin 3900 milliméteres. 1965-től mindkettőnek voltak speciális védelmi változatai. Később hozzáadták a hatajtós Pullman Landaulet és Pullman Limousine karosszériaváltozatokat. A „600” közel két évtizeden át – a 17 éves gyártási időszak végéig, 1981-ig – megőrizte pozícióját az autóipari csúcskategória nemzetközi etalonjaként. Ezt a kiemelkedő technológia, a kiváló kényelem, a kiváló kezelhetőség és a több mint lenyűgöző megjelenés biztosította. A presztízslimuzin vásárlói a világ minden tájáról érkeztek. Voltak köztük koronás fejek, államfők, valamint az ipar és a show-biznisz kiemelkedő személyiségei. A W 100-as modellsorozat járműveit a sindelfingeni gyárban gyártották. A folyamat során a Mercedes-Benz gondoskodott arról, hogy a vásárlók egyéni és szokatlan kívánságai teljesüljenek: bárrekesz hűtéssel, rádiótelefonokkal és szórakoztató elektronikai eszközökkel egészen a tévéig – mindez és még sok más lehetséges.

Születésnapok
125 éve –
Prof. Friedrich „Fritz” Nallinger, 1898. augusztus 6. és 1984. június 4. között. A Daimler-Benz AG igazgatótanácsának tagja 1948-tól 1965-ig, nagy szerepe volt a vállalat második világháború utáni újjáépítésében. Pályafutását 1922-ben kezdte tervezőmérnökként és autóversenyzőként a Benz & Cie-nél. A Daimler-Benz AG-nál Nallinger 1935-ben műszaki igazgató, 1940-től a kutatási és tesztelési osztály vezetője és az igazgatótanács helyettes tagja, 1941-től pedig az igazgatótanács tagja lett.
95 éve – Prof. Werner Niefer, 1928. augusztus 26. és 1993. szeptember 12. között. A Mercedes-Benz AG igazgatótanácsának elnöke 1989-től 1993-ig. Ezt megelőzően a Daimler-Benz AG-nál és a Maybach-Motorenbau GmbH-nál töltött be különböző pozíciókat. Visszatérve a DBAG-hoz, 1976-ban a termelés vezetője és az összes üzemért felelős igazgatósági tag lett. Az 1980-as évektől kezdve ő volt az egyik mozgatórugója a termelés bővülésének.
80 éve – Prof. Peter Pfeiffer, született 1943. augusztus 21-én. 1998-tól 2008-ig a tervezési osztály vezetője. 1968-ban csatlakozott a Daimler-Benz AG-hoz. Egyik első projektje a C 111 tervezése volt, amelyet Josef Gallitzendörferrel együttműködésben készítettek. A tervezési részlegben betöltött különböző vezetői beosztásaiban Pfeiffernek jelentős befolyást kellett gyakorolnia a vállalat számos járművére.