Mercedes-Benz Classic Notes 4/2023

Mercedes-Benz Nürburg 460 (W 08, 1928 bis 1933), das erste Fahrzeug der Marke mit einem Achtzylindermotor. Studioaufnahme (Seitenansicht rechts) einer Pullman-Limousine, Baujahr 1929. Mercedes-Benz Nürburg 460 (W 08, 1928 to 1933), the brand’s first vehicle with an eight-cylinder engine. Studio photo (side view, right) of a Pullman Saloon built in 1929.

1913: A „Mercedes-palota” – A legmodernebb bemutatóterem Berlinben
1883: A Benz & Co. Rheinische Gasmotoren-Fabrik elősegítette az autó feltalálását
1998: S-osztály a 220-as modellsorozatból úttörő elektronikai architektúrával
1928: A versenypálya a Mercedes-Benz Nürburg 460 (W 08) nevét adta.
1968: CE 250 – Elegáns kupé a középkategóriában is, a „Stroke/eight” alapján
1953: Exkluzív és elegáns – A Mercedes-Benz 220 Coupé (W 187)
Születésnapok: Bruno Sacco és Paul Bracq

A Mercedes-Benz, a világ legrégebbi autógyártója 1886 óta újra és újra feltalálja az autót. Ennek során a márka folyamatosan új mércéket állít fel, miközben lépést tart a társadalmi változásokkal. A cég története ennek megfelelően gazdag eseményekben és történetekben. Íme egy rövid összefoglaló a történetének néhány fontos évfordulójáról és mérföldkövéről.

1913. szeptember 30. – 110 éve
A Daimler-Motoren-Gesellschaft megnyitotta a „Mercedes Palotát” Unter den Lindenben

Az autógyártók egyre inkább rendelkeztek saját kiskereskedelmi egységekkel
Ezek a cégek különösen erősen jelen voltak a fővárosban, Berlinben
Magas színvonalú bemutatóterem 15 Mercedes jármű számára
A 20. század fordulóján az autógyártók reprezentatív kirendeltségeket hoztak létre. Ugyanakkor a Német Birodalom gazdasági fellendülése megerősítette a berlini jelenlét tendenciáját. A Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) 1913. szeptember 30-án nyitotta meg a fényűzően berendezett „Mercedes-palotát” az Unter den Linden körúton. 15 Mercedes jármű számára volt hely, a bemutatótermek ablakai a körútra néztek. A kiskereskedelmi egység étteremmel és kulturális rendezvényekkel előrevetítette a vásárlói élmény marketing koncepcióját. A „Mercedes-palota” Berlin legmagasabb társaságának találkozási pontja lett. A Benz & Cie. már 1897-ben megnyitotta első ügynökségét Berlinben, értékesítési irodáját pedig 1901-ben.

1883. október 1. – 140 éve
A Benz & Co. Rheinische Gasmotoren-Fabrik megalapítása

Úttörő cég, amely előkészíti az utat az első autóhoz
Az álló kétütemű motorok sikere lehetővé tette a Benz Patent Motor Car megjelenését
Az első autók 1886-ban készültek
1883. október 1-jén Carl Benz Max Caspar Rose üzletemberrel és Friedrich Wilhelm Esslinger kereskedelmi ügynökkel közösen megalapította a Benz & Co. Rheinische Gasmotoren-Fabrikot, mint közkereseti társaságot Mannheimben. A gőzgép alternatívájaként sikeresen állítottak elő 0,74 kW (1 LE) és 8,8 kW (12 LE) közötti, álló „System Benz” kétütemű motorokat. Az élénk kereslet lehetővé tette Carl Benz számára, hogy megvalósítsa álmát egy benzinmotorral hajtott könnyű autóról. 1885-ben elkészült az első jármű, amelyben az alváz és a motor egyetlen egységet alkotott. A háromkerekű autó szabadalmát 1886. január 29-én adták át Carl Benznek. Ez volt a világ első autója.

1998. október 1. és 11. között – 25 évvel ezelőtt
A 220-as modellsorozat Mercedes-Benz S-osztályának bemutatása Párizsban

Irányadó az autógyártásban, 30 műszaki újítással és 340 szabadalommal
Nagyvonalú térérzet, agilis kezelhetőség, DISTRONIC és COMAND
1999-ben következett az S 600 új, tizenkét hengeres motorral
Az 1998. október 1. és 11. között a Párizsi Autószalonon bemutatott 220-as modellsorozat Mercedes-Benz S-osztálya lenyűgözött agilis, nem feltűnő vonalaival. A kisebb külső méretek és a kisebb súly ellenére ugyanazt a tágas teret nyújtotta, mint az előző 140-es modellsorozat. Az AIRMATIC légrugózás és az ADS adaptív lengéscsillapító rendszer hozzájárult a luxuslimuzin könnyű kezelhetőségéhez. 340 szabadalom 30 műszaki újítást eredményezett, ezek egy részét először sorozatgyártású autóban alkalmazták – pl. az opcionális DISTRONIC közelítésvezérlő rendszer. Az új „Cockpit Management and Data System” (COMAND) megkönnyítette a navigációs rendszer, az autórádió, a telefon, a CD-váltó és a TV-vevő működtetését. Az S-osztályból a 220-as modellsorozatból 484 697 darab készült 2005-ig.

1928. október 4-től 14-ig – 95 éve
A Mercedes-Benz Nürburg 460 premierje Párizsban

A márka első nyolchengeres autója, mint új zászlóshajó modell
Nevét a nürburgringi pálya North Loop-ján lebonyolított tesztvezetésekről kapta
Az első Ferdinand Porsche verziót egy évvel később leváltották
Nem sokkal a kihívásokkal teli nürburgringi versenypálya megnyitása után, 1927 júniusában a Mercedes-Benz 1928-ban bemutatta a Nürburg 460-at (W 08). A márka első nyolchengeres autója azért kapta a nevét, mert több mint 24 000 kilométeren keresztül alaposan tesztelték a versenyen. Északi hurok. 1928 júniusának elején Willy Walb, a tesztosztály vezetője pozitív értékelést adott az igazgatótanácsnak a motor teljesítményéről ezen a távon a Nürburgringen, amely akkoriban 28 kilométer volt. A Ferdinand Porsche által tervezett Nürburg 460-at a Párizsi Autószalonon mutatták be 1928. október 4. és 14. között. Soros nyolchengeres motorja 4,6 literes lökettérfogattal 59 kW (80 LE) teljesítményt adott. A Porsche utódja, Hans Nibel már az 1929-es modellévre átdolgozta az erős és kényelmes Nürburg 460-at. Ebből a zászlóshajó modellből 2893 példány készült 1933-ig.

1968. november 19. – 55 éve
A „Stroke/eight” Coupé premierje Hockenheimben

Az exkluzív kupé a felső középkategóriában
A 250 CE hathengeres motorja, a premier csúcsmodell 110 kW (150 LE) teljesítményt nyújtott.
A keret nélküli oldalablakok teljesen behúzhatók voltak
A Mercedes-Benz 1968-ban csúcsot állított fel felső középkategóriás kupéival. Ezek a limuzin modelleken alapultak, amelyek később a „Stroke/eight” becenevet kapták, azonos tengelytávúak voltak, és megegyeztek az A-vel. pillér. A szélvédő azonban ferdebb volt, a tető pedig 45 milliméterrel alacsonyabb volt. A keret nélküli oldalablakok elöl és hátul teljesen behúzhatók voltak. Az elegáns kétajtós modellek kizárólag hathengeres motorral voltak elérhetők; ezért a megfelelő szedánokhoz hasonlóan a W 114-es modellsorozathoz rendelték őket. A négyhengeres limuzinok a W 115 modellsorozatot kapták. A cég 1968. november 19-én a Hockenheimringen mutatta be a Coupé-t. Összesen 67 048 darabot gyártottak.

1953. december 23. – 70 éve
A termékpalettához csatlakozott a W 187 modellsorozat Mercedes-Benz 220 Coupéja

A 220-as modell exkluzív és elegáns változata
Készült „bizonyos prominens személyek többszöri kérésére”
A márka luxuskategóriás kupékínálatának kezdete
A Mercedes-Benz későbbi luxuskategóriás kupéinak korai előfutára lett az egyszeri. 1951 decemberében épült az új Mercedes-Benz 220 (W 187) alapján. Dr. Wilhelm Haspel, az igazgatótanács elnöke feleségének építtette meg az autót. A sorozatgyártást akkoriban nem vették számításba. 1953. szeptember közepén azonban Karl Wilfert fejlesztési vezető bemutatta az elegáns kétajtós modell kész tervrajzait. A kupét már 1953 decemberében árusították. Az értékesítési menedzsment által kiadott körlevél szerint ez „bizonyos prominens személyek ismételt kérésére” történt. A kupé műszakilag a 220 Cabriolet A-ra épült, kétüléssel és ívelt szélvédővel. Továbbfejlesztett M 180-as motorja volt, 63 kW (85 LE) teljesítménnyel. 20 850 DM kiskereskedelmi árával a W 187 modellsorozat legdrágább és legexkluzívabb modellje volt. 1955 júliusáig 85 példány készült.

Születésnapok
90 éve – Bruno Sacco, 1933. november 12. Az udine-i születésű olasz 1958-tól a Mercedes-Benznél dolgozott konstruktőrként és formatervezőként. A Mercedes-Benz stílusrészlegének vezetőjeként, később pedig főtervezőként hagyta nyomát a Mercedes-Benznél. A márka számos modellje 1999-ig. Egyik kedvenc járműve az S-osztály Coupé volt a 126-os modellsorozatból.
90 éve – Paul Bracq, 1933. december 13. A Bordeaux-ban született Bracq 1957-től az 1960-as évek végéig meghatározó befolyást gyakorolt a Mercedes-Benz autók tervezésére. Nevéhez szorosan fűződik a W 113 modellsorozat („Pagoda”) SL-je, valamint a W 114/115 modellsorozat 600-as (W 100) és a „Stroke/eight” modelljei.