Mercedes-Benz eCitan

Der neue eCitan von Mercedes-Benz The new eCitan from Mercedes-Benz

– a teljesen elektromos kisteherautó belvárosi szállításokhoz és szervizelésekhez

A Mercedes-Benz Vans újabb példát mutat a helyi CO2-kibocsátásmentes közlekedésre: a közepes és nagy furgonok szegmensének modellsorozatát követően hamarosan a kompakt furgonok osztályába tartozó járművek is megrendelhetők lesznek teljesen elektromos változatban. A kisteherautók szegmensében az eCitan Panel Vanként jelenik meg, kétféle hosszúsággal: a 4498 mm-es kompakt változattal és a 4922 mm-es hosszúsággal. Tourerként (kombinált energiafogyasztás: 19,16 kWh/100 km; kombinált CO2-kibocsátás: 0 g/km[1]) kereskedelmi személyszállításra, kezdetben “kompakt” változatban lesz elérhető, a hosszú változat pedig kicsit későbbi időpontban. Modelltől függően az üzemi hatótáv 280 és 284 kilométer1 között van a WLTP szerint. Ez megfelel azon kereskedelmi ügyfelek igényeinek, akik gyakran használják a kisteherautó modelleket futárként, transzferként és szállítójárműként városi területeken. A gyorstöltő állomásokon a 45 kWh-s akkumulátor 10-80 százalékos SoC-ról (töltési állapot)[2] 38 percen belül feltöltődik a telepített 80 kW-os egyenáramú töltővel[3]. Legnagyobb előnye: teherbírása és hasznos teherbírása összehasonlítható a hagyományos hajtású Citan modellekével. A kompakt furgonnál ez 2,9 köbméter és legfeljebb 544 kilogramm, a hosszú modellnél 3,7 köbméter és legfeljebb 722 kilogramm. A 90 kW-os eCitan ára körülbelül 36 000 eurótól kezdődik[4] a kisteherautós modell esetében.

Ezzel egy időben a hosszú tengelytávú Citan már értékesítési indulását ünnepli, és most egészíti ki a Mercedes-Benz Vans modellpalettáját a belvárosi kiszállítás és szervizforgalom számára. Panel Vanként indul. Tourer és Mixto később követik.

eCitan Panel Van: Rengeteg hely és könnyű berakodás
2021 szeptemberében a Mercedes-Benz Vans piacra dobta az új Citant, amely nagyon népszerű az ügyfelek körében. Most ezt követi a teljesen elektromos változat, az eCitan. A hagyományos hajtású kisteherautó minden előnyét kínálja, kompromisszumok nélkül. A kompakt külső méretek nagy térrel, valamint a nagy teherbírással a felhasználási lehetőségek széles skáláját nyitják meg a belvárosi elosztási, szerviz- és ingajárati műveletekben.

A szélesre nyíló tolóajtó és az alacsony, 57 centiméteres rakodóküszöbmagasság lehetővé teszi a kényelmes bejutást a belső térbe és a jármű könnyű berakodását. Mivel a tolóajtók különösen praktikusak szűk parkolóhelyeken, kérésre egy második is beszerezhető. A csomagtér hátulról is könnyen elérhető. A hátsó ajtó két része 90 fokban zárható, és akár 180 fokban oldalra is billenthető. Opcióként csomagtérajtó rendelhető. A vezetőfülke és a csomagtér közötti fix válaszfalon (ablak nélkül és ablak nélkül) mellett egy elforgatható válaszfal is rendelkezésre áll. Az első utasoldali hűtőrács 90 fokkal elfordítható, a vezetőüléshez forgatható és reteszelhető. Az első utasülés lehajtható. Ez sima felületet hoz létre a különösen hosszú tárgyak szállításához. A csomagtér hossza ekkor a kompakt változatnál 3,05 méter, a hosszú változatnál pedig 3,41 méter. Pótkocsi-csatlakozó is rendelkezésre áll.

eCitan Tourer: Kereskedelmi személyszállításhoz
A kereskedelmi áruszállításra optimalizált Panel Van-nal ellentétben az eCitan Tourer a helyi károsanyag-kibocsátásmentes személyszállítás specialistája. A Tourer már alapfelszereltségként rendelkezik egy hátsó ablakkal ellátott csomagtérajtóval és egy második tolóajtóval. Alternatív megoldásként hátsó ajtókkal is felszerelhető. A hátsó üléspad 1/3-2/3 arányban osztottan lehajtható. A számos tárolási lehetőség megkönnyíti az eCitan Tourer használatát a mindennapi életben. Opcióként az eCitan Tourer hátulján az első ülések háttámláiból asztalok hajthatók ki – hasznos lehet írófelületként a második sorban ülők számára, vagy falatozni. Ezekbe az asztalokba pohártartók is be vannak építve. További Tourer-specifikus opciók közé tartoznak az első ülések háttámláin alacsonyan elhelyezett fodros zsebek.

Az egyrészes csomagtérburkolat védi a Tourerben lévő rakományokat a napsütéstől és a kíváncsi tekintetektől. Három pozícióban rögzíthető, és szükség esetén a hátsó ülés mögött elhelyezhető. A csomagok és a rakomány elleni védelmet a poggyászháló biztosítja. Két pozícióba állítható az első ülések vagy a hátsó ülések mögé.

Két berendezéssor, vonzó MBUX csomag és erőteljes hajtásrendszer
Az eCitan Panel Van és Tourer a BASE és PRO felszereltségben kapható. A PRO sorozat vizuális frissítésekkel és még több funkcióval rendelkezik. Például az ajtókilincsek és a tolóajtósín burkolata a jármű színére festett. A belső tér és a csomagtér LED világítással rendelkezik. Alapfelszereltségként az eCitan PRO Mercedes-Benz audiorendszerrel, állítható magasságú vezetőüléssel, légkondicionálóval, kényelmi funkcióval ellátott elektromos első ablakokkal és műanyag padlóburkolattal a csomagtérben is megtalálható. Az opcionális belsőépítészeti csomag további kiváló minőségű funkciókat kínál, mint például a magasfényű fekete burkolat a műszerfalon, a króm burkolat a műszerfal szellőzőnyílásain és a hangszórókon, valamint a krómozott ajtókilincsek a belső térben.

Az opcionális MBUX (Mercedes-Benz User Experience) multimédiás rendszer intuitív kezelési koncepcióval rendelkezik a hét hüvelykes érintőképernyőn vagy a kormányon található érintőgombokon keresztül. Apple Car Play és Android Auto okostelefon-integrációt, kihangosító Bluetooth-kapcsolatot és digitális rádiót (DAB és DAB+) is kínál. A navigációval ellátott MBUX emellett gyors merevlemezes navigációt is tartalmaz, amely a “Hey Mercedes” Voice Assistantnek köszönhetően különösen kényelmesen használható. A többi infotainment funkció is vezérelhető a segítségével.

Az eCitan villanymotorjának csúcsteljesítménye 90 kW (122 LE). A 245 newtonméteres maximális nyomaték már induláskor is rendelkezésre áll. Ez különösen erőteljes gyorsítást tesz lehetővé állóindítástól kezdve. A lítium-ion akkumulátor a karosszéria aljában, a hátsó tengely előtt található, ahol az ütközés ellen is védett. 45 kWh hasznos kapacitást kínál. A nyolc akkumulátormodul tokcellákat használ.

Egy külső gerjesztésű szinkronmotor hajtja az eCitan első kerekeit. A motorról azt mondják, hogy szinkron, mert a forgórész az állórész mágneses mezejének frekvenciájával forog. A frekvencia a vezető sebességigényéhez igazodik a teljesítményelektronika vízhűtéses frekvenciaváltóiban. Az ügyfelek választhatnak a Comfort és ECO (hatótávra optimalizált) hajtásprogramok és három regenerációs fokozat (D- / D / D+) közül.

Munkahelyen, otthon vagy nyilvános töltőállomásokon az eCitan 11 kW vagy opcionálisan 22 kW váltakozó árammal (AC) tölthető a beépített töltőn keresztül. A teljes feltöltéshez szükséges idő a rendelkezésre álló infrastruktúrától és a jármű országspecifikus felszereltségétől függ. A Mercedes-Benz Wallbox használata sokkal gyorsabb töltést tesz lehetővé, mint a háztartási konnektorból.

És a dolgok még gyorsabbak lesznek az egyenáramú (DC) gyorstöltő állomásokon. A töltési állapottól (SoC) és a nagyfeszültségű akkumulátor hőmérsékletétől függően az eCitan maximum 80 kW teljesítménnyel töltődik a megfelelő töltési ponton. Ez azt jelenti, hogy 38 perc alatt 10-80 százalékos SoC-ra tölthető. A váltóáramú és egyenáramú töltéshez opcionálisan CCS (kombinált töltőrendszerek) csatlakozó is elérhető. Elöl található a Mercedes csillaga alatt.

Hőszivattyús klíma – gazdaságos és kényelmes
Akár épületekben, akár szárítógépekben, akár fordított funkcióként hűtőszekrényekben: a hőszivattyúk különösen energiatakarékos légkondicionálást tesznek lehetővé. Opcióként[5] az eCitan hőszivattyút is használ, hogy különösen energiahatékony legyen, csökkentse az energiaigényt, és az aktív hőszabályozás révén biztosítsa az energia nagy részét egy stabil járműtávhoz. A jármű akkumulátora csak a beépített hőszivattyú kompresszorát látja el, a jármű belsejének tényleges légkondicionálását nem veszi át.

Az intelligens hőkezelés azt is biztosítja, hogy a töltőállomáson történő töltés során csak az ott biztosított áramot használják fel a belépés előtti klímaszabályozásra. Ez az előre beépíthető klímaberendezés nemcsak a jármű akkumulátorát tartja az optimális működési tartományban, hanem az évszaknak megfelelő, komfortos belső hőmérsékletet is fenntart. Ez azt jelenti, hogy a belső hőmérsékletnek nem kell a kívánt szintre emelkednie menet közben, hanem csak tartani kell. A jármű akkumulátorának energiatartalma így főként a hajtásrendszer számára elérhető.

[1] A megadott értékek az (EU) 2017/1153 végrehajtási rendelet 2. cikkének 3. pontja szerint számított “WLTP CO2-értékek”. Az üzemanyag-fogyasztási adatokat ez alapján számították ki. Az energiafogyasztást és a hatótávolságot a 2017/1151/EU irányelv alapján határozták meg. A tartomány specifikációja az ötülésesre vonatkozik.

[2] Minimális töltési idő 10-80% optimális feltételek mellett egyenáramú töltőállomáson 400 V tápfeszültséggel, 300 A áramerősséggel; a töltési idő különböző tényezőktől függően változhat, mint például a környezeti hőmérséklet és az akkumulátor hőmérséklete, valamint további kiegészítő fogyasztók (például fűtés) használata esetén.

[3] Maximális töltési teljesítmény az egyenáramú töltőállomáson 400 V tápfeszültséggel, 300 A áramerősséggel; a maximális töltési teljesítmény számos tényezőtől függ, például a környezeti és az akkumulátor hőmérsékletétől, valamint az akkumulátor töltöttségi állapotától a töltés kezdetekor.

[4] Német nettó listaár, 19% ÁFA nélkül

[5] a légkondicionálással kapcsolatban