Mercedes-Benz Vision One-Eleven
A 70-es évek márka ikonjának progresszív értelmezése
- A tervezés és a technológia úttörője a legendás C 111 kísérleti járművek hagyományának
- Külső: a One-Bow dizájn sportos értelmezése high-tech referenciákkal
- Belső tér: a lounge-szerű hangulatot ötvözi a szupersportkocsi-minimalizmussal
- A YASA axiális fluxusú motor a nagy teljesítményű elektromos hajtás jövőjét jelzi
- Akkumulátor nagy teljesítményű folyadékhűtéses hengeres cellákkal
A Mercedes-Benz új sportautó-tanulmányt mutat be. A Vision One-Eleven a rendkívül dinamikus formanyelvet innovatív, teljesen elektromos hajtáslánc-technológiával ötvözi. A szuperautó sziluettet a jellegzetes Mercedes-Benz One-Bow dizájn ügyes kivitelezése jellemzi, amely a 21. századi stílus jelzője. Ennek a dizájnnak a fejlesztése aláhúzza a Mercedes-Benz márka pozícióját, amely az ICONIC LUXURY rövidítése. Technikai csúcsai közé tartozik a rendkívül erős és rendkívül hatékony axiális fluxusmotor, amelyet a YaSA villanymotor-specialista fejlesztett ki. A brit cég 2021 júliusa óta a Mercedes-Benz AG 100 százalékos leányvállalata.
A Mercedes-Benz Vision One-Eleven modellt az 1960-as és 70-es évek legendás C 111 kísérleti járművei ihlették, amelyeket a forradalmi Wankel és turbódízel motorok tesztelésére használtak. A polimer alapú karosszériatestek tesztelésének prototípusai is voltak. A rendkívül (aero)dinamikus középmotoros sportautók koruk formatervezési ikonjainak számítanak, nem utolsósorban jellegzetes sirályszárnyas ajtóik és szemet gyönyörködtető narancssárga-fekete fényezésük miatt.
„A Mercedes-Benznél nem az a célunk, hogy stílust készítsünk, hanem az ikonok létrehozása. Számomra ez jelenti a különbséget a mainstream design és a luxus között. Az olyan dizájn ikonok, mint a Type 300 SL és a C 111 – mindkettő sirályszárnyas ajtóval – a DNS-ünk részét képezik. Ezek a legendás járművek voltak a Mercedes-Benz Vision One-Eleven ikonikus dizájnjának fő inspirációi. Ez a szépség és a rendkívüli egység a jövő egyetlen víziójában. Teljesen elektromos látványautónk az akkoriban avantgárdnak számító C 111 mai interpretációja. A meglepetés elemét kivételesen letisztult, letisztult és egyben rendkívül izmos arányok adják. Ez az ikonikus tisztaság a belső térben is tükröződik. Az ugyanilyen érzéki, de minimalista formanyelv a Mercedes-Benz ICONIC LUXURY-ját jelenti.”
Gorden Wagener, a Mercedes-Benz Group AG tervezési igazgatója
„A Mercedes-Benz Vision One-Eleven a lélegzetelállító dizájnt az úttörő hajtáslánc-technológiával ötvözi. Történelmi névrokonához hasonlóan új utakat fedez fel a sportteljesítmény jövője felé. A kompakt és rendkívül hatékony hajtáslánc középpontjában az innovatív YASA axiális fluxusú high-tech villanymotor áll. Motorsporthoz hasonló teljesítményt kínál jóval kisebb csomagból. Ez teszi a YASA axiális fluxusmotort ideálissá a nagy teljesítményű elektromos járművekhez. A folyadékhűtéses hengercellás akkumulátorral és a Formula-1 ihlette cellás kémiával kombinálva a Mercedes-Benz Vision One-Eleven egy újabb bizonyíték az elektromos hajtás négyágú fejlesztési stratégiája által lefedett széles teljesítményspektrumra.”
Markus Schäfer, a Mercedes-Benz Group AG igazgatótanácsának tagja, technológiai vezérigazgató-helyettes
A külső – One-Bow dizájn a legsportosabb formában
A Mercedes-Benz Vision One-Eleven karosszériája a One-Bow dizájn ügyes kivitelezésén áll. Az alacsonyan dőlt elülső résztől az izmos hátsó részig sima ívben fut, amely rendkívül szoborszerű tapintással ruházza fel a mindössze 1170 mm magas jármű sziluettet. Ez tökéletesen harmonizál a réz-narancssárga alubeam fényezéssel. Összetéveszthetetlen hivatkozást ad a C 111 jellegzetes színére anélkül, hogy egy az egyben átvenné azt. A Mercedes-Benz Vision One-Eleven színe lényegesen erősebb, mint a C 111-é, és a fény hatására is változik. Nemcsak a minőség érzetét közvetíti, hanem egy bizonyos extravaganciát is.
Az oldalnézet további figyelemre méltó jellemzői közé tartoznak a süllyesztett sirályszárnyú ajtók és az oldalsó ablakok, amelyek kívülről átlátszatlanok, és pixeles mintával álcázzák. Még egy másik a nagy átmérőjű kerekek, amelyeket zökkenőmentesen helyeznek be a kerékívekbe a terjedelmes kiszélesedő szárnyak alatt. Ez megerősíti a kompromisszumok nélkül sportos és aerodinamikailag kifinomult vezetési gép benyomását. A kerékkialakítás erőteljesen strukturált elemeket tartalmaz, amelyek az elektromos motor tekercselését idézik – ez egyértelműen jelzi a Mercedes-Benz Vision One-Eleven alapját képező legkorszerűbb, teljesen elektromos hajtásláncot. Élénk kontrasztban állnak a jármű ikonikus, minimalista és sima felületi kialakításával, amely inkább egy szobrászati műalkotáshoz hasonlít. Ez a kontraszt jellemző az X-faktorokra, amelyeket a márka a formatervezési gondolkodásában alkalmaz, és a Vision One-Eleven jellegzetessége.
Egy másik szembetűnő kontraszt a nagyon alacsonyan dőlt elülső és hátsó szoknyákon keresztül, amelyek matt feketével vannak bevonva. A két mélyen hordott aerodinamikai elemet vizuálisan összekapcsolja két azonos színű pengeprofil, amelyek a küszöbök alatt futnak végig az oldalakon. Ezek a profilok kék háttérvilágítású piercingekkel rendelkeznek. A funkcionális aerodinamikai elemek egyben további dizájnreferenciaként szolgálnak a C 111-hez, amelyet a karosszéria alsó része feketére festett. A Mercedes-Benz Vision One-Eleven sötét „keelvonala” a jármű és az alatta lévő talaj közötti zökkenőmentes átmenet benyomását kelti, ami még erősebb, mint a C 111-é. Az autó formája összenőtt a útfelszín.
Az előlap dizájn – ikonikus high-tech megjelenés történelmi referenciával
A Mercedes-Benz Vision One-Eleven az elülső oldalról is erőteljesen idézi a C 111-et. A részletekben azonban vannak szembetűnő különbségek: Az egyik kiemelkedő példa a jellegzetes eleje, amely mindkét járműben alacsonyan fekvő téglalap alakú elem, jobbra és balra lekerekített végekkel. A C 111-en ez egy zárt, méhsejt szerkezetű műanyag elem, kerek ködlámpákkal szerelve. A Vision One-Eleven megfelelő része első pillantásra nagyon hasonlónak tűnik. Azonban közelebbről megvizsgálva kiderül, hogy high-tech funkció. A panel egy rugalmas külső kijelző 3D pixeles megjelenéssel. Digitalizált formában értelmezi a C 111 jellegzetes körlámpáit, és üzeneteket is közvetíthet a többi közlekedő felé.
A C 111-gyel ellentétben a Mercedes-Benz Vision One-Eleven U-alakú és erősen profilozott első kötényt visel. A karcsú, világos sáv felett az előd és a leszármazott is további hasonlóságokat mutat, leginkább a motorháztető fekete légbeömlőit.
A hátsó kialakítás – aerodinamikai jellemzők és digitális elemek
A Mercedes-Benz Vision One-Eleven hátsó részét szintén egy erőteljes profilú diffúzor uralja. A szélességben felette egy olyan kijelző húzódik, amely az elülső részének megfelelő alakját visszhangozza, és ugyanazt a pixeles szerkezetet tartalmazza a piros hátsó lámpákban. Az oldalsó pengeprofilokhoz hasonlóan hátul is láthatók a kék fényhatások. A kerekek belső felülete kör alakú világító elemekkel van ellátva.
A cikknek még nincs vége!
Lapozz a következő oldalakra!