Mercedes-EQ EQT
Új fejlesztésű kis furgon a mindennapi szabadidős tevékenységekhez
- Az új EQT pontszámok változatossággal és kiváló minőségű felszereléssel rendelkeznek
- A modern villanymotornak és a rugalmas töltési lehetőségeknek köszönhetően mindennapi használatra is alkalmas
A Mercedes-Benz Vans stratégiájában szilárdan rögzíti az elektromos mobilitásra vonatkozó vezetői törekvéseit, és szisztematikusan villamosítja az összes modellsorozatot. Ez egy sor ágazatspecifikus elektromos mobilitási megoldást foglal magában – a kisteherautók szegmensében is. Az EQT by Mercedes-EQ (kombinált energiafogyasztás (WLTP): 18,99 kWh/100 km; kombinált CO2-kibocsátás (WLTP): 0 g/km)[1] kisteherautóként egyesíti a variálhatóságot és a kiváló felszereltségi szintet A T-osztály – hagyományos hajtású testvérmodellje – a teljesen elektromos meghajtás előnyeivel.
A Mercedes-EQ új EQT-je a családok és a szabadidős tevékenységet folytató emberek számára vonzó belépést kínál a Mercedes márka teljesen elektromos világába. Az elektromos kisteherautó a közeljövőben rendelhető lesz. Az ára körülbelül 49 000 eurótól kezdődik[2] a 90 kW-os villanymotorral és szabványos hosszúsággal rendelkező EQT esetében. A központi csillaggal ellátott Black Panel hűtőrácsnak és a dinamikusan kialakított hűtőbordáknak köszönhetően az új EQT azonnal felismerhető a Mercedes-EQ család tagjaként. Az elektromos kisteherautó a kompakt külső méreteket bőséges térrel ötvözi. Ugyanakkor az akkumulátor védett, helytakarékos beépítésének köszönhetően az alvázba, kedvezően alacsony súlypont mellett szinte ugyanolyan variálhatóságot és funkcionalitást kínál a belső térben, mint a hagyományos hajtású T-osztály. Az EQT 4498 milliméter hosszú, 1859 milliméter széles és 1819 milliméter magas[3]. Idén egy hosszú tengelytávú változat következik.
A T-osztályhoz hasonlóan az új EQT is számos olyan előnnyel rendelkezik, amelyek megkönnyítik és kényelmessé teszik a családok és a szabadidős tevékenységet folytatók mindennapjait. Ezek közé tartozik az alacsony, mindössze 561 milliméteres küszöb, amely megkönnyíti a nehéz tárgyak berakását. A jármű mindkét oldalán lévő tolóajtók szélessége 614 milliméter, magassága pedig 1059 milliméter. Ez lehetővé teszi a kényelmes hozzáférést a hátsó részhez, és a rakodás rugalmasan három oldalról, köztük a csomagtérajtóról is elvégezhető. A hátsó ülésen három gyerekülés is elfér.
Élvonalbeli villanymotor
A piacra dobáskor 90 kW (122 LE) csúcsteljesítményű, 245 newtonméter maximális nyomatékú villanymotor áll rendelkezésre. A lítium-ion akkumulátor ütközésvédett helyen, az alvázban, a hátsó tengely előtt helyezkedik el, hasznos kapacitása pedig 45 kWh. Munkahelyen, otthon vagy nyilvános töltőállomásokon az EQT kényelmesen tölthető 22 kW-os váltakozó árammal (AC) a beépített töltő segítségével. A folyamat még gyorsabb az egyenáramú (DC) gyorstöltő állomásokon, az SoC-tól (State of Charge) és a nagyfeszültségű akkumulátor hőmérsékletétől függően. Az EQT 80 kW-os egyenáramú töltővel van felszerelve, ebben az esetben a töltési idő 38 perc 10–80 százalékos SoC mellett[4]. Az EQT elöl, a Mercedes csillaga alatt töltődik, ami praktikus és kényelmes, különösen városban, szűk parkolási helyzetekben. Az AC és DC töltéshez az EQT alapfelszereltségként CCS töltőaljzattal és CCS töltőkábellel rendelkezik.
Hőszivattyús klíma – gazdaságos és kényelmes
Akár épületekben, akár szárítógépekben, akár fordított funkciójú hűtőszekrényekben: a hőszivattyúk különösen energiatakarékos légkondicionálást tesznek lehetővé. Az EQT hőszivattyút is használ a különösen energiahatékonyság érdekében, hogy csökkentse a teljesítményigényt, és az aktív hőkezelés révén biztosítsa az energia nagy részét egy stabil járműtávhoz. A jármű akkumulátora csak a beépített hőszivattyú kompresszorát látja el, és nem felelős a jármű belsejének tényleges légkondicionálásáért.
Az intelligens hőkezelés azt is biztosítja, hogy a töltőállomáson történő töltés során csak az ott biztosított áramot használják fel a belépés előtti klímaszabályozásra. Ez a belépés előtti klímaberendezés nem csak az optimális működési tartományban tartja a jármű akkumulátorát, hanem az évszaknak megfelelő, komfortos belső hőmérsékletet is biztosít. Ez azt jelenti, hogy a belső hőmérsékletnek nem kell felkúsznia a kívánt szintre vezetés közben, hanem csak tartani kell. A jármű akkumulátorának energiatartalma ezért főként a hajtásrendszer számára elérhető.
Számos asszisztens rendszer és hét légzsák alapfelszereltség
A biztonság a Mercedes-Benz alapvető márkaértéke. Az EQT magas szintű biztonságát növeli stabil karosszéria-szerkezete energiaelnyelő terhelési pályákkal, valamint a vezetőtámogató rendszerek széles választéka. Számos helyzetben támogathatják a járművezetőket. Az elektromos kisteherautó az utasbiztonsági rendszerek terén is sokat kínál: középlégzsákja van, amely súlyos oldalsó ütközés esetén a vezető és az első utasülés között tud kioldódni. Összesen hét légzsák van alapfelszereltségben.
A vezetőtámogató rendszerek kalibrálásakor a fejlesztőcsapat különös hangsúlyt fektetett a lehető legharmonikusabb irányítási beavatkozásokra, amelyek eleinte alig észrevehetők a járművezetők számára. A vezetőt segítő rendszerek radarszenzorok és kamerák alapján figyelik a forgalmat és a környezetet. Ha szükséges, figyelmeztetést és támogatást tudnak nyújtani.[5]
A törvényileg előírt ABS és ESP® rendszereken kívül az EQT alapfelszereltsége a Mercedes-Benz segélyhívó rendszere. A törvényileg előírt e-segélyhívóhoz képest további funkciókat kínál. Például a kommunikáció nem az adott nemzeti nyelven történik, hanem azon a nyelven, amelyet a járművezetők beállítottak az infotainment rendszerben. Ez például külföldön vészhelyzet esetén hasznos. A Mercedes-Benz segélyhívó központja ezután értesíti a legközelebbi mentési koordinációs központot. Egyéb márkára jellemző tulajdonságok: A járműre szerelt kommunikációs modulon keresztüli adatátvitel mellett a balesettel kapcsolatos legfontosabb adatok SMS-ben is eljutnak a Mercedes-Benz segélyhívó központjába – ez további átviteli megbízhatóságot biztosít.
A fedélzeten alapfelszereltségként számos más vezetést segítő rendszer is megtalálható. Ezek tartalmazzák:
- Hill Start Assist: fenntartja a féknyomást, amikor a vezető lába a fékpedálról a gázpedálra mozog, amikor felfelé halad, megakadályozva a visszagurulást.
- Oldalszél-asszisztens: csökkentheti a széllökés hatásait azáltal, hogy segíti a vezetőt az első és a hátsó kerék fékezésével a széllel szemben.
- FIGYELMEZTETÉSSEGÉD: érzékeli, ha a vezetők egyre figyelmetlenebbé és álmosabbá válnak, és hangos és vizuális felszólítást ad a szünetre.
- Aktív fékasszisztens: segíthet elkerülni a keresztező járművekkel, valamint gyalogosokkal és kerékpárosokkal való hátulról történő ütközést és balesetet.
- Aktív sávtartó asszisztens: 70 km/h-tól aktív, és kényelmesen működik kormányzással fékezés helyett
- Holttér-asszisztens: radar segítségével figyeli a jármű oldalán lévő, a külső tükrök által nem fedő területeket, és hangos figyelmeztetést ad, valamint vizuális figyelmeztetést ad egy világító háromszög formájában a külső tükrökben.
- Speed Limit Assist: képes felismerni a sebességhatárokat egy kamera segítségével, és megjeleníti azokat a műszercsoportban. Képes és hangos figyelmeztetést is kiadhat, ha a jármű túllépi az észlelt sebességhatárt.
Az aktív biztonság további fokozása érdekében a Mercedes-Benz Vans az EQT-hez két további biztonsági rendszerrel kiegészített vezetési asszisztens csomagot kínál:
Active Distance Assist DISTRONIC[6]: automatikusan fenntartja a beállított sebességet és a távolságot az elöl haladó járműtől. Az aktuális sebesség egy gombnyomással átvehető. A rendszer a kamerától és a radarszenzoroktól származó információkat használja fel. A kívánt távolság négy különböző szintre állítható. Ha az elöl haladó forgalom leáll, a jármű automatikusan lefékezheti magát egészen megállásig. Ha három másodpercen belül újra megindul a forgalom, az EQT automatikusan elindul – egyébként egy gombnyomással vagy a gázpedál megnyomásával indítható. A DISTRONIC egyedi opcionális funkcióként is elérhető.
Active Steering Assist6: segít a vezetőknek a sáv közepén tartani az EQT-t – különösen hasznos az egyenes vagy enyhén kanyargós utakon történő monoton vezetésnél. A rendszer az észlelt sávjelzéseket használja.
A további kényelem és a parkolási biztonság érdekében a PARKTRONIC-kal és tolatókamerával felszerelt Aktív parkolásasszisztens opcionális felszerelésként elérhető. Az opcionális pótkocsi-csatlakozóval kombinálva az EQT pótkocsi-stabilizáló asszisztenssel is rendelkezik. Ha a járműszerelvény inogni kezd, a rendszer fékezési beavatkozásokat alkalmaz a jármű stabilizálása érdekében.
[1] A megadott értékek az (EU) 2017/1153 végrehajtási rendelet 2. cikkének 3. pontja szerint számított „WLTP CO2-értékek”. Az üzemanyag-fogyasztási adatokat ez alapján számították ki. Az energiafogyasztást és a hatótávolságot a 2017/1151/EU irányelv alapján határozták meg. A tartomány specifikációja az ötülésesre vonatkozik.
[2] Német listaár 19% ÁFA
[3] Tetősín nélkül
[4] Minimális töltési idő 10-80 % optimális feltételek mellett egy DC töltőállomáson 400 voltos tápellátással, 300 A áramerősséggel; a töltési idő különböző tényezőktől függően változhat, például a környezeti és az akkumulátor hőmérsékletétől, valamint attól, hogy vannak-e használatban további kiegészítő fogyasztók, pl. fűtés.
[5] A vezetőtámogató és biztonsági rendszerek segédeszközök, és nem mentesítik a vezetőt felelőssége alól.
[6] Egy későbbi időpontban érhető el.