Mi a közös egy amerikai fiatal Y generációsban és egy Boomerben?
A Toyota RAV4
Az eltérő generációk az eltérő élethelyzet, preferenciák, jövedelmi lehetőségek és nem ritkán különböző szemléletmód miatt jellemzően más várnak el, mást keresnek egy új autóban. Egy amerikai kutatás azonban rámutatott, hogy nem csak márkák tekintetében lehet azonos a különböző generációk választása, hanem meglepő módon olykor egy-egy modell esetében is. Az azonban egyértelműen kijelenthető, hogy a világ legnagyobb autógyártója és a világ legkelendőbb autómárkája, a Toyota egyaránt népszerű minden generációban. A tanulmány az okokat nem vizsgálta, így csak tippelni lehet, hogy ennek oka vajon a márka legendás megbízhatósága, az elmúlt évtizedben a Toyotákra jellemző trendszetter dizájn, netalán az az oka, hogy a Toyota neve immár több, mint negyed évszázada összeforrott a környezettudatossággal. Az is lehet, hogy minden generációnak más ok miatt esik a leggyakrabban a választása a világ leginnovatívabb autógyártójaként ismert Toyotára, arra elsőként mindenesetre kevesen tippeltek volna, hogy a generációk közti párbeszéd egyik egyértelmű közös nevezője egy autómárka lehet.
Talán a C-HR volt az első olyan Toyota modell, amely egyszerre tartolt a hipszterek és a nyugdíjasok körében, meglepő, futurisztikus, koncepcióautószerű formavilága kortalanul szólított meg fiatalt és időset egyaránt…elképesztő sikere talán még magát a Toyotát is meglepte – az elmúlt hat évben egyetlen generáció alatt több, mint másfél millió talált gazdára világszerte, ennek nagyjából a fele Európában, az új generáció pedig az első fotók alapján csak még tovább emeli majd a tétet.
Nemrégiben ugyanakkor amerikai piac elemzők megvizsgálták, hogy az egyes korosztályba tartozó autóvásárlók milyen modellek mellett döntöttek a legnagyobb számban. Az eredmények részben meglepőek, ugyanakkor vannak szabályszerűségek. A világ egyik legnagyobb online pénzügyi és gazdasági hírportálja, az Insider a több mint hetvenéves szakmai múltra visszatekintő piaci elemző szervezet, az S&P Global Mobility kutatásait felhasználva érdekes listát tett közzé: szerkesztőik összegezték, hogy az egyes korcsoportokba tartozó autóvásárlók milyen típusok mellett tették le a voksukat. Az elemzés a világ második legnagyobb újautó-piacának számító Egyesült Államokban (ahol tavaly 13,7 millió gépkocsit értékesítettek) érvényesülő tendenciákra világít rá, ugyanakkor felismerhetők bizonyos globális törvényszerűségek. A kedvenc modellek listáját tekintve vélhetően felfedezhetőek volnának markáns különbségek az amerikai és például a magyar vásárlók között, a mindenek felett preferált márka azonban közös: a Toyota épp úgy a vásárlók kedvence világszinten, mint Magyarországon.
Az amerikai piacot elemző tanulményban feltűnő, hogy a 25 év felettiek kedvenceit felsoroó bevásárlólistán kizárólag szabadidőjárművek, illetve pickupok szerepeltek. Utóbbiak az USA-ban nem igényelnek magyarázatot, ami viszont az előbbiek népszerűségét illeti, az nem összekeverendő az SUV-ok megállíthatatlanul terjedő globális divatjával. Észak-Amerikában évtizedekkel régebbre visszanyúló hagyománya van a crossovereknek, így azok ott nem progresszív, hanem épp ellenkezőleg: biztonsági választásnak számítanak.
Ennél sokkal érdekesebb, hogy a friss jogosítvánnyal első autójukat megvásárló 19-24 évesek Amerikában legnagyobb számban egy elvileg konzervatívnak számító karosszériatípus: a szedán mellett döntöttek. Ennek az a többször emlegetett jelenség lehet a magyarázata, hogy a fiatalok meglepő módon nem érzelmi, hanem pragmatikus szempontok mentén közelítenek az autóvásárláshoz. Ez bizonyos piacokon, például Japánban komoly értékesítési válságot is okoz: a fiatalok már nem tekintenek úgy a gépkocsira, mint a felnőtté válás jelképére, birtoklás helyett csupán használni akarják az autót – erre egyébiránt a jövőképében magát már nem a világ legnagyobb autógyártójaként, hanem a világ elsőszámú mobilitási szolgáltatójaként definiáló Toyota is számos országban kínál változatos megoldásokat, ezek zászlóshajója, a Kinto pedig hamarosan Magyarországra is megérkezik.
No de, nézzük melyek voltak az amerikaiak kedvencei korosztályonként, nem csupán az adott korcsoport első számú választását, hanem egy kibővített dobogós listát szemezgetve. Érdemes megfigyelni, hogy mindössze két márka van, amelynek típusai így vagy úgy, de az összes demográfiai sávban helyet követelnek maguknak, ezek egyike pedig a világszinten és hazákban is abszolút első, és nem mellesleg a világ legnépszerűb autóját (Corolla), a világ legkelendőbb SUV-ját (RAV4) a világ elsőszámú felső-középkategóriás szedánját (Camry), a világ kedvenc kisautóját (Yaris) és a világ második legkelendőbb pickupját (Hilux) is jegyző Toyota, amely egyébként a világ TOP10 legnagyobb darabszámban értékesített autójából négyet gyárt.
Z generáció (születési évek: 1999-2004)
Kedvenc: Toyota Camry
Egyéb kedvelt modellek: Toyota RAV4, Toyota Corolla, Honda Civic, Chevrolet Silverado
Fiatal Y generáció (születési évek: 1989-1998)
Kedvenc: Toyota RAV4
Egyéb kedvelt modellek: Chevrolet Silverado, Ford F-sorozat,Jeep Grand Cherokee, Ram pick-up
Y generáció (születési évek: 1979-1988)
Kedvenc: Chevrolet Silverado
Egyéb kedvelt modellek: Ford F-sorozat, Tesla Model Y, Ram pickup, Toyota RAV4
X generáció (születési évek: 1969-1978)
Kedvenc: Chevrolet Silverado
Egyéb kedvelt modellek: Ford F-sorozat, Ram pickup, Toyota RAV4, Tesla Model Y
Fiatal boomerek (születési évek: 1959-1968)
Kedvenc: Ford F-150
Egyéb kedvelt modellek: Chevrolet Silverado, Toyota RAV4, Ram pickup, Honda CR-V
Boomerek (születési évek: 1949-1958)
Kedvenc: Toyota RAV4
Egyéb kedvelt modellek: Honda CR-V, Ford F-sorozat, Chevrolet Silverado pickup, Chevrolet Equinox
Veteránok (születési évek: 1948 vagy korábban)
Kedvenc: Chevrolet Equinox
Egyéb kedvelt modllek: Honda CR-V, Toyota RAV4, Ford F-sorozat, Chevrolet Silverado