Michael Lohscheller: „2022-ig húsz új exportpiacra lépünk be”
Az Opel elnök-vezérigazgatója, Michael Lohscheller beszél az autógyártó helyzetéről a járványidőszakban, elektromos stratégiájáról, új modell tervekről és a rüsselsheimi gyárról.
Lohscheller úr, félévnyi járványidőszak van mögöttünk. Hogy megy az Opelnek?
Remekül van az Opel! Természetesen mi is megsínylettük a koronavírus-válság következményeit. Mégis nyereségesek maradtunk. Kereken 110 millió eurós működési nyereséggel zártuk az első félévet, miközben egyes versenytársaink milliárdos veszteséget könyveltek el. Nekem mégis az a legfontosabb, hogy átfogó biztonsági és higiéniai intézkedésekkel sikerült megvédeni dolgozóinkat, kereskedőinket és ügyfeleinket. Valamennyi alkalmazottunk és partnerünk egészsége ugyanis elsődleges prioritás nálunk.
És hogy áll a PSA anyakonszern?
Meg lehet nézni a teljes PSA csoport eredményeit is, örülök, hogy egy robusztus konszern része vagyunk. A működési nyereség 3,7 százalékos – az elmúlt száz év legnagyobb gazdasági krízise közepette.
A harmadik csoport a kereskedők. Udvaraikon rengeteg autó áll. Ősszel kitör a nagy árengedmény-háború?
Nem ezt veszem alapul. Készleteink alacsony szintűek, és jelentősen emelkedik a megrendelés-állomány. Emellett a PACE! vállalati stratégiánk egyik fontos célja az árképzés erősítése.
A PSA vezérigazgatója, Tavares úr, idei évben 25 százalékos visszaeséssel számol, sőt Oroszországban 30 százalékkal. Ragaszkodnak a visszatéréshez erre a nehéz piacra?
Magától értetődően! Stratégiánk hosszú távú, és meggyőződésem, hogy a jövőben megint növekszik az orosz piac. Az Opelnek nagy hagyománya van Oroszországban, a piac jó fogadta a Grandland X, a Zafira Life és a Vivaro modelleket. Persze profitálunk a PSA csoport kalugai üzeméből is. Oroszország összességében fontos pillére az exportoffenzívánknak. Az Opel globális lesz! 2022-ig több, mint húsz új exportpiacra lépünk be.
Már az elmúlt év végén is jó eredményekkel zárt az Opel. Megkockáztatna egy prognózist 2020 egészére?
Tőzsdén jegyzett konszern részeként természetesen nem nyilatkozhatunk részletesen. Első félévi jó eredményeink azonban megmutatják, hogy képesek vagyunk nehéz időkben is gazdaságilag sikeresen dolgozni. Világos azonban az is, hogy sok kihívást tartogat az aktuális helyzet. A vírus még mindig jelen van, továbbra is nagyon koncentráltnak kell maradnunk. Sok területen hatékonyabbá kell válnunk, javítanunk kell költségstruktúránkat.
Corsa-e, Mokka-e, Zafira-e – halad a márka villamosítása. Tekintettel a feszült gazdasági helyzetre, nem nézi kritikusabban a beruházásokat ebben a technológiában?
Semmiképp! A jövő elektromos, és mi fel is gyorsítjuk villamosítási offenzívánkat. Már jövőre kijön a tisztán elektromos Movano, 2021-re villamosítjuk teljes könnyű haszonjármű portfóliónkat. Tartjuk a tempót a személyautókkal is, a Corsa-e, a Grandland X hibrid, illetve a Zafira-e Life után jövőre az új Mokka rögtön kezdettől megjelenik elektromos hajtással is a piacon. Megígértük, hogy elektromos lesz az Opel, és be is tartjuk. 2024-ig valamennyi modellünk elérhető lesz elektromos változatban is. Ezáltal vezető szerephez jutunk a CO2 ügyében. Be akarjuk tartani és betartjuk – a vírus ellenére – a szigorú CO2-célokat. Ez erkölcsi kötelességünk.
A Zafira-e és a Vivaro-e milyen piaci részesedésével számol a típuson belül?
Ezt persze a vevők döntik el. Flexibilisek vagyunk a konszern multienergiájú platformjaival; elektromos modelljeink ugyanazon a futószalagon készülnek, mint a benzinesek és a dízelek. Állandóan nő az elektromosok részaránya. Egy példa, hogy milyen remekül bejönnek a mieink: Németországban jelenleg a Corsa minden harmadik magánvásárlója ilyet vesz. Az elektromobilitást kihoztuk piaci réséből, és hozzáférhetővé tesszük a társadalom nagy részének.
A PSA és a Fiat-Chrysler fúziója új helyzetet teremt az Opelnek. Milyen szerepet játszik a márka a jövőben?
Az Opelnek nagy esély a fúzió. Mi leszünk a német márka egy globális, még nagyobb és ezáltal erősebb konszernben. Nyereséges vállalatként már ma is nagyon jól állunk, magabiztosan tekinthetünk előre.
Üzemi területeket akarnak eladni, talán az Opel központját is, itt, Rüsselsheimben. Miért ez a kiárusítás?
Fontos, hogy egyelőre nincsenek döntések, először át kell beszélni a témát a várossal és társadalmi partnereinkkel. Jó megoldásokat akarunk találni, amelyek tartósan előnyösek rüsselsheimi törzshelyünknek. Ugyanis Rüsselsheim az otthonunk, és az is marad. Az viszont igaz, hogy nagy potenciál van a terület optimalizálásában, különösen Rüsselsheimben. Három éve még nagyobb volt az üzemterületünk, mint Monaco nagyhercegsége. Folyamatok tökéletesítésével és utak rövidítésével az utóbbi években valamennyi telephelyünkön jelentősen javítottuk a hatékonyságot. Célunk a területek tömörítése, a nem szükségesek elengedése. Jelenleg elemezzük a lehetőségeket.
Térjünk vissza a modellekre: a márka lokomotívjának mondja az új Mokkát. Lesznek továbbiak?
A Mokka következő generációja világosan és bátran mutatja meg, hogy milyenek lesznek az évtized új Opeljei: letisztultak, precízek, a lényegre redukáltak. Ez nemcsak a küllemre érvényes, hanem az enteriőrre is. Ezt a dizájnpéldát nemsokára további attraktív modell követi. Meg fog lepődni!
Valami sportosra gondol, vagy inkább crossoverre?
Igen, pontosan: sportos, erős, innovatív, hatékony, variálható, elektromos és mindehhez modern, szimpatikus. Jól hangzik, ugye? Unalmas lenne, ha ma minden titkunkat megszellőztetnénk. Lépésről lépésre haladunk. Egyelőre az új Mokkára koncentrálunk. Ez aztán abszolút klasszis!
Megint bejön a Manta név, igaz?
Ismétlem, sok minden gondolható és megvalósítható, nagyra becsülöm élénk érdeklődését az Opel jövőbeli modelljei iránt. Tudja, minek örülnék igazán? Ha új márkaikonná válna az új Mokka, és világszerte olyan ismert lenne a neve, mint a GT vagy akár a Manta.
Számos kiállítás vált a COVID-19 áldozatává, köztük olyan költséges részvétellel is, mint Genfé. Szükség van még klasszikus autószalonokra?
Mindig egyedileg vizsgáljuk meg, kifizetődik-e egy ilyen kiadás. Ez attól is függ, hogy van-e bemutatni való új modellünk egy kiállítás időpontjában. A kiállítás formátuma is mérvadó abban, hogy érdemes-e részt venni. Már tavaly, az lAA után, világossá tettem, hogy meg kell változtatni a koncepciókat. Ma már nem működnek a csillogó-villogó lóerő-parádék. Kevesebb lila köd kell, és több interakció a közönséggel. És természetesen az, hogy el tudják adni termékeiket a gyártók a kiállításon, csak így éri meg. Brüsszel évek óta mutatja meg, hogy megy ez.
A beszélgetést Stefan Miete vezette