Micsoda hetven év

Szeptember 3-án volt 70 éve, hogy Ingolstadtban megkezdődött az autógyártás. A bajor város ma az Audi központja, ám a négy karikához valamikor motorkerékpárgyártás is kapcsolódott.

Nézzük csak az „Audi Ingolstadtban” című gyári kiállításon készült fotót. Az 1954-es Auto Union Type F91 mellett egy 1955-ös, majd jobb szélen egy 1953-as DKW motorkerékpár látható: a 350 RM, valamint a 250 RM versenyváltozata.

Hogy került a csizma az asztalra, vagyis motorkerékpár az Audi Ingolstadtban kiállításra?

A történet 1932-re nyúlik vissza, amikor létre jött az Audi, a DKW, a Horch és a Wanderer márkákat tömörítő Auto Union AG. Az említett márkaneveket egyaránt megtartották, de az autók hűtőrácsán ott tündökölt a négykarikás embléma. A konszernen belül a négy márka más-más, speciális piaci szegmenshez kapcsolódott: DKW – motorkerékpárok és kisautók; Wanderer – középkategóriájú személyautók; Audi – a felső középkategória modelljei; Horch – a felsőkategória luxusautói. A fiatal vállalat ismertségének növelését célozva 1934-ben az autósport királykategóriájába, a Grand Prix futamok világába is belépett, s az elkövetkező évek során az Auto Union „Ezüstnyilai“ számos győzelmet, bajnoki címet és világrekordot hódítottak el a nemzetközi versenypályákon.

A második világháború után, a szovjet megszállási övezetben fekvő Auto Union AG gyárait 1945-ben kisajátították, a berendezéseket leszerelték, a vállalatot pedig 1948-ban törölték a chemnitzi cégnyilvántartásból. Az Auto Union vezetésének számos tagja még a háború végén Bajorországba távozott, ahol 1945 végén a régi helyőrségi városban, Ingolstadtban először egy Auto Union alkatrészeket forgalmazó lerakatot alapítottak. Ebből született meg 1949 szeptember 3-án az Auto Union GmbH formájában az új társaság, amely végül tovább örökítette a négykarikás járművek tradícióit.

E négy karika jegyében eleinte a DKW bevált kétütemű motoros modelljei készültek, ezek az egyszerű felépítésű, robusztus és megbízható autók és motorkerékpárok illettek legjobban a háború utáni, nélkülözésekkel teli esztendők igényeihez. Az 1949 tavaszán rendezett Hannoveri Exportvásáron a DKW F 89 L kisáruszállító és a DKW RT 125 W motorkerékpárral jelentek meg, amelyek tulajdonképpen megalapozták az ingolstadti autógyártást.

audi_70_2_m.jpg

A második fotónkon az 1965-től gyártott Audi 72 egy példánya látható, ami le sem tagadhatná, hogy rokonságban áll a fehér tetejű, zöld DKW F 102-vel. De hát egy családból érkeztek mindketten.

dkw_f_102_m.jpg

Nem sokkal később, 1969-ben a Volkswagenwerk AG szervezésében egyesült az Auto Union GmbH és a neckarsulmi NSU Motorenwerke AG. Az Audi és az NSU a legkülönfélébb motorokat és hajtásrendszereket felvonultató, széles modellpalettája nyomán 1971-ben új reklámszlogen született, amely egyfajta küldetésfilozófiaként a mai napig kíséri a márkát: „A haladás technikája“.

Ennek szellemében mutatkozott be 1972-ben az Audi 80 első generációja, amely számos műszaki újdonságával tűnt ki vetélytársai közül. Az első nemzedék modelljeiből összesen több mint egymillió darab készült.