Miért váltaná az Ogre a Bubit?

Nem titok: hiába van egyre több Bubi és hozzá tartozó állomás a főváros utcáin, a közbringa használata az elmúlt két év alatt is drasztikusan csökkent. Mi a 40-50 százalékos visszaesés oka?Hova vándoroltak a Bubi felhasználók? A megoldás egyszerű: a Bubi a múlt – az ogre&co (és a hozzá hasonló szolgáltatásoké pedig) a jövő ígérete.

A Bubi nehézkes kerékpárja és nehézkes regisztrációja helyett trendi kinézet és gyors csatlakozás – legalábbis ezt ígérik az egyre szaporodó elektromos roller, robogószolgáltatók. Az érintett fiatalok pedig pontosan tudják, mi a jó nekik, és az előfizetéseikkel szavaznak is. Nyugodtan mondhatjuk, hogy nem a flotta kis mérete, vagy az ismertség hiánya okozza a Bubi hanyatlását, hanem az azonos elven működő, ám sokkal izgalmasabb megoldások térnyerése. Az egyik a múlt, a másik a jövő.

Van néhány dolog, amiben minden „zöld”, azaz elektromos meghajtású szolgáltató ugyanazt ígéri:

  • A forgalmi dugó „legyőzhető” – amíg az teherszállító tankhajó autókkal napközben csak araszolni lehet a fővárosban, addig az elektromos gyorsnaszádokkal bárhova el lehet cikázni.
  • Nem kell aggódni a parkolás miatt. Amíg a belvárosban autóval sokszor körülményes parkolóhelyet találni, addig az elektromos közlekedési eszközökkel ez nem okoz gondot.
  • Nem kell törődni a bérelt eszközök karbantartásával. Ezt a terhet teljes egészében átveszik az eszközök szolgáltatói.
  • Zöld és környezetkímélő. Nem szennyezi a főváros levegőjét, élhetőbbé teszi a város mindennapjait.

Gyorsan össze lehet szedni, hogy miben maradt le a Bubi például a most elindult ogre&co-tól – ami már az elindulása első hetében közel 1200 új előfizetőt szerzett:

Kategória Bubi Ogre mobil
Kinézet So very 1980. Nehéz, nem túl esztétikus, jelentős erőfeszítéssel tekerhető a tömör gumik és nehéz váz miatt. Fiatalos, a legújabb trendeket követi.
Regisztráció Személyesen kell bemenni regisztrálni és aláírni a BKK-ügyfélközpontban (ha lejár a bérlet akkor is). Ez pedig sorban állással jár, ami a fiatalok számára elrettentő erővel bír. Egy mobil és internetkapcsolat kell hozzá, meg persze jogosítvány és a 18. betöltött év.
Deposit 25 000 forintot terhel a nem bérletes felhasználó kártyáján a rendszer, amit csak akkor old fel, ha visszaadja a biciklit. A bérlések elején 900 Forint értékben kreditet vásárol a felhasználó, ami teljes egészében leutazható, A nap végén pedig megtörténik az elszámolás: ha többet utazik, akkor a maradékot kell kifizetni, ha maradt, az később felhasználható.
Support Ha gondunk van, a telefonos BKK-ügyfélszolgálat kapcsolására néha sokat kell várni (nincs külön Bubi-forródrót). Telefonos ügyfélszolgálat mellett a közösségi médiában is aktívan tartja a kapcsolatot az ügyfelekkel
Lefedettség Közel 100 állomás és 1200 kerékpárhely, de a belső kerületek Nagykörúton kívüli részein, elsősorban a VIII. és IX. kerületben még így is kevés dokkolót találunk. De ugyanígy a belvárostól még bringázható távolságra eső, sűrűn lakott angyalföldi, zuglói, óbudai és kelenföldi lakosok is Bubi nélkül maradtak. Az ogre&co szolgáltatása jelenleg még csak a főváros belső kerületeit fedi le.
Árak 18 900 forintos éves bérlet promóciós áron megvehető 12 000 Ft-ért, és az éves BKK-bérlet mellé is 50% kedvezmény jár. Az ogre&co vegyes „modellt” alkalmaz: a kombinált viteldíj a használati percekből és a megtett kilométerből áll.

Mit várhatunk a tendenciák alapján?

A Bubi népszerűsége továbbra is csökkeni fog, helyét pedig átveszik a sokkal innovatívabb és izgalmasabb járműveket és közlekedési megoldásokat kínáló szolgáltatók. Budapest még mindig „alulfejlett”, azaz számos ilyen jellegű szolgáltatás elindulása prognosztizálható még az elkövetkező években – legalábbis a nemzetközi trendek alapján.2017 és 2018 között 39 db új robogómegosztó szolgáltatás indult, 2018 őszén összesen már 85 db ilyen szolgáltatás üzemelt a világon. Ebben az időszakban 25 ezer új robogót helyeztek üzembe a szolgáltatók. Ebben az időszakban a lengyel és a spanyol piac nőtt a leginkább (1151% és 498% növekedés). Világszerte közel 2 millió regisztrált felhasználó van az ilyen típusú közösségi közlekedési rendszerekben. Kifejezetten európai központú szolgáltatás: az ilyen jellegű szolgáltatások 84%-a az EU-ban van.