Mikor cseréljük le a téli abroncsot?
Április eleje igazi áprilisi időt hozott: annyira szeszélyes volt, amennyire csak lehetett. Zuhogott az eső, kaptunk hajnali havat, éjszaka fagyott is, aztán ezeket melegfront követte.
A melegfront azonban nem azt jelenti, hogy nem kell tartani a hirtelen időjárásváltozástól. Ezért – biztos, ami biztos – április második feléig ne cseréljük le a téli gumiabroncsot!
A változékony időjárás oka, hogy tavasz közepén a Kárpát-medence fölött erősödő légáramlással gyakran vonulnak át időjárási frontok, amelyek rövid idő alatt nagy változásokat okoznak a légkör állapotában (hőmérséklet, légnyomás, szél, nedvesség, felhőzet).
A sarkkör mentén még jól tesped a hideg, míg a mediterrán vidéken az egyre magasabban járó nap hatására erősen melegszik a levegő. A Kárpát-medence – földrajzi elhelyezkedéséből adódóan – e két légtömeg határán, ütközőzónájában fekszik, ahol a sarkvidéki hideg és a mediterrán meleg légtömegek felváltva, gyors egymásutánban áramlanak térségünkbe. A melegfrontokat átmeneti jelentős melegedés követi, akár nyárias melegek is előfordulhatnak. A hidegfrontok pedig akár telet idéző lehűléssel is járhatnak.
A nyári abroncsok napi 7 fok feletti középhőmérséklettől kezdve nyújtanak biztosabb tapadást a téli gumiknál.
A törvény a gumikon lévő barázdák minimális mélységét 1,6 milliméterben határozza meg, vagyis ez alatti érték esetén az autóval nem közlekedhetünk. Ugyanakkor már 2-2,5 milliméteres mélységnél is köteles a jármű vezetője szem előtt tartani a gumik elhasználódottságát, és ennek megfelelően vezetni az autót. A szakértők szerint, ha valóban biztonságosan szeretnénk vezetni, akkor érdemes ragaszkodni a bordák legalább 3 milliméteres mélységhez: az ennél alacsonyabb csatornamélységnél már érdemesebb egy új garnitúrát beszerezni.
Fontos számolni az általános anyagfáradással is: ha a gumik szemre még jó állapotban vannak, vagy csak nagyon keveset futottak, esetleg a garázsban pihentek, de 6 évnél idősebbek, akkor már nem érdemes felszerelni őket. Az abroncs korának meghatározásában segíthet az oldalukon lévő, úgynevezett DOT szám, melynek első két számjegye a gyártási hetet, a második kettő pedig a gyártási évet jelöli.