Mikor, miért és hogyan cseréljünk téli abroncsokra?
A hideg idő beköszöntével a téli gumi szezon is megérkezik. De miért is van szükség téli gumikra? Kötelező lecserélni a nyári gumikat? És mikortól szokták ajánlani a szakértők? Tarts velünk, és minden fontos részletre fény derül!
A téli gumi jobb, vagy a négyévszakos gumi?
Kezdjük azzal, hogy Magyarországon télen nem kötelező téli gumira váltani. Így lehetőség van a négyévszakos gumik használatára, sőt még a nyári gumi is fenn maradhat. Ez azonban közel sem jelenti, hogy mindegy lenne, hogy milyen abroncs van a felnin… Nézzük, mire számíthatunk, ha az alábbi gumiabroncsokkal autózunk télen:
Nyári gumik
A nyári gumikat melegebb időkre és utakra tervezték. Ez az anyaghasználatukban és a futófelületükben is tetten érhető. A téli hideg hőmérsékletben a nyári gumi túl kemény lesz, így nem biztosít elegendő tapadást, és a futófelület szintén bajban lesz a hóval és latyakkal. Ez azt jelenti, hogy télen bizony balesetveszélyes tud lenni a nyári gumi, főleg a nagy hidegekben és a hóban, fagyban. Tehát javasoljuk, hogy évszaknak megfelelő gumival közlekedj!
Na de, akkor mire valók a négyévszakos abroncsok?
Négyévszakos gumik
Mondjuk ki, a négyévszakos gumikat a spórolás szelleme ihlette. Mivel Közép-Európában azért nem szokott Szibériát idéző hideg lenni, és nyáron sincs folyton negyven fok (még), ezért lehet olyan abroncsokat készíteni, amelyek minden évszakban megfelelően működnek.
Azonban ahogy a szakértők szokták mondogatni, hogy a kombinált szerszámok nem a legjobb célszerszámok, itt is érződik a dolog kompromisszumossága. Bár egy négyévszakos gumi sokkal jobban muzsikál a nyári gumiknál, a nagy hideg, illetve a gyors kanyarok és fékezések során nem jelent életbiztosítást. Arról nem is beszélve, hogy mivel folyton fenn van, nem csak télen vagy nyáron, így hamarabb kopik, amortizálódik. Ezen túl többet is fogyaszt vele az autó, mint egy téli gumival. Szóval a gumis munkabérén kívül igazából nem sokat spóroltunk, cserébe mind télen, mind nyáron veszítettünk a komfortérzetünkből.
Téli gumik
A téli gumik összetétele és futófelülete, bordázottsága a hideg időre és a téli csapadékokra lett optimalizálva. A gumi magas szilikatartalma miatt kellően lágy, így a kemény mínuszokban is jól tapad, és a mélyebb, barázdáknak köszönhetően fékezésnél és kanyarodásnál is biztonságosabb. Az alacsonyabb fogyasztás szintén mellette szól. Egy szó mint száz: a télre bizony téli gumi való! A téli gumi csere emellett a biztonságérzetünkhöz is hozzáad. Nem mindegy, hogy amikor a családdal megyünk nagyszülőkhöz Karácsonykor, nyugodtan rá mersz-e lépni a fékre, vagy sem…
Téli gumi csere: mikor és hogyan?
A téli gumi csere ideális időpontja
Az ökölszabály az, hogy akkor kell gumit cserélni, amikor a napi középhőmérséklet 7°C körülire süllyed. Ez természetesen egy közelítőleges érték. Az időjárást nem érdekli, hogy milyen gumi van az autónkon, újabban sokszor már az sem, milyen hónap van. Ezzel együtt általában novemberben, december elején jön el az ideje a gumicserének.
Fontos szempont még, hogy mennyire korán vagy későn használjuk az autót. Mert ha reggel kilenckor megyünk, és hatkor jövünk, messze nem lesz még olyan hideg, mintha a háromnegyed hatos reggeli műszakot kell elérni.
Mire figyelj oda téli gumi cserénél?
Az első fontos dolog, hogy időben foglalj időpontot gumishoz. Bár a hőmérséklethez kell igazodni, ha megvárod, mire pont kellene, lehet, hogy várólista lesz a gumisnál. Így érdemes inkább kicsit előbb, mint később kereket cserélni. Ha bizonytalan vagy, kérdezd meg a gumist, szerinte hogy lenne a legjobb!
Azt szintén érdemes folyton figyelned, hogy hány szezon van még a téli gumiszettben. Itt a futott kilométerből és a barázdamélységből tudsz kiindulni. Ez igazából azért fontos csak, hogy előre számolj az új gumik költségével. Ugyanis ha nem kalkulálsz vele, és meglepődsz rajta, hogy kéne új, nagy a kísértés, hogy told még egy évet. Ezzel viszont nemcsak a biztonságodat kockáztatod, hanem külföldön, például Ausztriában akár meg is büntethetnek, ha nem elég mélyek a barázdák.
A gumik centírozását szintén érdemes ellenőrizni, hogy a kerekek megfelelően legyenek kiegyensúlyozva. A legtöbb gumis rá szokott nézni magától is, de azért nem árt, ha külön is megkéred rá.
schiller.hu