Min Sung Won: „A rácalmási gyár a világ egyik legmodernebb abroncsgyára”
A Magyar Gumiabroncs Szövetség (Hungarian Tire Association – HTA) 2011-ben alakult meg hét magyarországi gyártókapacitással, illetve képviselettel rendelkező nemzetközi gumiabroncsgyártó vállalat részvételével. Sorozatunk első részeként a Szövetség elnökével készült interjút olvashatták: https://hta.org.hu/megkerulhetetlen-tenyezove-kivanunk-valni/
Ezúttal Min Sung Won, a Hankook Tire Budapest Kft. ügyvezető igazgatója válaszolt kérdéseinkre. A szakember szerint a mai abroncsok jóval hatékonyabbak, takarékosabbak és biztonságosabbak az elődeiknél, és ha minden a tervek szerint alakul, 2030-ra az alapanyagaik 80%-a fenntartható forrásból származik majd. Emellett a rácalmási gyár szerepéről, a SUV-ok jelentette kihívásokról és a négyévszakos abroncsokról is beszélgettünk.
- Az abroncsgyártók évről-évre újabb típusokkal jelennek meg a piacon, és a szakemberek szerint is egyre jobbak az abroncsok. Hol tart ma az ipar, mondjuk a tíz évvel ezelőtti szinthez képest?
- A gyártók folyamatosan követik a piaci trendeket és a felhasználók igényeit. Megközelítőleg 10 évvel ezelőtt vezették be a ‘labeling system’-et, azaz az abroncsok címkézését, melynek köszönhetően a vásárlók egyszerűen össze tudják hasonlítani a gyártók termékeinek bizonyos paramétereit, megkönnyítve ezzel a megfelelő termék kiválasztását. Ezeken a címkéken az üzemanyag-hatékonyság, a nedves úton történő tapadás és a zajkibocsátás mértéke van feltüntetve. A vásárlói igényekből leszűrhető, hogy egyes terméktípusok esetén milyen preferenciák vannak, melyek a fő választási szempontok. Ez a gyártók számára is nagy segítség volt: afelé terelt bennünket, hogy pozícionálni tudjuk magunkat a piacon, illetve lássuk azt is, hogy miben kell még fejlődnünk a versenytársakhoz képest. A folyamatosan szigorodó károsanyag-kibocsátást szabályozó rendeletek és a mára már az ipar minden területén kiemelkedő jelentőséggel bíró társadalmi felelősségvállalás miatt kiemelten fontos, hogy az abroncsok üzemanyagfogyasztásra gyakorolt hatása csökkenjen (alacsonyabb legyen a gördülési ellenállásuk), mindamellett kiválóan tapadjanak, és maximális biztonságot nyújtsanak. Ehhez számos új és megújuló alapanyagot kellett bevezetni. Ezek térnyerése az utóbbi években a környezetvédelmi szempontok hangsúlyosodásával folyamatosan növekszik Általánosságban kijelenthető, hogy a vegyipar fejlődésének köszönhetően a high-tech anyagok is egyre szélesebb körben elérhetőek az abroncsipar számára is, és ezeket folyamatosan alkalmazunk az újabb generációs termékeinknél, ezzel is növelve azok technológia értékét.
- Vagyis a mai abroncsok minden tekintetben felülmúlják a korábbi generációkat?
- Igen, ez így van, hiszen jóval hatékonyabbak, takarékosabbak és biztonságosabbak az elődeiknél. A termékpaletta egyes szegmensei egyre inkább specifikálódnak. A nagy számban megjelenő SUV-k, elektromos személyautók és különösen az elektromos SUV-k új kihívásokat teremtettek az abroncsipar számára is. Ezeknek a járműveknek a súlya lényegesen nagyobb, mint a legtöbb személyautóé, ám az abroncsnak a megnövekedett terhelés ellenére is tökéletesen el kell látni a funkcióját. Az elektromos autók esetében például az össztömeg megközelítőleg 20%-kal nagyobb, mint a belső égésű motorokkal felszerelteké. Esetenként ehhez az igénybevételhez egy jóval erősebb abroncsszerkezetet kellett kialakítani annak biztosítására, hogy az abroncs ne deformálódjon a nagy terhelés alatt. Emellett a megbízható menetstabilitás és optimális tapadás megtartásával az egyenetlen kopást is minimalizálni kellett.
- Térjünk még vissza az energiacímkékre! Mennyire befolyásolja ez a fogyasztók döntését?
- Egyértelműen befolyásolja a vásárlókat. Minél nagyobb hangsúlyt kap a környezettudatosság, annál inkább előtérbe kerülnek a gazdaságosabb besorolású, kisebb gördülési ellenállású abroncsok.
- Melyek a K+F legfontosabb irányvonalai?
- A kutatás-fejlesztés kapcsán két nagy területre helyeződik a fókusz: az egyik a már említett fenntarthatóság és a környezetvédelem, a másik pedig az innováció. Nagyon fontos, hogy az elektromos járművek iránt megnövekedett kereslettel mi is tudjuk tartani a lépést, és a szegmens elvárásainak valamint a vásárlók igényeinek megfelelő, prémium minőségű abroncsokat fejlesszünk, ezzel pedig nemcsak a felhasználókat szolgáljuk ki, hanem a globális környezetvédelmi céloknak is megfeleljünk. Hosszútávú célkitűzés továbbá a CO2 semlegesség elérése és a minél tisztább, minél kevesebb károsanyag-kibocsátással és hulladéktermeléssel járó gyártás is. Mérnökeink világszinten – és itt, a magyar gyárban is – dolgoznak azon, hogy tovább növeljük a gyártás során felhasznált újrahasznosított és megújuló alapanyagok arányát, 2030-ra szeretnénk elérni, hogy alapanyagaink 80%-a fenntartható forrásból származzon. Tekintve, hogy vállalatunk egyik kulcsfontosságú mozgatórúgója az innováció, a második fókuszpont a mesterséges intelligencia fejlesztése és alkalmazása. K+F szakembereink dolgoznak azon is, hogy a mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségeket minél több gyártási folyamatra kiterjeszthessük. A cél olyan intelligens gyárak kiépítése, amelyek a digitális innováció vezetői lehetnek az abroncsgyártó iparban, és kiváló minőségű, az ügyfelek igényeire szabott termékeket gyártanak.
- Miként látja, hogyan változtak az európai, illetve a magyar abroncshasználati szokások az elmúlt években?
- Németország esetében és a tőle keletre eső országokban szezonális, téli-nyári piacról beszélünk. Az elmúlt 25 évben ez működött is, azonban pár éve ez a stabil állapot felbomlóban van, hiszen egyre erőteljesebb a négyévszakos abroncsok piaci jelenléte. Magyarországon 2021-ben a négyévszakos abroncsok piaci részesedése 8,5%-os volt, a 2022-es eredmények pedig már most 10,3%-ot mutatnak ebben a termékkategóriában. Fontos hangsúlyozni az elektromos gépjárművekre fejlesztett abroncsok térnyerését is. Ahogy növekszik az elektromos autók eladása, úgy az abroncsgyártóknak is lépést kell tartani az EV abroncsok fejlesztésével és gyártásával. Büszkék vagyunk rá, hogy a Hankook palettáján már szerepelnek a téli és nyári EV abroncsok is. Magas minőségű EV abroncsaink közül is külön ki szeretném emelni a kizárólag elektromos autók számára kifejlesztett legújabb termékcsaládunkat, az iON-t.
- A négyévszakos abroncsok piaca nő a leggyorsabban. Erről mi a véleménye?
- Az éghajlati viszonyok változása miatt egyre bővül az igény a négyévszakos termékekre. A Hankook szinte teljes típus- és méretválasztékkal rendelkezik ebben a szegmensben. Örömmel mondhatom, hogy több négyévszakos abroncsunk végzett tesztgyőztesként rangos Európai autósmagazinok független tesztjein. A magyar családoknál gyakori az, hogy két gépkocsi is van a családban, ezért arra az autóra, amit szinte kizárólag a városban használnak, minden bizonnyal a négyévszakos abroncs lehet az egyik legjobb megoldás. Ellenben az, aki sokat, akár 35-50 ezer kilométert is vezet évente, mindenképpen fontolja meg a szezonális cserét, hiszen extrém útviszonyoknál az adott időjárási körülményekhez fejlesztett gumik nyújtják a legnagyobb biztonságot.
- Mit gondol egy esetleges kötelező téliabroncs-használatról?
- Teljes mértékig támogatnánk a kezdeményezést, hiszen a téli közlekedésre alkalmas abroncsokkal sokkal nagyobb lenne a közlekedésbiztonság, továbbá számos káresemény és baleset megelőzhető lenne. Azt is fontos megjegyezni, hogy minden új biztosítás megkötésekor előírás, hogy az autón az évszaknak megfelelő abroncs legyen.
- Úgy tűnik, hogy a Covid vírus hatása mára jelentősen mérséklődött, de a piacot átalakította. Önök hogyan reagáltak erre?
- A Covid-19 megjelenése akadályok sorát állította az ipar valamennyi szereplője elé, ám gyorsan sikerült adaptálódnunk a megváltozott körülményekhez. Már a 2021-es évet is eredményesen zártuk, és ez a tendencia folytatódni látszik 2022-ben is. Az abroncsok iránti kereslet a világjárvány idején sem lankadt, sőt, a csereabroncsok piaca szignifikáns növekedést mutat. A tavalyi évben azonban komoly logisztikai problémákkal kellett szembesülnünk. Alapanyagaink jelentős része az Európai Unión kívülről érkezik, a szállítmányozást pedig nehezítette, hogy nem volt elég üres konténer az ázsiai beszállítóinknál. Mi, a magyar gyárban sikeresen megoldottuk az alapanyagellátás folytonosságát, továbbá globális szinten a cég kötött egy megállapodást a Hapag Lloyd vállalattal, a világ ötödik legnagyobb tengeri szállítmányozójával, akik folyamatosan biztosítják a konténereket a Hankook számára. Idén ősszel befejeződik nagyszabású raktárberuházásunk Rácalmáson, mely nagy mennyiségű alapanyag és összesen 1,5 millió kész gumiabroncs tárolását teszi majd lehetővé a telephelyen, ezzel is gördülékenyebbé téve a gyártást és a logisztikai folyamatokat.
- Milyen a Hankook hazai termelőüzemének helyzete a cégcsoporton belül, várható-e, hogy újabb feladatokat kapnak, illetve vesznek át?
- A rácalmási gyár a Hankook Tire egyetlen európai gyártóegysége és egyben a világ egyik legmodernebb abroncsgyára. A világszinten alkalmazott 20,000 Hankook munkavállaló közül mi 2800 kollégát foglalkoztatunk. A gyár korszerűségének és munkatársaink szakértelmének köszönhetően folyamatosan maximális kapacitáson üzemelünk, a 2021-es évet is száz százalék feletti eredménnyel zártuk. Mintegy 900 modell- és méretváltozatban készítünk abroncsokat személygépkocsik, SUV-k és kisteherjárművek számára, melyekkel az európai piacot szolgáljuk ki. Alkalmazkodva a prémium autógyártók magas elvárásaihoz, gyárunkból többek között olyan márkák számára szállítjuk termékeinket, mint az Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche vagy a Volkswagen.