Minden eddiginél sportosabb és modernebb lesz az új Toyota Yaris
Noha kémfotókon már láthattuk a Toyota kisautójának következő generációját, azonban most már hivatalosan is megerősítették, hogy műszaki alapjait a márka legmodernebb padlólemeze adja majd. De mit jelent ez a gyakorlatban?
A jövőre érkező új Toyota Yaris elsőként kapja meg a frissen bemutatott, moduláris TNGA-B padlólemezt. A korábbi tapasztalatok alapján ez forradalmi változásokat hozhat.
A Toyota új generációs járműarchitektúrája, a TNGA nem egyetlen padlólemez, hanem egy egész platformcsalád, amellyel különböző méretosztályokban valósítható meg a márka járműtervezési filozófiája. Az új generációs Toyota Camry alapjait adó TNGA-K (röviden GA-K) és a Corolla 12. szériáját életre hívó GA-C padló után most megérkezett a GA-B, a família legkompaktabb tagja. Ez ugyanúgy jobb torziós merevséget és mélyebb tömegközéppontot kínál, mint nagyobb testvérei. A tömegcsökkentés, az akár több lengőkaros hátsó felfüggesztés és a remek helykihasználás mind olyan értékek, amelyek a kategória legjobbjai közé emelhetik az összes olyan Toyota modellt, amely erre a padlólemezre épül a jövőben.
Eddig az elmélet – a gyakorlat pedig az, hogy a GA-B platform első felhasználója minden kétséget kizáróan az a negyedik generációs Toyota Yaris lesz, amely jövőre mutatkozik be Európában. A modell prototípusait idén nyáron lesték meg a Nürburgringen: a rendkívül sikeres hibrid verzió (amely a jelenlegi szériában a Yaris európai összeladásainak pontosan a felét teszi ki1) mellett egy álcázott GR sportmodell is nagy tempóban rótta köreit a Zöld Pokolban.
A GA-B padlólemez tulajdonságai mindkét variánsnak kedveznek. A csekély tömeg, a mély tömegközéppont és az igényes felfüggesztés izgalmas sportmodellé teheti az autót kategóriájában, akár a jelenlegi csúcsmodell, a 212 lóerős Yaris GRMN túlszárnyalása a cél, akár (és ez a valószínűbb) egy köztes teljesítményű, megfizethető sportverzióval bővítené palettáját a gyár.
Ami a hibrid változatot illeti, a GA-B platformot eleve felkészítették az alternatív hajtásláncok beépítésére. A Corollánál megismert, két teljesítményszintű hibrid kínálat nem hangzik valószínűnek a városi modellnél – hacsak az erősebb változat fejlesztését nem a Gazoo Racing gondjaira bízzák –, egy hálózatról tölthető hibrid variáns viszont komoly piaci kereslettel találkozhatna Európában. Ezzel azonban nincs vége az új padlólemez által nyújtott lehetőségeknek. A jövőre piacra lépő, tisztán elektromos C-HR crossovert fél évtizeden belül további kilenc Toyota villanyautó követi; több mint valószínű, hogy a Yaris az elsők között kaphat akkumulátoros elektromos hajtásláncot.
Ha a hajtásmódok kérdéskörén túltekintünk, az új padlólemez minden egyéb téren is értékesebbé teheti a Yarist. Az optimalizált helykihasználás tágasabb utasteret és csomagtartót ígér, a megnövelt szilárdság csendesebbé és biztonságosabbá teszi majd az autót. A Corollánál megismert ergonómiai módosításokra a fotók alapján a kisebb modellnél is számíthatunk; a mélyebbre húzott motorházfedél jobb körkörös kilátással szolgálja a vezetés biztonságát. A folyamatosan bővülő tartalmat kínáló, szériakivitelű Toyota Safety Sense szintén hozzájárul majd ahhoz, hogy az új Yaris minden tekintetben kategóriája legjobbja legyen. Végezetül fejlett technológiai tartalmakkal is fog gazdagodni a modell, a Toyota kínálatában a közelmúltban megjelent okostelefon-integrációs funkcióktól (Android Auto és Apple CarPlay) kezdve az érintőképernyős multimédiás rendszerig.
Fotók: Toyota, carscoops.com
1 https://newsroom.toyota.eu/toyota-motor-europe-sold-578400-vehicles-in-the-first-half-of-the-year-achieving-a-hybrid-electric-vehicle-mix-of-50/