Mindennél előkelőbb, vadonatúj modellcsaládot alapít a Lexus?
Az eddigi modellnév-képzési sémába csak részben illeszkedő típusnevet jegyeztetett be pár napja az USA szabadalmi hivatalánál a Lexus. Minden bizonnyal a Lexus LF-1 Limitless tanulmány szériaváltozata kapja majd, de gyanús, hogy ez csak a kezdet…
Mára bevett gyakorlattá vált az autóiparban, hogy a mérnökök és tervezők szakértelmét több síkon is hasznosítják a gyártók. Gondoljunk a Toyota és a Lexus párhuzamos valóságára, ahol jelentős részben ugyanannak a kutatási-fejlesztési munkának az eredményeit hasznosítják, értelemszerűen a megfelelő módosításokkal. Ugyanez az elv nemcsak a tömeg- és prémium piacokon, hanem egy regiszterrel feljebb is gyakran érvényesül: így szolgálnak ki élvonalbeli technológiával a szó szoros értelmében vett luxusmárkákat (Rolls-Royce, Maybach, Bentley) prémium minőségben utazó brandek.
Nem kizárt, hogy hasonló elképzelés vezérelte a Lexus döntéshozóit, amikor az Egyesült Államok szabadalmi hivatalánál a napokban bejegyeztették az LQ típusnevet. Az egyelőre egyetlen konkrét modellhez sem rendelt név ugyanis sem a szedánok (S), sem a szabadidőjárművek (X), sem a kupék (C) névhasználati szokásaihoz nem igazodik. Az ’L’ előtag egyértelműen a márka legnagyobb modellszériáját (LS, LX, LC) jelöli – a kérdés már csak az, hogy az LQ ezek mellé, vagy inkább mindegyikük fölé fog-e besorolni.
Az igazat megvallva az utóbbi a valószínűbb: a tanulmányautó paraméterei – az öt métert meghaladó hosszúság, a várhatóan egyedi motorizáció, az előremutató autonóm és vezetőtámogató technológiák – egy olyan exkluzív terméket vetítenek előre, amelyben a másik három karosszériatípus minden előnye ötvöződik, és amelynél az egész több a részek összegénél. Ha pedig az LQ magasabb szinten áll majd, mint az L-család többi tagja, joggal merül fel egy még izgalmasabb kérdés: vajon elképzelhető lesz később hasonló, kategóriákon felülemelkedő luxusverzió más méretosztályokban (GQ, EQ, IQ)?
Egyelőre túl sok a bizonytalanság ahhoz, hogy konkrét választ adhassunk a kérdésre. A Lexus Észak-Amerikában hosszú éveken át volt az első számú prémium márka, és jelenleg is dobogós az eladási rangsorban, így ott lehetne létjogosultsága egy még fényűzőbb almárkának. Arról nem is beszélve, hogy az LQ segíthetne helyrebillenteni a Lexus pozícióját a világ legnagyobb újautó-piacán, Kínában, ahol az egyedi kialakítás és a bőséges helykínálat különösen nagy becsben tartott értéknek számít az igényes vevők körében.
A várakozások szerint már 2019-ben bemutatkozhat a most bejegyzett névhez tartozó modell szériaverziójának közvetlen előhírnöke – legkésőbb ekkorra fény derülhet a titkokra.
Képek: Lexus