Mínusz harminc százalék!

Az unióban közlekedő teherautók és kamionok szén-dioxid-kibocsátását korlátozó jogszabályról döntött a Parlament csütörtökön: 30 százalékos kibocsátás-csökkentési cél az új nehézgépjárművek számára 2030-ig; a közúti közlekedésből származó kibocsátások negyedét a teherautók és kamionok okozzák.

Az új jogszabályt – amelyről februárban már informális megállapodás született a Tanács román elnöksége és a Parlament között – 474 szavazattal, 47 ellenszavazat és 11 tartózkodás mellett fogadták el.

A szabály értelmében 2030-ra 30 százalékkal csökkenteni kell az új nehéz-gépjárművek, azaz teherautók és kamionok szén-dioxid-kibocsátását. Köztes célnak 2025-re 15 százalékos csökkentést ír elő a jogszabály.

A teherautók gyártóinak biztosítani kell, hogy 2025-re új eladásaik legalább két százaléka zéró, vagy alacsony kibocsátású új járművekből származzék. Erre azért van szükség, mert a közúti közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátás mértéke fokozatosan nő, amelynek negyedét a nehéz-gépjárművek okozzák.

Az Európai Bizottságnak a Párizsi megállapodással összhangban 2022-ig kell megállapítania a 2030 utáni célértékeket.

Bas Eickhout holland zöldpárti jelentéstevő szerint „Nagy siker, hogy most első ízben az unió fellép a nehéz-gépjárművek szén-dioxid-kibocsátása ellen. A rendelet segít majd csökkenteni a közutak légszennyezettségét és javítja a levegőminőséget. A tiszta teherautók jövőjét az innováció határozza majd meg. A jogszabálynak ezért a változtatásra és a technológiai fejlődésre kell ösztönözni az iparágat.”

A szakminiszterekből álló Tanácsnak hivatalosan is el kell fogadnia a jogszabályt, amely ezt követően lép életbe.

Az elfogadott szöveg itt érhető el
Az eljárás lépései (angolul)
A Tanács sajtóközleménye a Parlamenttel kötött megállapodás alkalmával (2019.2.19.)
EP kutatószolgálat: Uniós szabványok a nehézgépjárművek széndioxid-kibocsátási szintjére (2019. április, angolul)