Mirai biztonság
Mint arról korábban már beszámoltunk, lerakta a magyarországi hidrogén alapú társadalom alapjait a Mirai hazai bemutatása.
Fejlett biztonság, gazdag felszereltség
A legújabb generációs Toyota Safety Sense valamennyi Mirai modellben alapfelszerelés, miközben a Toyota levegőtisztító szabadalma menet közben tisztítja a levegőt. A felszereltségi listán olyan különleges tételek is megtalálhatók, mint például a digitális visszapillantó tükör.
A Toyota Safety Sense
Az új Mirai valamennyi változatában az alapfelszerelés része a Toyota Safety Sense legújabb generációja, aktív biztonsági- és vezetőtámogató rendszerek egész sorával, amelyek segítenek elkerülni a baleseteket, illetve csökkenteni a súlyosságukat, amennyiben mégis bekövetkeznének. Az ütközést megelőző biztonsági rendszer (PCS) nemcsak a járműveket észleli, hanem nappali fényviszonyok között felismeri a kerékpárosokat, a gyalogosokat pedig éjjel-nappal képes azonosítani. A rendszer kanyarodáskor a szemből érkező forgalomra is figyelmeztet, valamint azokra a gyalogosokra, akik éppen azon az úttesten kelnek át, amelyre az autó befordulni készül, Veszélyt észlelve a rendszer hang- és fényjelzéssel is felhívja a vezető figyelmét. A PCS-t vészhelyzeti kormányzás asszisztenssel is kiegészítették: ha a rendszer úgy érzékeli, hogy a baleset az autó haladási sávján belül kormányzással elkerülhető, a jármű stabilitásának megőrzése mellett segítséget nyújt a kikerülésben. A hirtelen gyorsításokból adódó ráfutásos balesetek elkerülésében is segít a rendszer: visszafogja a motor teljesítményét, és ha kell, a fékekkel is lassít. Az intelligens adaptív sebességtartó automatika (iACC) bármilyen sebességnél működőképes, és önállóan lassít a kanyarok előtt, amennyiben ez szükséges. A lassítás a kormányelfordítás kezdetétől egészen addig tart, amíg a vezető ismét egyenesbe nem fordítja a kormánykereket. A sávelhagyásra figyelmeztető (LDA) és a sávkövető asszisztens (LTA) a forgalmi sáv közepén tartja az autót. Ha a Mirai az irányjelző használata nélkül elhagyja a sávját, a két asszisztens hang- és fényjelzéssel, valamint a kormánykerék rezgetésével is figyelmeztet. A kormányszervo segít visszaterelni az autót a helyes irányba. A sávkövető működését tovább finomították a fejlesztők; a szervokormány rásegítő villanymotorjának szabályozása a korábbinál pontosabb. Ezzel az is megelőzhető, hogy a vezető teljesen az automatikára bízva az irányítást, levegye a kezét a kormányról. A rendszer felismeri és követi az enyhe íveket is, és akkor is tartja a sávot, ha nincsenek felfestések az út felületén. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer a tempomat kikapcsolt állapotában is működik. A sávkövető azt is észreveszi, ha a vezető vészhelyzetbe került. A vészmegállás funkció akkor kapcsol be, ha a vezető bizonyos ideig semmilyen módon nem avatkozik bele az autó irányításába (például nem fogja a kormányt). Előbb hanggal és fényjelzéssel is figyelmeztet, és ha nincs vezetői reakció, finom lassítással, a vészvillogót bekapcsolva megállítja az autót. A Mirai LED fényszóróit már a Mid felszereltségi szinttől automatikus távfény-vezérléssel (AHB) is felszerelik, a magasabb felszereltségű modellváltozatokban pedig az adaptív távfényszabályozás (AHS) is alapáras. A jelzőtábla-felismerés (RSA) a fontosabb jelzőtáblákat grafikusan is megjeleníti a műszerfal vezető előtti kijelzőjén, és ha az autót ilyen rendszerrel felszerelték, a head-up kijelzőn is. Az adaptív sebességtartóval kombinálva ez a rendszer automatikusan a kijelzett sebességértékekhez igazítja a Mirai haladási sebességét. A biztonsági felszereltség fontos eleme a holttérfigyelő, az önálló fékezésre is képes hátsó keresztirányú forgalomfelügyelet és az első-hátsó parkolóradar is.
A hidrogéntartályok biztonsága
Az új Mirai tervezésekor a tökéletes utasbiztonság kiemelten fontos része volt az üzemanyagcella és a hidrogéntartályok védelme, illetve biztonságos viselkedésük megtervezése egy esetleges vészhelyzetben. A karosszéria szerkezete hatásosan vezeti el az ütközési energiákat a hidrogéntartályok és az utascella környezetéből is. Az üzemanyagcella ütközési biztonságának növelése érdekében nagy energiaelnyelő képességű alumínium merevítők erősítik a cellaköteg szerkezetét és a Mirai teljes első részét. Az autó több pontján beépített szivárgásmérő érzékelők figyelik, hogy nem szökik-e a hidrogén. Amennyiben hibát érzékelnek, figyelmeztető üzenet jelenik meg a műszerfalon. Mindhárom tartály az utastértől elszigetelten helyezkedik el az autóban, így az esetlegesen szivárgó hidrogéngáz a külső környezet felé távozik. A tankok többrétegű műanyagszerkezetét kívülről szénszálas réteg is erősíti. Tűz, vagy extrém hőhatás esetén a többrétegű tartályok biztonsági szelepe kinyit, és elengedi a hidrogént a környezetbe.
Menet közben tisztítja a levegőt
A Toyota újítása a katalizátor-szerű szűrő a szívócsőben. Az üzemanyagcellához beszívott levegő egy elektromosan töltött, nem szövött szerkezetű szűrőanyagon halad át, ami felfogja a mikroszkopikus méretű szennyező anyagokat, beleértve a kéndioxidot (SO2), a nitrogénoxidot (NOx) és a PM 2.5 részecskéket. A rendszer hatékonyan szűri ki a 0-2,5 mikron közötti méretű, az üzemanyagcella által beszívott levegőben található részecskék 90-100 százalékát. Az üzemanyagcellás működés egyetlen mellékterméke a tiszta víz, amely a rendszerből a környezetbe távozik. Az összegyűlt vízmennyiség kiürítését a vezető is szabályozhatja a műszerfal H2O feliratú gombjának megnyomásával, sőt a kapcsoló működése a navigáció adataival és információival is összehangolható, így a Mirai biztosan nem üríti ki víztartályát például egy bevásárlóközpont parkolójában.
Digitális visszapillantó tükör és panoráma kamera
A digitális visszapillantó tükör a Mirai legmagasabb felszereltségének (High+) tartozéka. A szerkezet alapesetben hagyományos tükörként funkcionál, azonban átkapcsolható digitális üzemmódba is, így monitorként működik, és az autó hátsó kamerájának képét jeleníti meg. A megjelenő képet nem zavarják a hátul ülők vagy a csomagok, esetleg a hátsó fejtámlák. A panoráma kamera (High és High+ felszereltségnél) az autó közvetlen környezetéről közvetít a középkonzol képernyőjén megjelenő felülnézeti képet. Így a vezető jól áttekintheti a Mirai körüli területet, és olyan részleteket is láthat, amelyek a vezetőülésből egyébként esetleg észrevehetetlenek lennének. A rendszernek úgynevezett “átnéző” üzemmódja is van, ilyenkor olyan képet mutat, mintha vezető akadálytalanul tekintene ki az autóból. Ez az üzemmód különösen a szűk helyekre való beparkolásokkor segíthet sokat. Tolatáskor a hátsó kamera dinamikus segédvonalakat is megjelenít a képernyőn, ezzel is segítve a megfelelő kormánymozdulatokat. A digitális visszapillantó tükör képeit is szolgáltató kamerát a hátsó ablakmosó tartja tisztán.
Ablaktörlők
Az ablakmosó működése a törlőlapátok helyzetén kívül az autó sebességéhez és a környezeti hőmérséklethez is igazodik. A vízpermet mindig a környezeti viszonyokhoz igazodóan érkezik a szélvédőre, a törlőkarok kikapcsolt alaphelyzetükben lejjebb húzódnak, így nem zavarják a megjelenést, és a légellenállást is csökkentik.
Head-up kijelző
A színes head-up kijelző a szélvédő vezető előtti részének 560 mm széles és 130 mm magas felületére vetíti ki a legfontosabb menetadatokat, információkat, és a navigáció adatait. A perspektivikus ábrázolási mód úgy láttatja, mintha a kijelzett információk 2,6 méterrel a szélvédő előtt lebegnének. A vetítési kép különösen éles, így erős napsütésben is jól látható.
Hangulatvilágítás
A hangulatvilágítás a High és High+ felszereltségi szint alaptartozéka. Visszafogott fénnyel borítja be a lábtereket, a műszerfal alsó részét, a középkonzol italtartóit, valamint a belső ajtókilincseket és az ajtók kezelőpaneljeit. Nyolcféle szín állítható be, a lábtérvilágítás azonban változatlanul kékes árnyalatú (Clear Blue) marad.
Középkonzol
Az új Mirai szélesebb középkonzolján két pohártartó, egy két USB porttal felszerelt tárolódoboz, az erőátvitel választókarja, a vezetési mód kapcsolója és az elektromos rögzítőfék gombja kapott helyet. A High+ felszereltségű változatokban vezeték nélküli telefontöltő is található itt. A középkonzol hátsó részén két további USB port, és egy 100 V-os csatlakozó szolgálja a hátsó utasok kényelmét.
Folyt. köv.!