Mire figyeljünk, ha zsúfolt az autópálya?
A Balatonra járók közül sokan álltak már tanácstalanul az autójuk mellett, várva, hogy megmozdul a lebénult kocsisor, vagyis megindul a forgalom az autópályán. Másrészt nem az a kérdés, hogy lesz-e baleset az M7-esen egy nyári hétvégén, hanem az, hogy sikerül-e megúszni, amikor mi megyünk arra.
Mivel úgy látszik, terjed a „büntető” fékezés, nemrégiben bemutattunk néhány elrettentő esetet, ám ezek közül egyik sem autópályán történt. De képzeljük el, hogy mivel járna, ha valaki egy hétvégén az M7-es autópályán tenne ilyet!
Másrészt viszont éppen a zsúfoltság és a türelmetlenség miatt még mindig gyakori, hogy a belső sávban „tolják” a sebességkorlátozást betartó járművet, fittyet hányva a követési távolságra. Ezért, aki autópályán, vagy nagy forgalmú úton jár, készüljön fel arra, hogy utazása tovább tarthat a vártnál. Így legalább nem kapunk idegbajt, ha egyszer csak megtorpan a forgalom.
A forgalom lelassulását nem csak baleset okozhatja. Ha 130-ról viszonylag gyorsan kell lassítanunk 100-ra, akkor a mögöttünk lévő autó 98-ra lassít, az őt követő 96-ra, aztán 94-re, és végül – esetleg több kilométernyire a hátunk mögött – valakinek meg kell állnia. Ezt nevezik fantomdugónak.
Ami a külső sávot illeti, nem árt tudni, hogy autópályán a megengedett legkisebb sebesség 60 km/h, ha ennél kisebb sebességet az időjárási tényezők és egyéb közlekedési események nem indokolják. Ennek ellenére az általában 90-nel haladó kamionosok gyakran „tolják” a lassú autókat. Az ilyenkor kialakuló torlódások a forrásai az olyan veszélyes manővereknek, mint a jobbról, sőt a leállósávban való előzés, a hátulról villogva nagy sebességgel való „tolás”, amely a követési távolság be nem tartásával jár együtt.
Autópályán, a 130 km/h-s (maximális) sebességet feltételezve a 3-4 másodperces követési távolság az ideális. A követési távolság ugyanis biztonsági pufferzóna. Olyankor még van hely és idő a hibák korrigálására, és nemcsak a saját hibánkat vagy az elöl haladóét, hanem egy harmadik jármű hibáját is ki lehet védeni.
Nagyon fontos, hogy ne előzzenek jobbról, főleg ne a leállósávban!
Nagyobb sebességnél az autó kisebb kormánymozdulatra is érzékenyen reagál, ezért ne kényszerítsenek másokat kikerülő manőverre!
dasblog.hu
További közlekedési híreink:
http://egyszermarlattamautot.hu/category/kozlekedes/