A Miss R lekörözte a Teslát
Már nem a Tesla a leggyorsabb elektromos autó: a Xing Mobility új prototípusa, a Miss R ugyanis akár 270 km/órás sebességet is képes elérni. Ez a lélegzet-elállító teljesítmény elsősorban annak a szabadalmaztatott akkumulátor-hűtőrendszernek köszönhető, amelynek hatékonysága a 3M technológiai vállalat Novec elnevezésű speciális folyadékában rejlik.
Nem sokkal azután, hogy a Tesla bemutatta szupergyors Tesla Roadster modelljét, a tajpeji székhelyű Xing Mobility egy olyan elektromos prototípussal állt elő, amely akár egy tizedmásodperccel is gyorsabb lehet vetélytársánál. A még tervezési fázisban lévő, Miss R névre hallgató modell egyik fontos előnye, hogy nemcsak az utakon, hanem terepen is használható lesz. Royce YC Hong, a Xing Mobility társalapítója és ügyvezető igazgatója úgy fogalmaz: az autó érzékelhető változást hozhat az elektromos autók piacán. A vállalat 2018 végéig 20 autót tervez legyártani.
A modell erős teljesítményéért elsősorban a cég által szabadalmaztatott akkumulátor-hűtőrendszer a felelős, amely legószerűen egymásba illeszkedő, újratölthető modulokból áll. Mindegyik 42 lítiumion-cellát foglal magába, amelyek a 3M által jegyzett Novec 7200 speciális folyadékban helyezkednek el. Ez egy olyan szigetelő közeg, amelyet már régóta használnak például tűzmegelőzésre, számítógépek hűtésére és tisztításra – de most először alkalmazták elektromos járművek akkumulátorainak hűtésére. Az sem utolsó szempont, hogy sokoldalúsága mellett a folyadék nagyon biztonságos, kémiailag stabil és környezetbarát, hiszen nem károsítja az ózonréteget.
Az olyan egyedi tulajdonságai, mint például az, hogy jó hővezető, tűzálló és nem mérgező, lehetővé tették, hogy az autó magas szintű és stabil teljesítményt nyújtson, sokkal kevesebb lítiumcella felhasználásával.
A Miss R akkumulátora 4,116 cellát tartalmazó 98 moduljával 1 megawatt energiát képes előállítani: ez körülbelül 30-50%-kal kevesebb cellát jelent, mint a a jelenleg forgalomban lévő elektromos szuperautók esetében. Miközben az autógyártók azon versenyeznek, hogyan tudnák kiküszöbölni a hatótávolságból és a töltésből fakadó kihívásokat, a Tesla pedig bejelentette, hogy új Roadsterének 1000 km a hatótávja (ennyit tud megtenni egy töltéssel), a XING Mobility alternatív megközelítést alkalmaz. Töltés helyett inkább a rendkívül hatékony és könnyű akkumulátorcserélő rendszert választotta, amely lehetővé teszi, hogy az egész akkumulátorház cseréje mindössze 5 percen belül történjen.
A Xing Mobility új modellje tehát nem csak egy nagy teljesítményű autó, hanem inspiráció is az iparág nagyjai számára: az ilyen elektromos autók ugyanis hosszú távon megoldást kínlhatnak az egyre növekvő károsanyag- és zajkibocsátás látványos csökkentésére.