Mit érdemes tudni a nyári gumicseréről?
A nyári gumicsere lassan aktuálissá válik, ahogy melegszik az idő. A téli gumik melegebb időjárási viszonyok mellett már nem biztonságosak, ezért tavasszal le kell cserélni őket. Mikor érdemes lecserélni a téli gumikat? Miért van egyáltalán szükség gumicserére? Mit érdemes még észben tartanod, hogy elkerüld a leggyakoribb buktatókat? Cikkünkből minden kérdésedre választ kapsz!
Miért van szükség gumicserére?
Alapvetően az évszakok váltakozása miatt. A mérsékelt övben, ahová Európa nagy része tartozik, az év során nagyon sokat változik a napi átlaghőmérséklet. A hőmérséklet pedig nagy hatást gyakorol autóink gumijára, pontosabban annak tapadására. A megfelelő tapadás pedig a biztonság egyik legalapvetőbb előfeltétele.
Mi a gond a négyévszakos gumikkal?
Régen pedig nem voltak téli gumik és nyári gumik, hanem egész évben egy gumival jártak az autósok, amíg el nem kopott. Akkor most miért ne lennének megfelelők a gyártók nagy része által felkínált úgynevezett négyévszakos gumik? Azért, mert azóta sok minden változott. Az autók sokkal erősebbek, és általában gyorsabban is hajtjuk őket. Míg régen pár száz kg-os „cipősdobozokkal” zötyögtek az emberek, és a 100 km/óra álomhatárnak számított, ma már nem ez a helyzet.
Ma már a húszéves, régi autók nagy része is gond nélkül hozza a 130-at autópályán. Arról nem is beszélve, mennyi bőven tonna és 120 lóerő feletti járgány szeli az utakat, jó esetben megfontoltan. A nagyobb sebesség és a nagyobb tömeg pedig jóval nagyobb tapadást tesz szükségessé, ha biztonságosan akarunk közlekedni.
Milyen esetben megfelelő egy négyévszakos gumi?
Ezek a gumik relatíve tág hőmérséklettartományon belül is elfogadható tapadást biztosítanak. Természetesen ez a tapadás mind télen, mind nyáron el fog maradni a téli- és nyári gumikétól. De bizonyos körülmények között bőven elég lehet. Ha könnyebb autód van, és nem használod sokat, jó lehet egy négyévszakos gumi is. Főleg ha nagyrészt városban használod, nem száguldozol, és nem kell „hegyet másznod”, hogy hazajuss.
Téli gumi, nyári gumi
Visszatérve a téli és nyári gumikhoz: ez a két típus egész más összetétellel rendelkezik. A téli keverékek sokkal puhábbak, így a kopogós mínuszokban is megtartják a járművet. Még a jég hátán is, ha kell. Nyáron ezzel szemben sokszor 60-70 Celsius-fokos aszfalton kell eljutnunk A-ból B-be. De nem nyújtana akkor is jobb tapadást egy lágy téli gumi? Miért jobb egy keményebb gumi? Azért, mert a lágy téli gumi nyáron borzasztóan gyorsan kopik. De nem ez vele a legnagyobb gond. A téli gumi lágy összetételének köszönhetően egy-egy élesebb kanyar bevételénél eldeformálódhat, ami balesetveszélyessé teszi a későbbi közlekedést. Szóval a legtöbb esetben jobban jársz, ha időben lecseréled a téli gumidat.
schiller.hu