Modern „ponton” karosszériával

Die obere Mittelklasse auf Bergfahrt: Mercedes-Benz „Ponton“-Baureihe W 120 vor Gebirgskulisse, Anfang der 1960er-Jahre. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: 1998DIG50) The upper mid-range model driving in the mountains: Mercedes-Benz “Ponton” of the W 120 model series against a mountain backdrop, early 1960s. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archives: 1998DIG50)
  • Az autóipar prototípusait általában ezen a néven ismerik németül
  • Mercedes-Benz 180: Eltérés a hagyományos építési módszerektől, plusz egyéb újítások
  • A tágas, letisztult, kényelmes és gazdaságos limuzin 1953-ban debütált
  • A W 120/121 modellsorozatból közel 450 000 jármű készült


„Close-up” – a Mercedes-Benz Múzeum sorozatának neve mindent elmond. Minden rész egy meglepő, izgalmas vagy kulisszák mögötti történetet mesél el, reflektorfénybe állítva egy jármű, egy kiállítás vagy egy építészeti vagy dizájn részleteit. A reflektorfényben ezúttal: a Mercedes-Benz 180 „Ponton” (W 120) 1955-ből.

10/2023 sz.: Mercedes-Benz 180 (W 120) 1955-től
Jelenlét: A fekete Mercedes-Benz 180 meglehetősen szerényen néz ki a többi jármű között a Mercedes-Benz Múzeum 4. legendatermében. Közvetlenül mögötte egy „Kurzhauber” rövidorrú teherautó. A jobb oldalon egy „Adenauer”, előtte egy 300 SL, egy 300 SL Roadster (mindkettő W 198) és egy 300 SLR (W 196 S), amelyek mindegyike egyszerűen magába szívja a karizmát. A Mercedes-Benz 180 azonban teljesen magabiztosan áll a reflektorfényben: a felső középkategóriás jármű a márka értékeit árasztja magából, és így könnyedén érvényesül ebben a környezetben. Nem volt ez másként a 70 évvel ezelőtti premieren sem: bárki, aki az 1950-es évek Mercedes-Benz 180-át vezeti, a tekintélyes elegancia, kényelem, minőség és tartósság terén tett nyilatkozatot.

Minden változás: A Type 180 (W 120) modern „ponton” formájú karosszériájával, valamint számos műszaki részletének összetettségével a gazdasági csoda korszakának nevezett korszak csúcspontját jelenti. A Legend Room 4 „Post- War Miracle – Form and Diversity” címe ezt tükrözi. A terem az 1945 és 1960 közötti időszakot öleli fel.

Sikeres: A W 120/121 „Ponton” modellsorozat négyhengeres motorokkal 1953-tól 1962-ig készült. Ezekkel a vállalat a megnövekedett exportnak köszönhetően mennyiségi szempontból is új területre lépett: mintegy 443 000 vásárló érkezett a világ minden tájáról. a világ egy ilyen járművet választott. A legsikeresebb változat a dízelmotoros 180 D volt, amelyből közel 150 000 jármű készült. A 180-as típusú benzinmotort 1953 és 1962 között gyártották, ebből 117 192 darab készült. Összehasonlításképpen a 170 V-os (W 136) összes változatából 91 048 jármű gördült le a gyártósorról a második világháború előtt, szintén a felső középkategóriában.

Ami ma talán furcsának tűnhet: A „Ponton” négyhengeres limuzinok kényelmi szolgáltatásai között szerepel a külön állítható fűtés és szellőzés a vezető és az első utas számára. A múzeumban látható Mercedes-Benz 180 1955-ben készült. Speciális felszerelése a bal oldali külső tükör, amely a DM 15-ös árlistán szerepel (“visszapillantó tükör a doboz-oszlop külső oldalán”. ”). Németországban a kiegészítő tükör csak 1956 közepén válik kötelezővé. A szintén ide szerelt első ködlámpák az árlistában DM 120-nál jelennek meg.

Az első „Erlkönig” kémfotó: Érdekes tudni, hogy a Mercedes-Benz 180 premierje a mai napig formálja az új járműmodellekről szóló tudósításokat a német nyelvterületen. 1952-ben az „auto motor und sport” magazinban megjelent az első kép az új szalon prototípusáról Goethe Erlkönig (Erl King) balladájának paródiájával együtt. Ez oda vezetett, hogy az „Erlkönig” kifejezést általában németül használták egy álcázott prototípusra.

Megjelenés: A „ponton” esetében a stylistok olyan tervezési kritériumokat alkalmaztak, amelyek tükrözték az akkori technikát. A kialakítás a „három doboz” elvét követi az első résszel, az utastérrel és a hátsó részekkel. A futódeszkák és a szabadon álló fényszórók, valamint az integrált szárnyak megszüntetése csökkenti a légellenállást és az üzemanyag-fogyasztást. További hatás: a belső tér lényegesen tágasabb, mint a régebbi karosszériaformák esetében. Emellett az 1950-es évekre jellemző lekerekített formák, köztük a kerek első fényszórók. Ez a Mercedes-Benz akkori családi arca. A Legend Room 4 minden járműve így néz ki – beleértve a teherautókat is.

Könnyebb és stabilabb: A változás a járműben is megtörténik. A test szilárdan a padlószerkezethez van hegesztve, és statikus egységet alkot. Ezzel a járművel a Mercedes-Benz búcsút mond az alvázból és független karosszériából álló hagyományos konstrukciónak. A korábban elterjedt építési módhoz képest nő a torziós merevség és csökken a tömeg.

Bonyolultság: Ehhez járul még egy felfüggesztés, amely fontos biztonsági és kényelmi jellemzőkkel rendelkezik. A kettős lengőkarral megvezetett első kerekek már nem közvetlenül a vázra, hanem egy úgynevezett „felfüggesztési segédvázra” vannak felfüggesztve. Ez egy két préselt fémlemez alkatrészből összehegesztett U alakú tengelytartó, amelyre a motor, a sebességváltó és a kormány is csatlakozik. Három zajcsökkentő leválasztó elemmel van felszerelve a keretre.

Erőteljes: A 180 motorházteteje alatt négyhengeres egység található. 1767 köbcentiméteres lökettérfogatból 38 kW (52 LE) teljesítményt fejleszt 4000-es fordulatszámon. Az akkori utakon ez abszolút elegendő volt. A legnagyobb tervezési sebessége 126 km/h volt. A Mercedes-Benz már 1954-ben kibővítette motorpalettáját a 180 D dízelváltozattal. A harmadik modell, amely a kínálatba lépett, a lényegesen erősebb, 55 kW (75 LE) Mercedes-Benz 190 (W 121) volt 1956-ban.

Evolúció: A Mercedes-Benz többször frissítette a 120-as és 121-es modellsorozatot. A fontos lépések közé tartozott az 1955-ben bevezetett, alacsony forgáspontú, egycsuklós lengőtengely hátul, az 1957 augusztusában bemutatott arculat, a 190 D debütálása 1958-ban és a formatervezés 1959-ben. Szintén 1959-től a legújabb eredmények kevésbé éles szélű belső teret és ezáltal magasabb szintű biztonságot biztosít. A műszerfal párnázott volt, és behúzható kezelőszervekkel, amelyek egyes esetekben süllyesztettek voltak. A kormánykeréknek párnázott középső része volt. Ugyanebben az évben bevezették az ékcsapos ajtózárat két biztonsági reteszeléssel. Ez megakadályozza, hogy az ajtók kinyíljanak. Ennek az az oka, hogy egy balesetben az emberek gyakran kiestek az autóból, és súlyos sérüléseket szenvedtek – a biztonsági öv még nem volt elterjedt.

A Mercedes-Benz Múzeum keddtől vasárnapig mindennap 9-18 óráig tart nyitva.

A jegypénztár mindig 17 órakor zár.

Jelentkezés, foglalás és legfrissebb információk: hétfőtől szombatig 9-18 óráig. telefonon a +49 (0) 711 17-30 000 számon, e-mailben a classic@mercedes-benz.com címen vagy online a www.mercedes-benz.com/museum címen