Modernebb lett a FUTÁR
Folytatódnak a digitalizációs fejlesztések a Budapesti Közlekedési Központnál. Ezúttal a FUTÁR rendszer vált modernebbé. Decembertől minden közösségi közlekedési jármű és kijelző átállt a 4G kommunikációra, ami újabb évtizedre garantálja a megfelelő forgalomirányítást és a fővárosban közlekedők 24 órás, folyamatos, színvonalas tájékoztatását.
A FUTÁR – azaz a Forgalomirányítási és UtasTÁjékoztatási Rendszer – egy műholdas járműkövetésen alapuló hálózat, amely lehetővé teszi a budapesti forgalom valós idejű, 24 órás felügyeletét, rendkívüli helyzetben pedig a gyors és hatékony közbeavatkozást.
A FUTÁR bevezetésével forradalmi változáson ment keresztül a közösségi közlekedés irányítása és az utastájékoztatás, azonban a rendszer folyamatos megújítást igényel. Ezért a BKK 2022 elején továbbfejlesztette a régi FUTÁR applikációt, amelynek átvette helyét az új funkciókkal ellátott, és azóta rendkívül népszerű BudapestGO. Ugyanakkor a FUTÁR-ban nem csupán az ügyfelek által használt eszközöket, felületeket kell modernizálni. A BKK-nak az a célja, hogy a rendszer teljes egészében megújuljon, ezért egy újabb lépésként az év második felében folytatta az elkezdett munkát, amelynek mára látható eredményei lettek.
4G mobilhálózatra állt át a FUTÁR rendszer
A magyarországi telekommunikációs szolgáltatók 2022 során kivezetik a jól ismert, de egyre elavultabb 3G szolgáltatást. Helyette már a 4G képezi a szolgáltatásuk alapját. Ez a változás alapjaiban befolyásolta volna a FUTÁR-t, hiszen a forgalomirányítási rendszer működése a – tíz éve még modernnek számító – 3G adatkapcsolaton alapult. A régi eszközök nem lettek volna képesek a 3G szerepét átvevő 4G hálózaton üzemelni.
A BKK ezért úgy döntött, hogy a további színvonalas szolgáltatás érdekében átáll a 4G kommunikációra. A közbeszerzési eljárásban kiválasztott vállalkozó júniusban kezdte el az ezzel kapcsolatos munkát, amellyel határidőre, november végére el is készült.
A projektben a mai elvárásoknak megfelelő, 4G technológián alapuló eszközöket építettek be a járművekbe, a megállóhelyi kijelzőkbe és a hangos utastájékoztatást szolgáló berendezésekbe. Összesen csaknem 2400 jármű (villamosok, trolibuszok és autóbuszok) eszközeit, valamint 478 közterületi kijelzőt modernizáltak. Az új eszközök telepítése mellett a vállalkozó elvégezte a szükséges tervezési és engedélyeztetési feladatokat is.
Megújul a beszédkommunikációs rendszer is
A FUTÁR tízéves rádiórendszere is fejlesztéseket tett szükségessé. A rádiókommunikációs csatornának kiemelt szerepe van a közösségi közlekedés lebonyolításában. A forgalmat irányító diszpécserek ezen a hálózaton keresztül tartják a kapcsolatot a járművezetőkkel. A rádiórendszer által biztosított csoporthívási funkciók egyedülállóan gyors információcserét tesznek lehetővé forgalmi zavarok esetén.
A rendszer működőképességének fenntartása érdekében a BKK megújítja a beszédkommunikációs hálózatot is, hogy egy-egy váratlan forgalmi helyzet a jövőben is csak a lehető legrövidebb ideig okozzon fennakadást az utasoknak. A beszédkommunikációs rendszer felújítása utolsó szakaszába ért, hamarosan elkezdődhet az új hálózat próbaüzeme.
A BKK elkötelezett a fővárosi közösségi közlekedés folyamatos fejlesztése mellett. Év elején elindított BudapestGO, a jegy- és bérletautomatahálózat idei szoftvercseréje, a FUTÁR sikeresen végrehajtott 4G átállása, az immár több mint 600 helyszínen működő Mobi-pontok létrehozása, az új járművek (Solaris-Skoda trolik, CAF villamosok) beszerzése, vagy a teljesen megújított és idén is jelentősen bővített MOL Bubi közbringarendszer.
Budapesti Közlekedési Központ