Modernizálja elektromos szabadidőjárművét a Toyota

A március 12-én meghirdetett, átfogó elektromos offenzíva keretében fontos újításokat vezet be a bZ4X elektromos crossoveren a Toyota. A kompakt e-SUV szélesebb választékot, gyorsabb töltést, nagyobb teljesítményt és megnövelt hatótávolságot kínál.
Harmadik évét kezdi a piacon a Toyota bZ4X, ami rövid idő egy hagyományos felépítésű autó esetében, ám sokkal hosszabb az elektromos járművek piacán, ahol az alapvető hajtástechnológia jóval gyorsabb ütemben fejlődik (és avul el), mint a belső égésű motorral szerelt modelleknél. A Toyota ezért a tavaly év elején végrehajtott módosítások (akkumulátorfűtő, utastéri hősugárzó, digitális kulcs, új vezetőtámogató funkciók) után most egy komolyabb, mélyrehatóbb modellfrissítésnek vetette alá elektromos szabadidőjárművét.
























Mostantól kétféle akkumulátorral rendelhető az autó: az eddigi, bruttó 71,4 kWh kapacitású egységet egy nagyobb és egy kisebb akkucsomag váltja. Az 57,7 kWh-ás belépő akkumulátor kizárólag elsőkerékhajtással, míg a 73,1 kWh-ás egység első- és összkerékhajtással egyaránt rendelhető lesz. A megújult modell még nem esett át a homologizáción, így a hatótávolságra vonatkozó, hivatalos érték még nem ismert. A Toyota belső mérései alapján azonban a nagyobbik akkumulátorral akár 573 kilométert lehet majd megtenni vegyes használat mellett, ami nagyjából 11%-os előrelépést jelent az eddigi 516 kilométeres maximális értékhez képest.
A 2025 nyarát követően piacra lépő, frissített Toyota bZ4X új akkumulátoraihoz nagyobb teljesítményű hajtóegységek, valamint erősebb váltóáramú töltő is társul. Az utóbbi mostantól akár 22 kW-os teljesítménnyel is rendelhető; az egyenáramú gyorstöltés legnagyobb teljesítménye változatlanul 150 kW.
A szilícium-karbid félvezetőkkel szerelt villanymotorok az eddigi kettő (150 vagy 160 kW) helyett három teljesítményszintet tesznek elérhetővé, és szélesebb teljesítmény-tartományt fednek le. A kis akkumulátoros belépőmodell maximális teljesítménye 123 kW (167 LE), a nagy akkumulátoros, egy villanymotoros variáns 165 kW (224 LE) csúcsteljesítményre képes, míg az összkerékhajtású, kétmotoros csúcsmodell akár 252 kilowatt, azaz 343 lóerő teljesítményt biztosít – ezzel a bz4X a legerősebb modell a Toyota európai piacán, még a GR Suprát (340 LE) is megelőzi.
A fontos műszaki fejlesztéseket a formatervet, illetve a digitális tartalmat érintő módosítások kísérik. Az orr kecsesebb, elegánsabb kialakítása egyben a légellenállást is csökkenti, ami az új akkumulátorok mellett hozzájárul a hatótávolság növeléséhez. A belső tér minden részletében megújult. Átépítették a középkonzolt és a műszerfalat, módosultak a kezelőszervek és az ergonómia, a multimédiás érintőképernyő pedig az eddigi 8 vagy 12,3 colos méret helyett mostantól minden kivitelen egységesen 14 colos képátlójú. Egyedül a kormánykerék, valamint az elsődleges műszeregység elhelyezkedése nem változott, ám az utóbbi mostantól árnyékoló nélkül, szabadon áll a vezető látóterében.
A mérnökök a felfüggesztés beállításait, valamint a karosszéria paramétereit is módosították, ami kedvezőbb NVH (zaj-és rezgésszint) értékeket, valamint komfortosabb és dinamikusabb vezethetőséget eredményezett.
Mostantól alapfelszerelésként kínálja az akkumulátor előkondicionálását a bZ4X, ami a 2024-ben bevezetett akkufűtéshez képest pontosabb, hatékonyabb temperálást tesz lehetővé, ez pedig elsősorban az egyenáramú gyorstöltés esetén biztosít rövidebb töltési időket. Az előkondicionálás aktiválható manuálisan, de az autó központi rendszere automatikusan is bekapcsolja a funkciót, amennyiben a navigációs rendszerben töltőpontot határoztunk meg úti célként: így az akkumulátor optimális hőmérsékleten kezdheti meg a töltést.
Amennyiben szeretnénk, a navigációs rendszer az akkumulátor pillanatnyi töltöttségi szintjét, illetve a fennmaradó hatótávolságot is figyelembe veszi az útvonal tervezésekor, és beiktat egy töltőpontot. Ezt a funkciót a jelenlegi bZ4X tulajdonosok is élvezhetik; az ő autójukra vezeték nélküli szoftverfrissítés formájában érkezett meg ez a tudás.
Fotók: Toyota