Mogorva november, didergő december

December 1-jén kezdődik a meteorológiai tél, és ez azt is jelenti, hogy a globális felmelegedés ellenére az év utolsó hónapjától bármilyen, de tényleg bármilyen időjárás lehet.

Ami biztos, hogy a hideg és az átlagosnál csapadékosabb napokon korlátozott látótávolság és síkosabb útfelület várja a gépkárműveket.

Amint Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója mondta: „Számos veszélyt rejt a téli időszak, de ezek a kockázatok elkerülhetők vagy minimalizálhatók, ha időben felkészülünk a megváltozott körülményekre. Nemcsak óvatosabban kell vezetni, hanem a gépkocsi tél előtti karbantartása is ilyenkor válik aktuálissá. Ezért a márkaszervizek kedvezményes átvizsgálást kínálnak ebben az időszakban”.

Novemberben van a gumisoknál a munka dandárja, és az autósok vagy feltetetik a téli abroncsokat, vagy az egyre enyhébb telekre számítva négyévszakost vásárolnak. A gumiszervizek tapasztalatai szerint az újonnan eladott abroncsok legalább kétharmada négyévszakos.

Mindenesetre ökölszabály, hogy nyári abronccsal sose autózzunk 7 fokos hőmérséklet alatt.

A csökkenő hőmérséklet miatt – biztos, ami biztos – a guminyomást még a téli abroncsokban is rendszeresen ellenőrizni kell, mert ahogy egyre hűvöseb lesz, úgy lapul le a gumi.

Sose feledjük, hogy a melegben még tökéletesen induló autóval simán megtörténhet, hogy egyszer csak nem éled fel télen, mert eljárt felette az idő. Az akkumulátor élettartama és töltöttsége jelentős mértékben függ attól, hogy egyszerre hány fogyasztó terheli, márpedig manapság egyre több készülék fogyasztja az autó akkumulátorát. Ha pedig főként rövid utakat teszünk meg, akkor az akkunak esélye sincs, hogy feltöltődjön, tehát, érdemes a tél előtt elvinni egy szervizbe, és teszteltetni az állapotát. Megtörtént, hogy valakinek még 60 százalékos volt az akkuja, aminek nagyon örült, és el is feledkezett az egészről, de a következő tél első napjának reggelén a kocsija már nem tudott beindulni.

A hűtőfolyadék fagyáspontmérése jelzi, elegendő-e a fagyálló a hűtőrendszerben. A mérés eredményeképpen legalább mínusz 20 Celsius-fokos értéket kell kapnunk, mivel ennél gyengébb fagyvédelem a hűtőfolyadék befagyásával fenyeget, ami jelentős károkat okozhat a hűtőfolyadék-szivattyúban, így a motorban is. De még a szélvédőmosó szivattyúja is simán beadhatja a kulcsot, ha nem fagyállóval töltjük fel a tartályt: a kis villanymotor spriccelne, de ha belefagyott a nyári folyadék, csak a szervizben tudnak rajta segíteni.

Akármilyen köd is van, sok autós a nappali menetfénnyel hasít még az autópályán is, ami azért veszélyes, mert a hátulról jövő gyorsabb kocsi számára csak az utolsó métereken látható az ilyen autó.

A régebbi modelleknél pedig fontos megnézni, mennyire mattult a fényszóró búrája az évek alatt, ami polírozással egyébként könnyen javítható, viszont a felület homályosodása jelentősen rontja a fényszóró hatásfokát.

Tél előtt tanácsos a szélvédőlapátok cseréje, mivel a téli esős, ködös, havas estéken egyáltalán nem mindegy, hogy maszatolnak-e a lapátok, márpedig a jó kilátás alapvető a biztonságos vezetés szempontjából.

dasblog