Mostantól közösen tesz a fenntartható közlekedésért a Jövő Mobilitása Szövetség és a Magyar Autóklub
A fenntartható közlekedési megoldások és innovációk ösztönzése és további fejlesztése érdekében együttműködési megállapodást írt alá Magyar Autóklub és a Jövő Mobilitása Szövetség. A Jövő Mobilitása Szövetség két évvel ezelőtt 20 hazai vállalat összefogásával alakult meg, célja az elektro- és mikromobilitás, a közlekedésszervezés és a megosztáson alapuló közlekedési módok népszerűsítése. Ebben támogatják egymást mostantól a 122 éves múltra visszatekintő Magyar Autóklubbal.
A két fél együttműködve, az Európai Unió törekvéseivel összhangbanközösen dolgozik majd a jövőben a fenntartható közlekedési megoldások és innovációk bemutatásán, népszerűsítésén és fejlesztésén, valamint elősegítik az alternatív hajtású közlekedési megoldások elterjesztését, elsősorban az elektromos autók és a mikromobilitási megoldások területén. Az erről szóló megállapodást Dr. Hatala József, a Magyar Autóklub elnöke, Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke, valamint Jamniczky Zsolt, a Jövő Mobilitása Szövetség elnökségi tagja és az E.ON Hungária Csoport vezérigazgató-helyettese írták alá. A szakmai együttműködés során céljuk a fenntartható közlekedést támogató infrastruktúra kiépítése, a fenntartható közlekedési ökoszisztéma tervezése és megvalósítása.
A szövetség fennállásának első évében az előremutató közlekedési megoldások fejlesztési irányainak meghatározására, iparági javaslatok megfogalmazására, a támogatotti kör kibővítésére, valamint edukációs és szemléletformáló kampányok lebonyolítására koncentrált, idén pedig a városi közlekedés fejlesztésére fordított kiemelt figyelmet.
Az elmúlt időszakban olyan nagyvállalatok is csatlakoztak szövetséghez, mint az E.ON Hungária Csoport, az MVM Csoport, a MÁV csoport, a Porsche Hungaria, és a Vodafone. Valamennyi mobilitáshoz kapcsolódó terület képviselteti magát a tagok között, amelyek érdekeltek a fenntartható közlekedés fejlesztésében: elektromos autóforgalmazók, flottaüzemeltetők, elektromos töltőhálózatok üzemeltetői, a megosztott mobilitási szektor képviselői, mikromobilitási szolgáltatók, pénzügyi szolgáltatók, mobilitási edukációval foglalkozó cégek, telekommunikációs szolgáltató és két megyei jogú város is.
A Magyar Autóklub 122 éves fennállása óta kiemelten fontos feladatának tartja a közlekedési kultúra fejlesztését és évtizedek óta élen jár a közlekedésbiztonság tudatosításában. Ugyanakkor a piac változásait követve felismerte, hogy a közlekedési szokások gyökeres változáson mennek keresztül, így a változó mobilitási világban, egyetértve a CO2-kibocsátás csökkentési célokkal és a megváltozott egyéni igényekkel, a Magyar Autóklub elsőként kezdte meg hazánkban az újonnan megjelent e-mobilitási eszközökkel kapcsolatos ismeretterjesztő, oktató munkát. Tudatformáló tevékenysége során a mikromobilitási eszközök használatán túl a közlekedésbiztonságra, az útfelületek közös, harmonikus használatára, a közlekedési kultúra javítására is nagy hangsúlyt fektet az Autóklub.
Az együttműködési megállapodás ünnepélyes aláírásán Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke elmondta: „a 2022-re kitűzött céljaik megvalósultak, országos lefedettségűvé váltak az elektromos járműtöltők és széles körben elterjedtek a közösségi közlekedést támogató „last mile” megoldások – természetesen ezen a téren még vár edukációs munka a szövetségre. Annak a nagyon világos és mindenki által érthető üzenetnek az elterjesztése állt a Jövő Mobilitása Szövetség idei céljai között, hogy a közlekedési eszközök között nagyfokú átjárhatóságra van szükség annak érdekében, hogy a városok élhetők legyenek: minden élethelyzetnek megvan a maga ideális közlekedési eszköze, nem fordulhat elő, hogy mindig az autó, a kerékpár vagy épp a vonat a legjobb megoldás. Ezért a szövetség azt tűzte ki célul, hogy elfogadtassa: nem autósok, tömegközlekedők és kerékpárosok, hanem egyszerűen közlekedők vannak az utakon, akiknek minden adott helyzetben más, az adott célnak leginkább megfelelő eszközzel érdemes utazniuk.”
„Nem haboztunk idejekorán tudomásul venni, hogy a változásra szükség van” – emelte ki Dr. Hatala József, a Magyar Autóklub elnöke, aki a sajtóeseményen elmondta, hogy a MAK – hasonlóan más európai autóklubhoz – az FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) vezetésével és támogatásával elindult a fenntartható közlekedés irányába. „A Magyar Autóklub már 2011-ben, az új újpesti székház építésekor fókuszban tartotta az alternatív közlekedési megoldásokat és a fenntarthatóságra törekedett, ezért már akkor elektromos töltőoszlopot telepítettünk. Országos segélyszolgálati feladataink ellátására pedig már több mint öt éve használunk elektromos segélyautókat, így környezetkímélő módon érkezhet a segítség a bajba jutott közlekedőkhöz. A jól ismert Sárga Angyalokra pedig már nem csak az elakadt autósok és motorosok számíthatnak, immáron a biciklivel bajba jutott klubtagok is bátran tárcsázhatják a már jól megszokott 188-as számot, ha segítségre van szükségük, hiszen 2022 nyarától már a kerékpárosoknak is garantálja az Autóklub a megérkezés biztonságát.”
A Klub 2020-ban ismeretterjesztő és megelőző kampányt indított, melynek kiemelt célja az e-mobilitás lehetőségeinek és veszélyeinek bemutatása, valamint a közlekedéshez kapcsolódó bűnmegelőzési üzenetek átadása volt. Idén ősszel pedig egy újabb ismeretterjesztő kampány részeként megrendezte az első ecoMobility Day-t, ahol szakmai partnereik közreműködésével az érdeklődők kipróbálhatták a legújabb elektromos mobilitási eszközöket és alternatív hajtású járműveket, valamint izgalmas szakmai előadások és kerekasztal beszélgetések során megismerkedhettek a fenntartható közlekedés különböző aspektusaival.
„Az elmúlt időszakra visszatekintve a MAK sokat haladt előre, de látva a gazdasági, környezetvédelmi, mobilitási kihívásokat, még bőven van tennivaló a következő évekre. A Magyar Autóklub célja, hogy a fenntarthatósági irányelvei szerinti működésével és tudatformáló, oktató munkájával hozzájáruljon az ENSZ által elfogadott Fenntartható Fejlődési Célok eléréséhez, így külön öröm a Klub számára, és fontos lépésként könyveli el a Jövő Mobilitása Szövetséggel való együttműködést és közös szakmai iránymutatást” – mondta el az eseményen Dr. Hatala József.
Jamniczky Zsolt, a Jövő Mobilitása Szövetség elnökségi tagja kiemelte: „Az energiaválság, a fosszilis üzemanyagárak növekedése és az ellátás sérülékenysége is rámutatott, hogy a jövő az e-mobilitásé és a fenntartható, alternatív közlekedési megoldásoké lesz. Az elektromos autó ma már valós, költséghatékony és fenntartható alternatívája a hagyományos közlekedésnek. A további fejlődéshez azonban elengedhetetlen a hazai elektromos töltőhálózat folyamatos bővülése. Ma már több mint kétezer e-töltő található az országban. Két év alatt megduplázódott a számuk, tavalyhoz képest is 25
százalékos a növekedés. A terjeszkedést azonban folytatni kell a jövőben is: az E.ON Hungária Csoport például nagy teljesítményű, 150 és 300 kW-os gyorstöltőkkel tervezi bővíteni országos töltőhálózatát 2023-ban annak érdekében, hogy ügyfelei számára minél kényelmesebb fenntartható megoldásokat kínáljon az elektromos közlekedésben is.”
2021-ben minden rekordot megdöntött a zöldrendszámos autók átadása, köztük is a tisztán elektromos autók eladása nőtt a legnagyobb arányban és az év végére, 21.544 darabbal, már nagyobb arányban voltak a tisztán elektromos járművek a zöld rendszámosok között, mint a hibridek. A legfrissebb adatok szerint az idei év első 10 hónapja alatt – újabb villany autó támogatási kampány nélkül – több mint 50%-kal bővülve, október végén már 32.596 tisztán elektromos autó járta az utakat Magyarországon, míg a zöld rendszámos autók száma meghaladta a 60 ezret.