Murva és aszfalt Spanyolországban

A Rally Világbajnokságba (WRC) 17 év kihagyás után idén visszatérő, rendkívüli motorsport hagyományokkal rendelkező Toyota versenycsapata, a TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team új kihívásokra számíthat az október 5-8. között megrendezett Rally de España, vagyis a Spanyol Rally alkalmával, hiszen ez a FIA Rally Világbajnokság egyetlen olyan futama, ami murvás és aszfaltozott utakon is fut. A többféle útfelület kemény tesztnek ígérkezik a Yaris WRC fejlesztési folyamatában. Svédországban Jari-Matti Latvalával a volánja mögött az autó nyert már egy futamot a havas úton, egyet pedig Esapekka Lappi vezetésével Finnország murvás útjain. Legutóbb Németországban láthattuk, hogy a gép az aszfalton is jól teljesít, ahol Juho Hänninen negyedik lett, és három pilóta is szakaszgyőzelmeket szerzett.

A Rally Világbajnokság (WRC) futamain magát az idén megújult Toyota Yarisra épülő versenygépekkel megmérető, az utcai spotautók szerelmeseit pedig immár a Yaris nagyteljesítményű változatával és a GT86 sportkupéval megszólító Toyota izgalmas küzdelemre számíthat a most következő versenyhétvégén. A WRC spanyol futamát régebben Katalónia sima és gyors aszfaltos szakaszain rendezték, amelyek teljesen olyanok, mint egy versenypálya. 2010 óta viszont olyan napokat is beiktatnak, amikor az autók murvás utakon száguldanak, és pénteken a csapatoknak 75 percük van arra, hogy az autók murvás beállításait aszfalt-specifikációra alakítsák át. A mezőny csütörtök este rajtol el Salou-ban, majd pénteken két murvás szakasszal folytatódik, bár a szervezők a 38,95 kilométer hosszú, aszfaltozott Terra Alta tesztpályát is beiktatják a programba. Szombaton három szakasz jön Salou tengerpartján, amit újabb hat szakasz követ vasárnap. A TOYOTA GAZOO Racing és partnere, a Microsoft a Finn Rallyn vezették be az EchoCam szolgáltatást, most pedig a Spanyol Rallyn tesznek majd egy kísérletet a HoloLens kiterjesztett valóság technológiával, amit a TGR-rajongók csütörtöktől szombatig próbálhatnak ki a szervizparkban.


Spanyolország teljesen ismeretlen terep a számomra – legalábbis abban a tekintetben, hogy én még sosem autóztam a mostanában bevezetett murás-aszfaltos vegyes szakaszokon. Nem is tudom, mire számítsak itt, de Jari-Matti persze már jól ismeri a helyet. A kétféle útburkolat komoly munkát követel a szerelőktől és a mérnököktől, és elég sok extra felszereléssel kell készülnünk. Biztos vagyok benne, hogy mostanra mindenki felkészült, és pontosan tudja, mi a teendője, amikor egy autó begördül a szerelőállásba a megfelelő alkatrészek cseréjére. Az autó fejlesztésével szépen haladunk, és remélem, hogy Spanyolországban is belefutunk majd néhány jó ötletbe, amelyek révén továbbléphetünk a munkánkban.”– fogalmaz Tommi Mäkinen csapatfőnök

Nekem tetszik, hogy Spanyolországban az első napon murván versenyzünk, utána pedig két nap aszfalt következik. Ezek a bajnokság legjobb aszfaltozott útszakaszai – szinte versenypálya-minőségűek – és a murvás részek is elég jók. A héten két napot töltöttem teszteléssel Spanyolországban; az aszfalton elsősorban a futómű beállításaira összpontosítottunk, a murván pedig a differenciálműre. Az útburkolatok váltása extra feladatot jelent a szerelők és mérnökök számára, nem beszélve a pilótákról, hiszen egyik napról a másikra át kell állnunk egy másik vezetési stílusra. A finn murván az autónk győztes tempót tudott diktálni, és a német aszfalton is jó volt a teljesítménye, szóval azt hiszem, most is ütőképesek leszünk.” – árulja el Jari-Matti Latvala, a 10. rajtszámú autó pilótája.

A teszteken jónak tűnt az autó, akárcsak Németországban. Azt tervezzük, hogy Spanyolországban is keményen odalépünk majd neki. A pénteki nap nem lesz könnyű számomra, mert a szakaszok ugyanazok, mint az előző években voltak, én viszont már egy ideje nem autóztam itt, úgyhogy komolyan küzdenem kell majd, ha versenyben akarok maradni. De ha nem kezd el esni, mint tavaly, akkor nem hiszem, hogy túl nagy különbségek lesznek az időeredményekben. Szombaton és vasárnap néhány újonnan beiktatott szakasz is vár ránk, ami némi segítséget jelent majd.” – teszi hozzá Juho Hänninen, a 11. rajtszámú autó pilótája.

„A murva és az aszfalt keveredése miatt a Spanyol Rally tényleg kemény futamnak számít – egészen másfélének, mint amikhez addig hozzászoktunk. Szerintem a murvás szakasz pont olyan, mint Portugáliában, az aszfaltos részek viszont különlegesek: szerintem ezek a világ legjobb aszfaltútjai. Hihetetlenül tiszták és simák, nem olyan kanyargósak, mint Korzikán, és nem olyan keskenyek, mint Németországban, szóval nagyon élvezetesek. Már nagyon várom, hogy autózhassak rajtuk! Németországban volt pár hullámhegyünk és hullámvölgyünk, de a végén elkaptuk a többiek tempóját, vagyis ma már tudjuk, hogy mindkét útburkolaton jók lehetünk.” – véli Esapekka Lappi, a 12. rajtszámú autó pilótája.
Statisztikák (Spanyol Rally):

Év Jari-Matti Latvala Juho Hänninen Esapekka Lappi
2016 14
2015 2 DNF
2014 2
2013 2
2012 2
2011 3 10


A 2017-es FIA Rally Világbajnokság egyéni tabellája a tizedik futam után:
1 Sebastien Ogier 177
2 Thierry Neuville 160
3 Ott Tanak 144
4 Jari-Matti Latvala 123
5 Dani Sordo 89
6 Elfyn Evans 87
7 Craig Breen 64
8 Juho Hänninen 58
9 Hayden Paddon 55
10 Esapekka Lappi 49
A 2017-es FIA Rally Világbajnokság gyártói tabellája a tizedik futam után:
1 M-Sport World Rally Team 325
2 Hyundai Motorsport 261
3 TOYOTA GAZOO Racing WRT 213
4 Citroen Total Abu Dhabi World Rally Team 163