Muzsay István: „2050-ben már valamennyi termékünket fenntartható módon állítjuk elő”

A Magyar Gumiabroncs Szövetség (Hungarian Tire Association – HTA) 2011-ben alakult meg hét magyarországi gyártókapacitással, illetve képviselettel rendelkező nemzetközi gumiabroncsgyártó vállalat részvételével. Sorozatunk első részeként – amelyben a cégek vezetőit szólaltatjuk meg -, a Szövetség elnökével készült interjút olvashatták: https://hta.org.hu/megkerulhetetlen-tenyezove-kivanunk-valni/

Ezúttal Muzsay Istvánnal, a Michelin Hungária Kft. cégvezetőjével beszélgettünk, egyebek mellett a nagybetűvel írt fenntarthatóságról, a nyíregyházi gyárral kapcsolatos tervekről és a négyévszakos abroncsok előretöréséről.

  • A gumiabroncsgyártók minden évben új fejlesztésű gumiabroncsokkal állnak elő, és a szakértők véleménye szerint is egyre jobbak a gumiabroncsok. Hol tart ma az iparág a tíz évvel ezelőtti állapotokhoz képest? Melyek a legfontosabb K+F trendek?
  • A Michelin-nél hiszünk abban, hogy a mobilitásnak csak akkor van jövője, ha az egyre biztonságosabb, elérhetőbb, hatékonyabb és környezetbarátabb. Ez a négy cél vezérli a termékek és szolgáltatások innovációját. A Michelin a 2020-as mintegy 646 millió eurós K+F célokra dedikált költségvetésével, 6000 alkalmazottjával és világszerte 10 700 aktív szabadalmi portfóliójával vitathatatlanul vezető szerepet tölt be a kutatás-fejlesztés területén. A Michelin márka és a csoport más márkái számára az új termékcsaládok fejlesztésének felgyorsítása áll a fókuszban; folyamatosan dolgozunk a gumiabroncsok teljesítményének és paramétereinek fejlesztésén – minden egyes új gumiabroncs generáció esetén, és természetesen továbbra is a középpontban marad a valóban eredeti megoldásokat célzó, innovatív fejlesztőmunka. Mindezekkel összefüggésben a Michelin nemrégiben jelentette be, hogy 2050-re eléri, hogy a gumiabroncsai 100%-ig megfeleljenek a fenntarthatóság követelményeinek, azaz teljes egészében megújuló, újrahasznosított, biotermelésből származó vagy más módon előállított fenntartható anyagokból készülnek. Egyébként a Michelin Csoport által gyártott gumiabroncsokhoz felhasznált alkatrészeknek már ma is közel 30%-a természetes, újrahasznosított vagy más módon fenntartható nyersanyagokból készül.
  • A K+F egyik eredménye a négyévszakos abroncs. Mi erről a termékcsoportról a véleménye?
  • A Michelin mindig is úttörő szerepet játszott a négyévszakos abroncsok terén. A Michelin CrossClimate 2 termékcsaládot összesen hét európai üzemben gyártjuk; Franciaországban, Németországban, Olaszországban és Spanyolországban. Bevezetése óta az eredeti Michelin CrossClimate nagy hatással volt az európai négy évszakos gumiabroncsok piacára, amely azóta 19%-ot meghaladó éves növekedést mutat amellett, hogy ez volt az egyetlen szegmens a pandémia alatt, amely folyamatosan növekedett. A következő öt évben ez a szegmens várhatóan évente több mint 16%-kal bővül. A Michelin CrossClimate 2 abroncs egy kiváló példája a cégcsoport fenntartható stratégiájának: biztonságosabb, hosszabb élettartamú és gazdaságosabb.
  • Milyen terveik vannak a nyíregyházi üzemre vonatkozóan?
  • Fenntarthatósági stratégiánkkal összhangban a közelmúltban új technológiákat vezettünk be nyíregyházi üzemünkben, amelyekkel 30%-kal csökkentettük az illékony szerves vegyületek mennyiségét a gyártási folyamatokban. A következő nagy környezetvédelmi és energiatakarékossági programunk a megújuló energiaforrásokra való áttérés. Közel 10 milliárd forintos beruházással öt éven belül elérhetjük, hogy nyíregyházi üzemünk szén-dioxid-semlegesen működjön. Nyíregyházi gyárunkban a piaci és vevői igényeknek megfelelően a nagyméretű, nagy teljesítményű termékek gyártására koncentrálunk. Ügyfeleink között szerepel a Porsche, a Land Rover, az AMG csoport és hamarosan a Ferrari is. Szabolcs-Szatmár-Bereg megye legnagyobb vállalataként továbbra is támogatni kívánjuk a megye gazdaságát. Az elmúlt 5 évben több mint 1700 helyi beszállítóval dolgoztunk együtt.
  • Számszerűsítené a fejlesztésekre fordított befektetéseket?
  • Az elmúlt 25 évben több mint 170 milliárd forintot költöttünk telephelyeink fejlesztésére. Vállalatunk kreativitását és innovációs képességét a Magyarországon dolgozó több mint 1300 munkatársunk tehetsége és sokszínűsége táplálja. Munkatársainkkal való kapcsolatunkat a bizalomra, a tiszteletre és a párbeszédre építjük. Célunk, hogy 2030-ra Magyarország 10 legvonzóbb munkáltatója közé kerüljünk.
  • Szinte minden válaszában felbukkan a fenntarthatóság. Ezek szerint ez a vezérfonal, amely meghatározza a Michelin közeljövőjét?
  • Valóban, a Michelin Magyarországnál mindent megteszünk annak érdekében, hogy a következő években megvalósítsuk fenntarthatósági elképzeléseinket. Célunk, hogy megtaláljuk a megfelelő egyensúlyt munkatársaink fejlődése és személyes kiteljesedése, és a hosszú távú növekedésünkhöz és fejlődésünkhöz elengedhetetlen pénzügyi teljesítmény, valamint bolygónk védelme között.
  • A Michelin neve elég gyakran bukkan fel különböző társadalmi felelősségvállalással összefüggő projektek kapcsán. Ez is összefügg a fentiekkel?
  • Igen, mindenképpen. Fontos számunkra a helyi közösségek támogatása. Munkatársaink az elmúlt 25 évben több mint 20 000 órányi önkéntes munkát végeztek. Az elmúlt 25 évben több mint 300 millió forinttal segítettünk egészségügyi és oktatási szervezeteket, ügyelve arra, hogy mindig reagáljunk az aktuális társadalmi nehézségekre. Rendszeresen adományozunk gumiabroncsokat, a közelmúltban például 260 gumiabronccsal támogattuk az Országos Mentőszolgálatot. Társadalmi felelősségvállalásunk része az is, hogy rendszeresen szervezünk közlekedésbiztonsági rendezvényeket, mint például a 10. Michelin Kerékpáros Fesztivál Nyíregyházán.