Nászer el-Attija őrzi tetemes előnyét a Dakaron a 11. szakasz után is

Az autós összetett állás első öt helyén négy Toyota található, a címvédők előnye már több mint 81 perc három szakasszal a vége előtt.

A Toyota Gazoo Racing mindhárom GR DKR Hilux T1+ versenyautója már több mint 7000 kilométert teljesített a 2023-as versenyen, nagyon kevés műszaki hibával. Figyelemre méltó, hogy az utcai Toyota Land Cruiser 300-ból származó, 365 lóerősre fojtott 3,5 literes ikerturbós V6-os szériamotorok az extrém terepviszonyok és körülmények ellenére is teljesen megbízhatóan üzemelnek.

Kilencedik szakasz: Lategan lecsúszott a képzeletbeli dobogóról

A 2023-as Dakar-rali 358 km-es keddi szelektív szakasza, amelyet Rijád és a déli Haradh városa között rendeztek, jó eredményeket hozott Nászer el-Attija és navigátora, Mathieu Baumel számára, de Giniel de Villiers és Dennis Murphy is elégedetten mehetett pihenni este. Az összetett második helyén álló Henk Lategan és Brett Cummings számára azonban igen rosszul alakult a nap: negyedik autóként rajtoltak a szakaszon, de mindössze 18 km után máris műszaki problémájuk adódott. Mikor átkeltek egy dűnén, az ugratáskor eltört a bal hátsó lengéscsillapító, amiben minden bizonnyal a teletankolt Hilux nagy tömege is szerepet játszhatott. Egy ilyen javításhoz általában meg kell várni a csapat szervizkamionját, de a dél-afrikai páros számára váratlan helyről, hamarabb érkezett a segítség.

A privát Overdrive csapat Toyotájával versenyző Jazid al-Radzshi és Dirk von Zitzewitz a verseny elején, az ötödik szakasz után még az összetett harmadik helyén állt, de a hatodik szakaszon megsérült az egyik kerékagy a Hilux GR DKR T1+-ban, ami miatt öt órát buktak, és jelentősen hátraestek. Mivel ekkor elvesztették az esélyüket, hogy a dobogóért küzdjenek, a kilencedik szakaszon belefért nekik, hogy megálljanak segíteni Lateganéknak, önzetlenül kiszerelve a lengéscsillapítót a saját versenyautójukból, hogy a Gazoo Racing párosa folytathassa. Így a javítással Lateganék mindössze 50 percet vesztettek, de így is csak a 63. helyen fejezték be a szakaszt, amivel az összetett rangsorban a második helyről a negyedikre estek vissza. Most 1 óra 46 perc 23 másodperccel vannak a vezető Nászer el-Attija, és három perccel a harmadik helyen álló Sébastien Loeb (BRX Hunter) mögött.

Giniel de Villiers számára a kilencedik szakasz végre problémamentesen alakult. A 2009-es Dakar győztesét idén több szelektíven is sújtották dupla defektek, ami „túlélő üzemmódba” kényszerítette őt, és jelentős időveszteséggel járt. A kilencedik szakasz homokos terepe azonban kedvezett az 50 éves dél-afrikai sztárnak, aki a hetedik leggyorsabb lett (8 perc 55 mp-et veszítve a napi győzteshez, Loebhöz képest), és megtartotta az ötödik helyét az összetettben.

A versenyt vezető Nászer el-Attija és Mathieu Baumel jó ritmusban és tempóval teljesítette a kilencedik szakaszt, annak ellenére, hogy több mocsaras szakaszon is át kellett kelni, és több versenytársuk beragadt a sárba. A címvédők másodikként rajtoltak volna, de az eléjük beosztott páros lekéste az indulást, így kénytelenek voltak ők indulni elsőként, ami megnehezítette a tájékozódást. Azonban Baumel tökéletes navigátori munkájának köszönhetően így is a nyolcadik időt autózták, amivel megőrizték a kényelmes, 1 óra 21 perc 57 másodperces előnyüket az összetett sorrend élén.

Lateganék visszacsúszásával Lucas Moraes és navigátora, Timo Gottschalk feljöttek a második helyre az összetettben az Overland csapat narancssárga Toyotájával.

Glyn Hall, a Toyota Gazoo Racing Dakar csapatfőnöke: „Nagyon kiábrándító nap volt ez Henk és Brett számára, sok időt veszítettek egy törött lengéscsillapító miatt. De nagyon hálásak vagyunk Jazidnak és Dirknek, akik megálltak, hogy adjanak egy lengéscsillapítót a saját autójukból – ez valóban elképesztő sportszerűség. Nászer és Mathieu jó napot fogott ki, megőrizték előnyüket a mezőny élén, míg Giniel és Dennis végre egyetlen defekt nélkül teljesített egy szakaszt. Összességében továbbra is erős pozícióban vagyunk, annak ellenére, hogy Henk és Brett sok időt veszített.”

Nászer el-Attija: „Nagyon boldog vagyok, hogy befejeztem ezt a szakaszt, mivel nem volt könnyű. Ma egyáltalán nem nyomtuk keményen a gázt, inkább csak az volt a célunk, hogy gond nélkül hazahozzuk az autót. Sok vízi átkeléssel kellett megküzdenünk, ami nem volt egyszerű, de itt vagyunk a célban.”

Giniel de Villiers: „Összességében ez egy meglehetősen jó szakasz volt számunkra, mivel nem kellett kiszállnunk az autóból. Kicsit küszködtünk, hogy megtaláljunk egy köztes pontot, de semmi komoly baj nem történt, úgyhogy elégedettek vagyunk a nappal.”

Henk Lategan: „Rossz szakaszunk volt. Nem messze a rajttól egy meredek dűnéken keltünk át, amely lépcsőszerű volt lefelé. A dűne alján eltört az egyik lengéscsillapítónk, ekkor tudtuk, hogy nagy bajban vagyunk. Lehet, hogy órákat veszítettünk volna, ha nem jön Jazid al-Radzshi és Dirk von Zitzewitz, akik megálltak. Nagyon kedvesen kiszedték a lengéscsillapítót a saját autójukból, és segítettek beszerelni a miénkbe. Persze így is sok időt veszítettünk, de Jazidék csodálatosak voltak, nagyon hálásak vagyunk mindkettőjüknek. Legalább még mindig versenyben vagyunk, ráadásul a Top 5-ben. Készen állunk a további küzdelemre.”

El-Attijah biztosan őrzi előnyét a tizedik szakasz után is

Szerdán az 510 km-es összekötő mellett egy csupán 114 km-es szelektív szakasz várt a mezőnyre Haradh és Shaybah között, az viszont így is kellően nehézre sikeredett, mivel a világ legnagyobb összefüggő homoksivatagában, az Üres negyedben kellett teljesíteni, ahol senki nem versenyzett még korábban. A szervezők szerint a rövid szelektív még csak ízelítő volt abból, hogy mi vár a versenyzőkre ebben a térségben a Dakar hátralevő részében.

Az összes páros arról számolt be, hogy a szakasz váratlanul nehéz volt, még a zsinórban harmadik szelektívjét nyerő Loebéknek is 1 óra 48 perc 32 másodpercre volt szükségük a teljesítéséhez a rövid táv ellenére. Nászer el-Attija és Mathieu Baumel nem sietett túlzottan, de így is a nap negyedik leggyorsabb idejét érték el a hibátlanul üzemelő gyári Toyotával, 5 perc 45 másodperccel befutva a győztes mögött. Ez lehetővé tette számukra, hogy gond nélkül megőrizzék az első pozíciójukat az összetett élén, az előnyük már több mint 1 óra 21 perc.

Nyugodtan versenyezhettek abban a tudatban, hogy a csapattársak, Giniel de Villiers és Dennis Murphy szorosan mögöttük voltak, és vittek is magukkal néhány tartalék alkatrészt arra az esetre, ha a címvédőknek szüksége lenne valamire. A dél-afrikai páros számára ez a szerep megkívánta, hogy a győzelemre törő csapattársak a szakasz elején megelőzhessék őket, ezért eleinte sokkal lassabban mentek, mint ahogy tudtak volna. Azonban így is a 22. leggyorsabbak lettek, mindössze 12 perc 24 másodpercet kaptak Loebtől. Összesítésben továbbra is az ötödik helyen állnak az összetettben.

Henk Lategan és Brett Cummings számára a tizedik szakasz lehetőséget adott arra, hogy visszavágjanak az előzőn tapasztalt nehézségek után. Ezúttal nem volt problémájuk, a kilencedik leggyorsabb időt jegyezték, mindössze 7 perc 59 másodperccel voltak lassabbak a győztesnél, amivel stabilan a negyedik helyen állnak az összetettben, 1 óra 48 perc 37 másodperccel lemaradva el-Attijáéktól.

Nyilatkozatok:

Glyn Hall, a Toyota Gazoo Racing Dakar csapatfőnöke: „Ma mindhárom egységünk pontosan azt tette, amit elvártak tőlük. Nasser és Mathieu elkerülte a bajt, és megőrizte pozícióját az élen. Henk és Brett jó szakaszeredményt jegyzett, így holnap kedvező rajtpozíciójuk lesz. Giniel és Dennis tökéletesen játszotta a hátvédet Nasserék mögött, de még így is nagyon jó volt az elért időeredményük.”

Nászer el-Attija: „Igen, ez egy rövid szelektív szakasz volt, de annál nehezebb! Sokáig tartott, mire teljesítettük, de örülök, hogy most már igazi dűnéken megyünk. Azt gondolom, hogy a mai egy jó tesztnap volt a következő két napra, pontosan tudjuk, mit kell tennünk a maratoni szakaszokon. A mai nap legfontosabb feladata az volt, hogy bármiféle probléma nélkül fejezzük be a szakaszt, és mi pontosan ezt tettük.”

Giniel de Villiers: „Ez kemény volt! Soha ne hagyd, hogy egy szakasz rövidsége megtévesszen. Ez csak egy 114 km-es szelektív volt, de ezen a terepen egyáltalán nem könnyű haladni, végig teljes koncentrációt igényelt. Az elején elengedtük Nasszert, utána pedig csak követtük őt a szakasz végéig. A mai szakasz jó előrejelzést adott arról, hogy mire számíthatunk majd a következő napokban.”

Henk Lategan: „Egyáltalán nem volt könnyű ez a szakasz a sok dűne miatt. Nagyon trükkös volt itt vezetni, az elöl haladó srácok nyomai nem igazán segítettek. Örülök, hogy sikerült túljutnunk az első komoly dűneszakaszon.”

Mindhárom Toyota problémamentesen teljesítette a 11. szakaszt

A 274 km hosszú 11. szelektív a 2023-as Dakar-rali második maratoni menetének első felvonása volt, az Üres Negyedben megrendezett szakaszon a versenyzők mindenféle homoktípussal találkoztak. Maratoni pályáról lévén szó, a nap végén egy elzárt területre kerültek a járművek, és a szervizcsapatok nem nyúlhattak hozzájuk. Mindhárom Toyota Gazoo Racing legénység problémamentes napról számolt be, ami megkönnyebbülést jelentett a csapatnak.

A gyári toyotás alakulatok közül a leggyorsabb a verseny összesített éllovasa, Nászer el-Attija és Mathieu Baumel volt. A címvédő a nap ötödik leggyorsabbja volt, mindössze 6 perc 42 másodperccel lemaradva a szakasz győzteseitől, a sorozatban negyedik szakaszát nyerő Sébastien Loebéktől. El-Attija előnye az összetettben a második helyezettekhez képest jelenleg 1 óra 21 perc 4 mp, három szakasszal a vége előtt.

Henk Lategan és Brett Cummings is megőrizte jó formáját, és egy újabb hibátlan szakaszt teljesített, ami egy hatodik helyre volt elég. A páros összesítésben a negyedik helyen áll, hátrányuk Nászerékhez képest 1 óra 49 perc 17 mp, és 19 percen belül vannak a dobogótól.

Giniel de Villiers és Dennis Murphy az Üres Negyed felé vezető szakaszon a kilencedikek lettek, 10 perc 4 másodperccel maradtak le a szakaszgyőztesek mögött. Összesítésben továbbra is az ötödik helyen állnak, 2 óra 14 perc 18 másodperccel a vezető csapattársak mögött.

Lucas Moraes és Timo Gottschalk továbbra is a második helyen állnak összetettben a privát Overdrive csapat Toyotájával, 9 perc 37 másodperc az előnyük a harmadik helyen álló Loebék előtt. Ők voltak a negyedik leggyorsabbak a tizedik szakaszon, mindössze 6 perc 12 mp-et kaptak a kilencszeres ralivilágbajnoktól. Az első Dakarján induló brazil pilóta és tapasztalt német navigátora eddig a 2023-as verseny legnagyobb meglepetését szállítja.

Nyilatkozatok:

Glyn Hall, a Toyota Gazoo Racing Dakar csapatfőnöke: „A mai nagyszerű hír az, hogy mindhárom autónk bármiféle dráma nélkül túljutott a maratoni szakasz első felén – ez mindig aggodalomra ad okot a verseny ezen a pontján. Nasszer kényelmesen megőrizte előnyét, míg Henk és Giniel erős szakaszeredményeket könyvelhetett el, és stabilan tartják pozíciójukat az összetettben.”

Nászer el-Attija: „Minden a tervek szerint ment ma számunkra. Egyáltalán nem kell keményen nyomnunk a gázt, hiszen van elég előnyünk, így ma az volt a fő cél, hogy holnapra tökéletes állapotban őrizzük meg az autót.”

Giniel de Villiers: „Voltak trükkös dűneátkelések a szakaszban, de összességében a dolgok rendben mentek. Igyekeztünk tisztán menni és nem hibázni, és boldogok vagyunk, hogy probléma nélkül itt lehetünk ebben a távoli bivakban.”

Henk Lategan: „Trükkös volt a dűnék között menni, ezért úgy döntöttünk, ma lazábban vesszük a dolgokat. Még mindig tanulunk a dűnékről, így az elmúlt napok nehezek voltak számunkra, és a következő napokban is hasonlóra számítunk. Nem rohanunk, inkább a tapasztalatgyűjtésre koncentrálunk a verseny ezen részén.”

Az összetett állás 11 szakasz után:

1.Nászer el-AttijaToyota39óra16p33mp
2.Lucas MoraesOverdrive Toyota+1ó21p04mp
3.Sebastien LoebProdrive+1ó30p41mp
4.Henk LateganToyota+1ó49p17mp
5.Giniel de VilliersToyota+2ó14p18mp
6.Martin ProkopBenzina+2ó53p59mp
7.Romain DumasRebellion Toyota+3ó03p54mp
8.Brian BaragwanathCentury+3ó23p31mp
9.Wei HanSMG+3ó54p07mp
10.Juan Cruz YacopiniOverdrive Toyota+4ó8p31mp

Fotók: Toyota Gazoo Racing